Voor de zuunige (lease)rijder: Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion
Aansprekende prestaties en een gunstig verbruik
Volkswagen introduceert de Golf 1.5 TSI BlueMotion. Deze aangepaste benzineversie verbruikt op papier hetzelfde als de 1.0 TSI driecilinder, maar is wel krachtiger en sneller. En dankzij de geringe CO2-uitstoot is hij vrij gunstig geprijsd.
LEES OOK: Dit kost de compleet nieuwe Volkswagen Polo
De Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion is een belangrijke aanwinst voor de Nederlandse markt. De Golf is een van de populairste (lease)auto’s in ons land, terwijl de verkoop van benzinemodellen sterk stijgt.
Met deze nieuwe BlueMotion-variant zijn klanten verzekerd van een 130 pk sterke viercilinder turbomotor met aansprekende prestaties. De brandstofkosten zijn echter vergelijkbaar met die van de langzamere Golf 1.0 TSI.
Prijzen
Volgens de officiële test verbruikt de Golf 1.5 TSI BlueMotion gemiddeld 4,8 l/100 km. Dankzij de gunstige CO2-uitstoot van 110 g/km en de relatief beperkte BPM-toeslag heeft deze versie een meerprijs van slechts 960 euro ten opzichte van de Golf 1.0 TSI.
De prijzen van de Golf 1.5 TSI BlueMotion beginnen bij 27.050 euro voor de vijfdeurs in de uitvoering Comfortline en lopen op tot 32.350 euro voor de Golf Variant in de meest luxe uitvoering Highline met de optionele DSG-automaat.
Zeilfunctie
Het lage benzineverbruik van de Golf 1.5 TSI BlueMotion is vooral te danken aan cilinderuitschakeling en de zeilfunctie (i.c.m. automaat). Bij een constante snelheid tussen de 1.400 en 3.200 t/min worden twee cilinders automatisch uitgeschakeld.
De zeilfunctie zorgt ervoor dat de motor zelfs volledig wordt uitgeschakeld als de bestuurder het gas loslaat. In de tussentijd neemt een compacte lithium-ion batterij de stroomvoorziening voor zaken als de ruitenwissers, verlichting en audiosysteem voor zijn rekening. Als het gaspedaal weer wordt aangeraakt, slaat de motor direct aan.