5 vragen aan Michael Cole, COO van Kia Motors Europe
“Op koers voor target 2016”
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Kia heeft in Europa het beste halfjaar én het beste kwartaal ooit achter de rug. Volgens Michael Cole, Chief Operating Officer van Kia Motors Europe, is het Koreaanse automerk hard op weg om voor de achtste keer op rij een verkoopgroei te realiseren in Europa. Hoog tijd om Cole te bevragen over de plannen.
Kia blijft groeien; wat zijn de plannen?
“De afgelopen zeven jaar is Kia 60 % gegroeid in Europa. Dat is een bijzondere prestatie, aangezien de Europese markt nog steeds niet terug is op het niveau van vóór de crisis. Dit jaar mikken wij op een verkoopgroei van 10 % ten opzichte van vorig jaar, zodat wij uitkomen op ongeveer 425.000 units, tegen 384.000 exemplaren in 2015. Kia wil in Europa doorgroeien naar 500.000 units in 2018.”
Dat klinkt ambitieus, maar is het ook realistisch?
“Het is een geloofwaardig verhaal. Kia heeft een sterk dealernetwerk. Onze dealers begrijpen als geen ander hoe klanten benaderd willen worden en welke service zij verwachten. Dat heeft een positieve invloed op het imago van Kia en daarbij neemt de kwaliteit van ons product keer op keer toe. Als merk maakt dit van ons een steeds sterkere speler, waardoor wij ieder jaar weer meer klanten aantrekken.”
En nieuwe producten?
“Uiteraard is onze groei afhankelijk van het creëren van nieuwe producten. Er liggen plannen klaar voor vervangers van bestaande modellen en wij starten met het leveren van auto’s in segmenten waarin wij niet eerder actief waren. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de nieuwe Kia Niro, de allereerste hybride crossover en de Optima Sportswagon, onze eerste station in het D-segment. Maar er staan meer verrassingen op stapel voor de aankomende jaren.”
Merken consumenten dat Kia een omslag heeft gemaakt?
“Consumenten die in de afgelopen vijf jaar Kia zijn gaan rijden, hebben een compleet ander beeld van het merk dan klanten die twintig jaar geleden voor Kia kozen. Rond 2009 en 2010 heeft Kia een enorme omslag gemaakt. Vanaf dat moment ligt de focus in toenemende mate op merkbeleving, onderscheidend design en hoogwaardige kwaliteit. Wij zijn ook continue met onze klanten in gesprek om te kijken wat er beter kan. Het belangrijkste is dat onze klanten trots zijn met de mooie Kia die voor hun deur staat.”
Speelt design ook een essentiële rol?
“Het effect van Peter Schreyer, President and Chief Design Officer, is fenomenaal. Onder zijn leiding is Kia een merk met een onderscheidend design geworden, maar onderschat ook niet het effect van de toename in service en kwaliteit.”