De nieuwe Audi RS 4 Avant
Minder cilinders, maar sneller dan voorganger
Audi presenteert veel nieuws op de autoshow van Frankfurt die nu gaande is. Een van de primeurs is de hagelnieuwe RS 4 Avant. De supersnelle stationwagen heeft een kleine motor dan zijn voorganger, maar is toch sneller. En aanzienlijk efficiënter, dat ook.
Net als elk Audi RS-model valt ook de RS 4 Avant op door de uitgeklopte wielkasten, de zwarte grille en de twee grote ovalen uitlaatpijpen. De opvallende kleur Nogaro blauw is exclusief voor dit model leverbaar en verwijst direct naar de eerste RS 4 Avant uit 1999.
Het sportonderstel is 7 mm verlaagd ten opzichte van de reguliere A4 Avant. Standaard rolt het model op 19-inch wielen, maar je kunt ook 20-inch exemplaren bestellen. Andere optie is het RS-onderstel met Dynamic Ride Control, keramische remmen en Dynamic Steering.
LEES OOK: Audi R8 voor het eerst met achterwielaandrijving
2.9 V6 TFSI biturbo
Net als bij de nieuwste Audi RS 5 die net op de markt is, geeft ook de RS 4 Avant zijn V8-motor ingeruild voor een V6. In dit geval een 2,9-liter biturbo die 331 kW (450 pk) en 600 Nm naar de wielen overbrengt.
Daarmee is het vermogen ongewijzigd, maar het koppel fors toegenomen. Samen met de verbeterde tractie, de vernieuwde 8-traps automaat en het lagere gewicht van 1.790 kg (- 70 kg) resulteert dat in snellere sprinttijden.
Marktintroductie 2018
De Audi RS 4 Avant knalt nu in 4,1 seconden van 0-100 km/h en is begrensd op een topsnelheid van 250 km/u (280 km/u met RS-onderstel). Tevens ligt het benzineverbruik 17% lager ten opzichte van de 4.2 V8 FSI-motor van zijn voorganger.
De nieuwe Audi RS 4 Avant wordt begin 2018 in Nederland verwacht. De prijzen worden in de aanloop naar de marktlancering vrijgegeven.