Porsche-liefhebber? Deze moet je hebben.
718 Spyder en Cayman GT4 met zescilinder en handbak.
Een compacte, lichte tweezitter met een hardcore sportonderstel, een atmosferische zescilinder en een handgeschakelde versnellingsbak. Veel beter wordt het niet. Je vindt het allemaal in de Porsche 718 Spyder met stoffen cabriodak en Porsche 718 Cayman GT4 met vast dak en grote achtervleugel.
Ultieme rijdersauto
De Porsche 718 Spyder en Porsche 718 Cayman GT4 zijn de nieuwe topversies in de 718-reeks. Het zijn ultieme rijdersauto’s met extra focus op ongefilterd rijplezier en maximale prestaties.
De Spyder en GT4 zijn de enige 718-modellen met een zescilindermotor, in dit geval een 4,0-liter boxer van de heerlijkste soort. De atmosferische motor (dus zonder turbo) is ontwikkeld om hoge toeren te draaien en levert een vermogen van 309 kW (420 pk) bij 7.500 t/min. Het maximumkoppel van 420 Nm is beschikbaar tussen 5.000 en 6.800 t/min.
In tegenstelling tot de meeste Porsches van dit moment worden de 718 Spyder en 718 Cayman GT4 uitsluitend geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak. Wie het handen- en voetenwerk goed onder controle heeft, kan in 4,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren. Dat geldt voor beide versies, evenals de topsnelheid van ruim 300 km/u.
LEES OOK: Autotest – Porsche 911 Carrera 4S (2019)
Aerodynamics
Een belangrijke eigenschap van de Porsche 718 Spyder en Porsche 718 Cayman GT4 is de sterk verbeterde aerodynamica, vooral bij de Cayman GT4 met grote vaste achterspoiler. Alle aanpassingen resulteren in 50% meer downforce ten opzichte van de vorige GT4, terwijl de luchtweerstand gelijk gebleven is. De Porsche 718 Spyder heeft een achterspoiler die bij 120 km/u automatisch uitklapt.
GT-onderstel
In tegenstelling tot de vorige Spyder en Cayman GT4 hebben de nieuwe versies beide hetzelfde GT-onderstel. Porsche belooft ‘superieure bochtendynamiek’ dankzij Porsche Active Suspension Management (PASM) met 30 mm verlaagd chassis, mechanisch sperdifferentieel op de achteras en Porsche Torque Vectoring (PTV).
Een optioneel Clubsport-pakket is ook beschikbaar voor de GT4, bestaande uit een stalen rolbeugel, handbrandblusser en zespuntsgordel voor de bestuurder. Keramische remmen zijn voor beide modellen optioneel leverbaar.
De nieuwe Porsche 718 Spyder en 718 Cayman GT4 zijn per direct te bestellen. De prijzen beginnen bij 148.500 euro voor de Spyder en 151.400 euro voor de GT4.
LEES OOK: Kijk nou, een Porsche Cayenne met ‘dubbele webers’