Officieel: SV Coupé is duurste Range Rover ooit
Tweedeurige exoot kost vier ton
Het is toch wat. Bij de nieuwe Range Rover SV Coupé krijg je twee deuren minder, maar je betaalt wel aanzienlijk meer. Het gaat hier dan ook om een exclusieve, uitzonderlijk luxe uitvoering met een ongekend krachtige V8-motor en waarvan slechts 999 stuks gebouwd worden. De Nederlandse prijs? Vanaf 390.000 euro…
SV Coupé
De Range Rover SV Coupé is een creatie van Land Rover Design en Special Vehicle Operations (SVO) waar de tweedeurs SUV met hand gebouwd wordt. Het is een echte exoot, met een uniek uiterlijk en onvoorstelbaar veel comfort en luxe.
De SV Coupé is niet alleen de duurste Range Rover ooit, maar ook de snelste. Onder de immense motorkap ligt een 5.0 V8 Supercharged benzinemotor met een vermogen van 416 kW (565 pk) en 700 Nm koppel, waarmee het Britse slagschip slechts 5,3 seconden nodig heeft om van 0-100 km/u te accelereren en een topsnelheid van 266 km/u haalt. Sportwagenprestaties dus.
ZIE OOK: VIDEO – Range Rover Sport PHEV beklimt trap naar Heaven’s Gate
Elektrische sluitende portieren
Prachtige proporties en een krachtdadig uiterlijk maken de Range Rover SV Coupé een indrukwekkende verschijning op de weg. Het design is onmiskenbaar Range Rover, maar met een unieke expressie dankzij de twee grote, elektrisch sluitende portieren zonder ruitframes. In combinatie met het panoramische dak valt veel licht in het interieur, waarmee de relaxte, gracieuze en tijdloze ambiance wordt versterkt.
3.500 kg trekgewicht
De kleurcombinaties zijn zorgvuldig gekozen, evenals het nieuwe Contour Graphic met keuze uit vier duo-tone kleurschakeringen. Andere unieke kenmerken zijn het ontwerp van de grille, de ventilatiesleuven op de flanken van de carrosserie en de optionele 23-inch wielen – voor het eerst leverbaar. Het onderstel is verlaagd, maar de terreincapaciteiten zijn behouden. Ook deze Range Rover kan door 90 cm diep water en mag tot aan 3.500 kg aanhangwagengewicht trekken.
Leder met uniek patroon
De 20-voudig elektrische verstelbare zetels voorin zijn voorzien van verwarming en koeling. De 10-voudig elektrische verstelbare zetels achterin zijn verwarmbaar. De stoelen zijn bekleed met hoogwaardig semi-aniline leder van een enkele looierij die is opgericht in 1905. Het oppervlak van het leder is afgewerkt in een uniek diamantvormig patroon.
Speciaal proces voor houtfineer
Net als bij de nieuwste Range Rover modellen heeft ook de SV Coupé bredere en dikkere stoelkussens en speciaal ontwikkelde tussenlagen voor comfort van wereldklasse. Nautica houtfineer – voor het eerst bij Range Rover – combineert vakmanschap met een gepatenteerd nieuwe proces om walnoothout en plataan samen te voegen.
Bestellen kan per direct. De levering van de nieuwe Range Rover SV Coupé staat gepland voor het vierde kwartaal van 2018. Even ter vergelijking: de duurste Range Rover tot nu toe – de Range Rover 5.0 V8 Supercharged SVAutobiography LWB – kost in Nederland 290.880 euro. Een ton minder dus dan de SV Coupé.