Wist je dat: het zeswielige Ferrari-mysterie
Een bijzonder project met vlammend einde
Een moderne Formule 1-auto barst van de vleugels, flapjes en spoiler voor een optimale aerodynamica en meer grip. Hoe anders was dat bijna vijftig jaar geleden. In de zoektocht naar meer grip stuurde Ferrari wel een heel bijzondere auto de baan op.
Zoektocht naar grip
Heb je wel eens de film Rush gezien? In die film zie je Niki Lauda en James Hunt strijden om de Formule 1-titel van 1976. Je ziet de coureurs worstelen om de auto’s op de baan te houden. In de jaren zeventig gebeurde er dan ook een hoop in de Formule 1. Reclame en showbizz speelden een steeds grotere rol, maar ook de auto’s zelf werden steeds sneller en exotischer. Spoilers maakten definitief hun intrede, maar teams experimenteerden veel met techniek in de zoektocht naar meer grip.
Zeswielige Formule 1-auto
Zo was er het Engelse team Tyrrell dat best wat succes kende in de jaren zeventig. De donkerblauwe auto’s golden altijd als verrassende outsiders op het circuit en veel bekende coureurs reden voor het team. In 1976 wist het team vriend en vijand te verbazen met de Tyrrell P34: een zeswielige Formule 1-auto! Volgens Tyrrell waren vier kleine voorwielen de oplossing in de zoektocht naar meer grip.
Experimenteren met wielen
Het legde het team geen windeieren, want de auto wist in zijn eerste seizoen gelijk een overwinning te pakken. Andere teams besloten daarom ook te experimenteren met meer wielen. Het Engelse March bouwde een auto met twee wielen voor en vier wielen achteraan, maar het meest eigenzinnige oplossing kwam misschien wel van Ferrari. Dat had namelijk zijn geheel eigen ideeën over zeswielige Formule 1-auto’s.
De Ferrari 312T6
Het merk begon te testen met de 312T6. De auto’s met de naam 312T waren al seizoenen succesvol en de T6 moest dat succes voortzetten. De auto had twee normale voorwielen en vier achterwielen naast elkaar gemonteerd. Het bleek geen succes; al bij de eerste testen klaagden de coureurs Niki Lauda en Carlos Reutemann over het slechte rijgedrag van de auto. De 312T6 was erg zwaar, breed en de achterbanden hadden veel invloed op het rijgedrag.
In vlammen opgegaan
Het duurde dan ook niet lang of de 312 verongelukt in 1977 op het testcircuit van Ferrari. De auto ging in vlammen op. Later waren er ook geruchten over een Ferrari Formule 1-auto met acht wielen. De foto van deze zogenoemde 312T8 bleek echter een trucage te zijn. Het was dan ook het laatste wat we zagen van een Ferrari met meer wielen. De eerder genoemde Tyrrell P34 blijft de enige Formule 1-auto ooit die racete met zes wielen.