Zenos bouwt vanaf februari 2018 weer auto’s
Niet in Engeland, maar in Zuid-Afrika
De overname van Zenos Cars door de eigenaar van AC Cars is afgerond. De productie van alle E10-varianten – de E10, E10S en E10R – wordt vanaf februari 2018 hervat. Niet in Engeland. De nieuwe eigenaar brengt de productie in Zuid-Afrika onder. Het ontwikkelingscentrum blijft wel in Engeland.
Zuid-Afrika
De productie van E10-modellen in Zuid-Afrika onderbrengen is een logische stap in de ogen van Alan Lubinsky, CEO of AC Cars en nu dus ook eigenaar van Zenos. AC produceert zijn modellen namelijk al in Zuid-Afrika. “Een andere reden is dat arbeid er aanzienlijk goedkoper is”, zegt hij. Zenos doet een beroep op het bedrijf Hi-Tech, bekend geworden als chassisproducent van Noble. Ook Superformance – een andere exclusieve speler op de automarkt – laat er zijn Shelby Daytona Coupé- en Ford GT40-replica bouwen. “Er heerst binnen dit bedrijf veel vakmanschap tegen een lagere prijs dan in het Verenigd Koninkrijk.”
“Er rijden op dit moment ongeveer 120 exemplaren van Zenos rond”
Upgrades
Om de revival van Zenos extra kracht bij te zetten, voert de nieuwe eigenaar Lubinsky upgrades door aan de E10-modellen. “De E10 was voor 95 procent goed, maar er waren wat problemen”, stelt Lubinsky. De remmen moeten nu beter aanvoelen en het hinderlijke aanzuiggeluid van het inlaattraject recht achter het hoofd van de bestuurder is nu aan de zijkant ondergebracht. Ook de koeling van de aandrijflijn is verbeterd. Voor het E10S-model resulteren alle upgrades ook in meer vermogen, namelijk 260 pk versus 250 pk van voorheen.
LEES OOK: Rijtest Zenos E10R
Nieuwe rolkooi
Verder werkt Zenos aan een nieuwe rolkooi die iets zwaarder is dan voorheen. Het gewicht zal echter onder de 800 kilogram blijven. Alle upgrades zijn ook toepasbaar op al bestaande E10-modellen. Er rijden op dit moment ongeveer 120 exemplaren van Zenos rond, waarvan de helft in de Verenigd Koninkrijk en ongeveer 25 procent in de Verenigde Staten. In Nederland vormt Van Der Kooi Sportscars het verkoop- en servicepunt. Daar staan bovendien nog enkele exemplaren te koop.
Zenos, sinds 2012
De Britse sportautobouwer Zenos Cars moest begin 2017 faillissement aanvragen, onder meer omdat een grote order eind 2016 werd ingetrokken. Het merk werd in 2012 opgericht door voormalig Caterham CEO Ansar Ali en COO Mark Edwards. Ansar Ali was tussen 2006 en 2012 CEO van Caterham. Mark Edwards was de COO. Beide heren gingen daarna aan de slag bij Lotus en begonnen een nieuw avontuur met Zenos Cars. Ali verliet het bedrijf in 2015 om persoonlijke redenen, maar bleef aandeelhouder en is nu werkzaam voor McLaren. Mark Edwards had sindsdien de leiding.
E10, E11, E12
Het merk lanceerde allereerst de E10 met een 200 pk en 210 Nm sterke 2,0 liter Ford-viercilinder. De E10S volgde kort daarop met aan boord een geblazen 2,0 liter EcoBoost Ford-motor met 250 pk en 400 Nm. De E10R completeerde het programma, met aan boord een 2,3-liter viercilinder Ford Ecoboost-motor met 350 pk. Het bedrijf had plannen voor een E11: feitelijk een E10 met deuren, want die ontbreken bij de E10-reeks. Ook had het bedrijf plannen voor een E12: een Lotus Exige-achtige coupé. Onder leiding van AC komen zitten de E11 en E12 nog steeds in de pijplijn, maar volgens Lubinsky heeft de E10-familie voorrang.
Prijzen
De Zenos E10 is leverbaar vanaf 46.920 euro, de E10S is er vanaf 57.920 euro en de E10R heeft een vanafprijs van 75.520 euro.
LEES OOK: Rijtest Zenos E10R