Autotest – Ford Fiesta (2017)
Bestseller in B-segment ingrijpend vernieuwd
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De in 2008 geïntroduceerde Ford Fiesta was tot in de allerlaatste fase van zijn carrière ongekend populair. Hij was in maart 2017 zelfs nog de bestverkochte auto van Europa. Best opmerkelijk voor een bijna tien jaar oude auto die op het punt stond te worden vervangen. Hij was daardoor eerder uitverkocht dan aanvankelijk was voorspeld en veel klanten visten naast het net. Maar niet getreurd, want de compleet nieuwe Ford Fiesta is in alle opzichten een nóg betere auto.
Ford Fiesta
Dat er zo ontiegelijk veel Fiesta’s rondrijden, is natuurlijk niet voor niets. De compacte hatchback en tevens de bestverkochte Ford in Nederland combineert een aansprekend design met een goede bouwkwaliteit, een uitstekende prijs-waardeverhouding en heel fijne rijeigenschappen.
Succesvolle eigenschappen moet je niet veranderen, maar als we voor het eerst met de nieuwe Fiesta gaan rijden, blijkt dat er toch heel veel veranderd is.
LEES OOK: Krachtige driecilinder voor nieuwe Ford Fiesta ST
Interieur
Laten we beginnen met het interieur: een wereld van verschil. Het drukke en onoverzichtelijke dashboard van de vorige generatie, met veel te veel knoppen en een piepklein, ver weggewerkt navigatieschermpje heeft plaatsgemaakt voor een strak en fraai ontworpen cockpit.
Centraal in het midden zien we een grote, rechtopstaande touchscreen die afhankelijk van de uitvoering toegang biedt tot het infotainmentsysteem Sync 3. Dit is wat ons betreft een van de beste in-car systemen van dit moment. Het werkt eenvoudig als een tablet, reageert onmiddellijk op veeg- en swipebewegingen en biedt een goede afleesbaarheid.
Verder is het aantal knoppen gehalveerd ten opzichte van het vorige model. Het dashboard en de deurpanelen zijn uitsluitend voorzien van fijne materialen die goed aanvoelen en hoogwaardig op het netvlies liggen.
LEES OOK: Ford S-Max Vignale – Autotest
Indrukwekkend rijgedrag
De rijeigenschappen van de vorige Fiesta waren al fantastisch, met een ongeëvenaard stuurgedrag in deze klasse. De nieuwe Fiesta stuurt zowaar nog fijner en nog preciezer, maar dan in combinatie met zó veel meer comfort.
Je ziet om je heen dat je in een compacte auto rijdt, maar verder voelt de Fiesta echt als een auto uit een klasse hoger. De demping, het geluidsniveau, de souplesse… Zo’n volwassen auto in het B-segment hebben wij nooit eerder gereden. Het is best indrukwekkend om te ervaren hoe veel beter de nieuwe Fiesta is ten opzichte van zijn voorganger, die voor hedendaagse maatstaven zelfs nog tot de beste in deze klasse behoort.
EcoBoost benzinemotor
Medebepalend voor het prettige rijgedrag is de 1.0 EcoBoost benzinemotor, die we al langer kennen en die in de afgelopen jaren vele prijzen gewonnen heeft. Deze driecilinder turbomotor is in de Fiesta leverbaar in verschillende vermogensvarianten. Voor deze test reden wij met de 140 pk sterke versie, waarmee de Fiesta goed voor de dag komt.
De motor is goed bij de les door het hoge koppel bij lage toeren, terwijl de paardenkrachten zich as oer in de toeren laten gelden. Dat zorgt voor een mooi lineaire acceleratie en rappe sprinttijden. Leuk voor de sportieve bestuurder, maar de meeste kopers hebben meer dan voldoende aan de 1.0 EcoBoost met 100 of 125 pk die eveneens uitstekend presteren.
Verschillende karakters
De nieuwe Fiesta is iets breder en heeft een iets langere wielbasis wat zorgt voor iets meer ruimte voor inzittenden. De kofferbak is ook iets groter, maar veel scheelt het niet. Ook het exterieurdesign is afgezien van de achterklep erg van hetzelfde.
Ford heeft er wel voor gekozen om de verschillende uitvoeringen optisch nadrukkelijk van elkaar te laten onderscheiden. Het gamma omvat vijf uitvoeringen. Behalve de Trend (instapper) is er ook de luxere Titanium, de extra luxe Vignale, de ST-Line met een extra sportieve look en een verlaagde wielophanging en de Active met een iets hogere wielophanging de uitstraling van een compacte crossover.
Alle uitvoeringen hebben een andere grille. De eerste vier zijn per direct te bestellen, de Active komt begin 2018 op de markt evenals de écht sportieve Fiesta ST met een vermogen van 200 pk.
Packs en prijzen
De prijzen van de nieuwe Ford Fiesta beginnen bij 14.995 euro (inclusief 750 euro aankooppremie) voor de 3-deurs Trend. De Titanium is er vanaf 19.545 euro. Deze is tevens leverbaar in combinatie met verschillende optiepakketten met uitzonderlijk veel technologie voro een auto in dit segment.
Het Navigation Pack komt met een B&O audiosysteem (waarmee Ford een nieuwe samenwerking is aangegaan) en Sync 3 met ingebouwde navigatie, bluetooth, voice control, AppLink, Apple CarPlay en Android Auto.
Het Driver Assistance Pack 2 bestaat uit Active Park Assist, parkeersensoren vóór en achter, inklapbare buitenspiegels met instapverlichting en een achteruitrijcamera. Het Driver Assistance Pack 3 bestaat uit Pre Collision Assist met Distance Indication, Distance Alert en Adaptive Cruise Control.