5 redenen waarom je een Ford Mustang Mach-E GT wel of niet moet kopen
Bloedsnelle familie-SUV
De Mustang Mach-e is de eerste volledig elektrische auto van Ford en nu is er een extra hete uitvoering: de Mach-e GT. Heb je vaak haast of zoek je een elektrische auto die wél lekker de bocht omgaat? Dan moet deze oranje scheurneus op jouw shortlist. Wij gingen er een week mee op stap en zetten vijf redenen voor je op een rij waarom je hem wel of niet moet kopen.
👍 Hij is bloedsnel
Een trage Mustang maken ze niet bij Ford. Niet alleen de traditionele Mustang met ronkende benzinemotor is snel, ook de basis Mustang Mach-e is een vlotte jongen. De 269 pk sterke basisuitvoering schiet in slechts 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Moet het wat sneller, dan moet je de 351 pk sterke AWD-versie kiezen. Die klaart het klusje in 5,1 seconden. Wil je het ook Porsches, Aston Martins en zelfs sommige Ferrari’s moeilijk maken? Kies dan de Mach-e GT. Die beschikt over 487 pk en een haast krankzinnig systeemkoppel van 860 Nm. Het resultaat? Een 0-100-tijd van 3,7 seconden.
Voor je naar de dealer rent: check wel even of fysiotherapie is opgenomen in het basispakket van je zorgverzekering. Met dit vermogen (860 Nm!) krijg je vroeg of laat nekklachten. De Mach-e GT is zelfs een stukje sneller dan de traditionele Mustang met dikke V8-benzinemotor. De 460 pk sterke Ford Mustang Mach-1 zit namelijk in 4,4 seconden op de 100.
👍 Stuurmans-SUV
De Mustang Mach-e GT is niet de enige elektrische auto met indrukwekkende acceleratiecijfers. Op een recht stuk asfalt ben je met een EV al snel een auto met een brandstofmotor de baas. Maar op bochtige parcoursen kan een elektrische auto zijn gewicht vaak niet verhullen. De Mach-e GT blijkt echter een stuurmans-SUV bij uitstek. Grip is in grote mate aanwezig en van overhellen is nauwelijks sprake. Onderstuur treedt pas op als je het echt gek maakt.
Op de openbare weg zal je dan ook niet snel tegen zijn limieten aanlopen. Hoe dat kan? De Mach-e GT is standaard voorzien van adaptieve MagneRide-wielophanging. Dit systeem regelt elektronisch de zogeheten magnetorheologische vloeistof in de demper, zodat deze direct reageert op veranderende wegomstandigheden en het rijkarakter van de auto aanpast aan de gekozen rijmodus.
👍 Hij valt enorm op
Vind je het niet erg als mensen je nastaren zodra je voorbij rijdt? In de Mach-e GT krijg je daar namelijk vaak mee te maken. Zeker als je de kleur Cyber Orange kiest, de kleur die onze testauto heeft. Andere zaken die opvallen op de GT-versie zijn de donkere ‘grille’, terwijl bij de reguliere Mustang Mach-e de grille de carrosseriekleur heeft. De agressieve voorbumper met grotere luchtinlaten, een sportieve splitter, 20-inch lichtmetalen wielen en felrode Brembo-remklauwen zorgen ervoor dat andere auto’s al snel voor je aan de kant gaan.
👍 Hij is praktisch
In het dagelijks leven heb je meestal maar weinig aan zo’n gigantische snelle auto. Leuk om op zondagmiddag uit de garage te halen voor een klein rondje met je partner naast je. De Mach-e GT is echter een volwaardige familie-SUV. Achterin kunnen drie kinderen comfortabel naast elkaar zitten en de bagageruimte is 402 liter groot. Je kunt zelfs onder de motorkap – in de ‘frunk’ – nog een aantal tassen kwijt.
De Mach-e GT zit daarnaast vol met moderne technologie, zoals een gigantisch 15,5-inch-touchscreen en een B&O-audiosysteem met tien luidsprekers. Dankzij een accupakket met een capaciteit van 98 kWh zit het ook goed met de actieradius. Je kunt namelijk 500 kilometer rijden voordat de pret pas op is. Heb je een zware rechtervoet, dan moet je eerder denken aan een actieradius van 350 tot 400 kilometer.
👎 Hij is duur(der)
Hier wordt het lastig. Want voor de razendsnelle SUV van Ford betaal je minimaal 81.690 euro. Stevige prijs, voor een gezins-SUV van een non-premium merk. De reguliere – maar ook zeer snelle – Mach-e heb je al vanaf 57.125 euro. Dat scheelt bijna 25 mille. Je moet dus echt een dol zijn op snelheid, sportieve looks en dito rijeigenschappen, wil je dat extra geld ervoor over hebben. In dat geval is de volledig elektrische Ford een koopje.
In Nederland betaal je namelijk — dankzij ons belastingstelsel — voor alles op benzine dat meer dan 400 pk heeft, al snel 100.000 euro of meer. Wil je bijvoorbeeld die ‘echte’ Mustang Mach-1 met dikke V8? Dan mag je 123.000 euro afrekenen, waarvan ongeveer de helft direct naar de schatkist gaat. Terwijl die minder vlot en aanzienlijk minder praktisch is dan de Mach-e GT. Bovendien hoef je de elektrische Mustang niet iedere 400 kilometer vol te gooien bij een tankstation. Je laadt hem iedere nacht lekker goedkoop op voor je deur.
Wil je meer weten over de Mach-e GT? Bekijk dan onze review hieronder