ZOMERWEEK #3: Honda NSX Roadster
'Dan doen wij het wel!'
Honda heeft hem nooit zelf gebouwd: een open versie van de NSX. Haast zonde, want het ontwerp van het model leent zich er perfect voor. Onder het mom van ‘als Honda het niet doet, dan doen wij het wel’, presenteren we hier een Honda NSX Roadster. Want met de AI-technologie van nu, is zo’n NSX cabrio zo gebouwd.
De Honda NSX
Waarom is er eigenlijk nooit een cabrioversie van de Honda NSX in productie genomen? Dat heeft te maken met verschillende redenen. Een van de grootste uitdagingen bij het ontwerpen van een cabriolet is het handhaven van de structurele stijfheid van de auto. De Honda NSX stond bekend om zijn uitstekende rijgedrag en prestaties, die sterk afhankelijk waren van de stijfheid en balans van het chassis. Het verwijderen van het dak zou deze stijfheid aanzienlijk verminderen, wat negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor de rijprestaties en de veiligheid van de auto.
Het toevoegen van een cabrioletmechanisme, inclusief versterkingen om de structurele integriteit te behouden, zou het gewicht van de auto bovendien aanzienlijk verhogen. Daarnaast was de NSX ontworpen met een focus op aerodynamica en downforce om de prestaties op hoge snelheid te optimaliseren. Het verwijderen van het dak zou de aerodynamische efficiëntie van de auto veranderen, wat mogelijk zou leiden tot verminderde prestaties en stabiliteit bij hoge snelheden.
Investeringen
Het ontwikkelen van een cabrioletvariant zou aanzienlijke investeringen in ontwerp, engineering en productie vergen. Honda heeft mogelijk besloten dat de vraag naar een cabrioletversie van de NSX niet groot genoeg zou zijn om deze investeringen te rechtvaardigen. Bovendien positioneerde Honda de NSX als een high-performance sportwagen en een cabrioletvariant paste misschien niet in dat marktsegment.
De ontwikkeling van een cabriolet brengt extra complexiteit met zich mee, zoals de behoefte aan een mechanisme voor het dak, extra veiligheidsvoorzieningen en mogelijke aanpassingen aan het interieur. Dit zou de kosten van de productie en de uiteindelijke verkoopprijs kunnen verhogen, wat een beperkende factor kan zijn geweest.
Hoewel er prototypes en concepten van een NSX cabriolet zijn geweest, heeft Honda uiteindelijk besloten vast te houden aan de coupéversie om de kernwaarden van de NSX – prestaties, rijplezier en technische innovatie – te behouden.
Zomerweek
Het is Zomerweek op AutoRAI.nl. In deze week zetten we zomerse modellen in het zonnetje met behulp van kunstmatige intelligentie. Alle modellen die de revue passeren bestaan niet. We kunnen er alleen maar over dromen.