1.200 banen weg bij Mclaren
Britse automaker hard geraakt door de coronacrisis
Meer dan een kwart van het personeel van de McLaren Group komt op straat te staan. Het nieuwe kostenplafond in de Formule 1 en de wereldwijde coronacrisis zijn volgens de automaker de oorzaak.
Coronacrisis
Ook McLaren wordt hard geraakt door de coronacrisis. De verkoop van luxe sportauto’s is door de pandemie wereldwijd ingestort. Het bedrijf kondigde dinsdag aan dat er in totaal zo’n 1200 van de 4000 banen verdwijnen. Er moet onder andere personeel vertrekken bij de autofabriek, het Formule 1-team en onderdelentak McLaren Applied.
“We hebben lang geprobeerd dit te ontlopen door fors in de kosten van onze activiteiten te snijden, maar helaas zien we op dit moment geen andere uitweg dan het inkrimpen van ons personeelsbestand”, aldus bestuursvoorzitter Paul Walsh.
McLaren Racing
Ook de Formule 1-afdeling van het Britse merk moet inkrimpen om te kunnen voldoen aan het voor volgend seizoen aangekondigde budgetplafond. McLaren Racing moet het binnenkort waarschijnlijk met zeventig mensen minder doen.
De autosport-divisie van McLaren loopt veel geld mis door de uitgestelde start van het Formule 1-seizoen 2020. Ook het IndyCar-seizoen waar McLaren aan deelneemt is nog niet begonnen dit jaar.
Lening
McLaren probeerde onlangs met obligaties extra geld op te halen. Hiervoor zou de collectie klassieke Formule 1-auto’s als onderpand gebruikt worden. De aandeelhouders kwamen daar tegen in het verweer, omdat een vorige lening om Formule 1-teambaas Ron Dennis uit te kopen, nog niet zou zijn afbetaald.
Walsh: “De impact die deze herstructurering op onze mensen heeft, doet ons vreselijk pijn. Vooral natuurlijk voor de mensen die waarschijnlijk hun baan gaan verliezen. We hebben er alles aan gedaan om dit te voorkomen. Dit is zonder twijfel een zware tijd voor ons bedrijf en zeker voor onze mensen, maar we hopen hier uit te komen als een efficient en duurzaam bedrijf met een duidelijke visie om later weer te groeien.”