
50 jaar Volkswagen Polo: zo begon het
Volkswagen Polo viert vijftigjarig bestaan

In 2025 viert de Volkswagen Polo zijn vijftigjarig bestaan. Sinds de introductie in 1975 heeft het model zich ontwikkeld van een eenvoudige hatchback tot een veelzijdige compacte auto met diverse varianten en technologische verbeteringen.
Audi 50 naar Volkswagen Polo
De eerste generatie Volkswagen Polo, gepresenteerd in maart 1975, was gebaseerd op de Audi 50. Met een strak en functioneel ontwerp sloot de Polo aan bij de tijdgeest van de jaren zeventig. De auto stond bekend om zijn efficiëntie, praktische bruikbaarheid en betaalbaarheid, eigenschappen die als basis dienden voor latere generaties.
Dit zegt Volkswagen: “In maart 1975 werd op de Autosalon van Genève de eerste Polo gepresenteerd: een compacte tweedeurs die eenvoudiger was uitgevoerd dan de Audi 50 waarop hij technisch was gebaseerd – en die destijds nog parallel werd verkocht. De Polo maakte direct indruk met zijn scherpe prijs, hoge gebruikswaarde en praktische inzetbaarheid. Met een lengte van 3,50 meter bood hij plek aan vier personen én bagage. De originele versie liep tot 1978 van de band; een vernieuwde versie bleef in productie tot 1981. In totaal werden meer dan 1,1 miljoen exemplaren gebouwd, waaronder de notchback-variant Derby met een royale laadruimte.”
Tweede generatie VW Polo
In 1981 introduceerde Volkswagen de tweede generatie Polo, die verbeteringen bracht op het gebied van ruimte, comfort en moderne motoren. Een opvallende variant uit deze periode was de Polo Coupé GT G40, een gelimiteerde speciale serie met een scroll-type compressor.
Dit zegt Volkswagen: “In september 1981 introduceerde Volkswagen de tweede generatie Polo, met een compleet nieuw ontworpen carrosserie en een lengte van 3,66 meter. Deze hoekige tweedeurs was ruim en praktisch, en een jaar later volgde een sportieve fastback coupé. In 1987 kwam de Polo Coupé GT40 uit: een gelimiteerd topmodel met 85 kW (115 pk). Datzelfde jaar verscheen ook de eerste dieselversie, met een bescheiden maar zuinige 33 kW (45 pk). Deze generatie bleef liefst 13 jaar in productie en vond meer dan 2,7 miljoen keer zijn weg naar een eigenaar.”










En dat is drie!
De derde generatie, gelanceerd in 1994, markeerde een stap voorwaarts op technologisch vlak. Deze Polo was een van de eerste auto’s in zijn klasse die standaard airbags bood. In 1998 werd de Polo voor het eerst aangeboden als snelle GTI-variant.
Dit zegt Volkswagen: “In 1994 was het tijd voor een nieuwe stap: de derde generatie kreeg een volledig nieuw design, een aangepaste aandrijflijn én een primeur in de vorm van een vijfdeurs uitvoering. Dankzij grotere afmetingen bood hij meer ruimte en comfort, en veiligheidssystemen als airbags, gordelspanners en ABS deden hun intrede. In 1995 verscheen de opvallende, kleurrijke Polo Harlekijn, waarvan de carrosseriepanelen modulair in vier kleuren waren gecombineerd. In 1997 volgde de stationwagenvariant en een jaar later debuteerde de eerste echte Polo GTI met 92 kW (125 pk). In totaal werden 3,5 miljoen exemplaren van deze generatie gebouwd.”
Vierde generatie Volkswagen Polo
Met de vierde generatie, geïntroduceerd in 2002, werd het comfort- en veiligheidsniveau verder verhoogd. Standaarduitrusting omvatte onder andere voor- en zijairbags, stuurbekrachtiging en ABS.
Dit zegt Volkswagen: “De vierde generatie verscheen in 2001 en viel op door zijn vier grote koplampen van helder glas. Hij was 15 centimeter langer en 5 centimeter breder dan zijn voorganger, met een bagageruimte van 1.030 liter met neergeklapte achterbank. De motorenrange werd uitgebreid met zuinige driecilinders en sportieve turboversies, zoals die in de GTI met 110 kW (150 pk). Ook verschenen de CrossPolo met robuuste offroad-look en de extra efficiënte Polo BlueMotion (slechts 99 g/km CO₂). Deze generatie eindigde met 4,1 miljoen geproduceerde auto’s.”
Vijfde generatie Volkswagen Polo
In 2009 debuteerde de vijfde generatie Polo – langer, scherper gelijnd en voorzien van vijf nieuwe motoren. De BlueMotion-dieselversie van december 2009 verbruikte slechts 3,3 liter per 100 kilometer, wat hem tot een van de zuinigste auto’s in zijn klasse maakte. De sportieve GTI keerde terug in het gamma en in 2013 kwam daar het speciale model Polo R WRC Street bij: een eerbetoon aan het rallysucces, met 162 kW (220 pk). Tussen 2009 en 2017 werden 6,3 miljoen exemplaren van deze generatie verkocht – de meest succesvolle tot dan toe.

Harlekin
Gedurende zijn bestaan heeft de Polo diverse speciale edities gekend, zoals de kleurrijke Polo Harlekin en de praktische Polo Variant. Hoewel een cabrioletversie nooit in productie is genomen, zijn er wel prototypes ontwikkeld.
20 miljoen stuks
In maart 1975 rolde de eerste Polo van de band in Wolfsburg. Zes jaar later stond de teller daar al op 1,1 miljoen stuks. Naarmate zijn populariteit groeide, groeide ook zijn bereik. De productie werd uitgebreid naar fabrieken in onder meer Spanje, Zuid-Afrika, Argentinië, Slovenië, China, Brazilië en India. Vandaag de dag is de Polo uitgegroeid tot een wereldwijd succesverhaal. Met meer dan 20 miljoen geproduceerde exemplaren behoort hij tot de meest geliefde compacte auto’s ter wereld. In Nederland is de Polo uitgegroeid tot een van de meest voorkomende auto’s op de weg.
Spectaculaire Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen viert het vijftigjarig jubileum van de Polo ook met een opvallende Harlekin-race-livery. Deze speciale kleurstelling werd gekozen door fans via een wereldwijde online poll. De winnende uitvoering combineert een popart-achtig patroon met de oorspronkelijke kleuren van de Polo Harlekin uit de jaren negentig: blauw, rood, geel en pistachegroen. De livery siert een showauto van de Polo R World Rallycross, een replica van de winnende auto van Johan Kristoffersson in het FIA WRX-kampioenschap.








