Hyundai i30 N: de eerste ‘hot hatch’ van Hyundai
Extra sportieve uitvoering komt eind 2017
Snelle hatchbacks zoals de Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST en Peugeot 308 GTI krijgen er een concurrent bij. Uit Korea ditmaal, want Hyundai heeft een extra sportieve i30 ontwikkeld. Het gaat hier om de nieuwe Hyundai i30 N met een vermogen van 250 of 275 pk en een onmiskenbaar sportieve uitstraling.
LEES OOK: Nieuwe Hyundai i30 Fastback completeert i30-familie
Hyundai heeft ambitieuze groeiplannen en wilt de grootse Aziatische autofabrikant in Europa worden. Dat betekent dat het merk in alle delen van de automarkt een rol van betekenis moet gaan spelen, ook op het gebied van sportauto’s.
De i30 N is het eerste high-performancemodel van Hyundai. Hij is ontwikkeld in Korea en intensief getest op de Nürburgring Nordschleife. Hij rolt op een verlaagd sportonderstel met elektronisch instelbare dempers, aangepaste besturing en krachtige remmen. De ‘N’ heeft Launch Control om maximaal te kunnen accelereren vanuit stilstand. De motor geeft automatisch tussengas om soepeler terug te schakelen tijdens sportief rijden.
Hyundai i30 N in twee versies
Onder de motorkap ligt een 2,0-liter turbomotor die in de standaardversie 250 pk en in de Performance-versie 275 pk levert. Beide vermogensvarianten leveren 353 Nm koppel vanaf 1.450 t/min en zijn standaard gekoppeld aan handgeschakelde zesbak. De i30 N accelereert in 6,4 seconden van 0-100 km/u, terwijl de 275 pk-versie die sprint in 6,1 seconden voltooit. De topsnelheid is in beide gevallen begrensd op 250 km/u.
De Performance-versie is niet alleen krachtiger, maar ook voorzien van 19-inch wielen (i.p.v. 18-inch), Pirelli P-Zero-banden, rode remklauwen, grotere remschijven en een elektronisch sperdifferentieel (E-LSD). Tevens is het uitlaatsysteem voorzien van ingebouwde kleppen, waarmee de bestuurder het uitlaatgeluid harder of zachter kan laten klinken.
LEES OOK: Autotest – Hyundai i30 (2017)
Uitgesproken sportief
De uitstraling is precies zoals je verwacht van een auto in deze klasse. De agressieve voorzijde met grote luchtinlaten, de opvallende wielen, zwarte zijskirts, achterspoiler en dubbele uitlaten maken direct duidelijk dat dit geen standaard Hyundai i30 is. En al helemaal als je kiest voor de exclusieve lakkleur Performance Blue die is voorbehouden aan de i30 N.
In het interieur zien we sportstoelen met geborduurd N-logo en een sportstuur met bedieningsknoppen om direct te schakelen tussen de rijstanden Eco, Normal, Sport, N en N Custom. De motor, de dempers, de stabiliteitscontrole, het E-LSD, het motorgeluid, de besturing en de mate van automatisch tussengas bij terugschakelen veranderen op basis van de gekozen rijmodus.
Hyundai N
De nieuwe Hyundai i30 N is het eerste model onder het nieuwe N-performancelabel. De vijfdeurs wordt rond het einde van dit jaar bij de dealers verwacht. Naar verachting komt alleen de 275 pk sterke Performance-versie naar Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.
Later komt ook een N-versie van de nieuwe Hyundai i30 Fastback op de markt, evenals een nog krachtigere versie met een vermogen ronde de 300 pk.