WLTP? BPM? Hoe zit het nu precies?
"84% van de automobilisten is niet op de hoogte"
Veruit de meeste Nederlandse automobilisten hebben nog nooit van WLTP gehoord en weten dus niet waarom auto’s duurder zijn geworden. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch.
WLTP
Per 1 september 2018 moeten alle nieuw verkochte personenauto’s een WLTP-typegoedkeuring hebben. Dat betekent dat het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot gemeten moeten zijn volgens de nieuwe WLTP-methode (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).
De nieuwe WLTP-test is veel realistischer en meer op de praktijk gericht dan de oude, achterhaalde NEDC-verbruikstest, die al in 1992 geïntroduceerd werd en waar veel kritiek op was. De gemiddelde CO2-uitstoot van een auto volgens WLTP valt dus hoger uit, terwijl aan de auto niets veranderd is. Alleen de testmethode is anders. Maar aangezien de belasting (BPM) voor personenauto’s in Nederland grotendeels wordt bepaald door de hoogte van de CO2-uitstoot, zijn heel veel auto’s van de ene op de andere dag duurder geworden.
Van de 1.014 ondervraagde Nederlandse automobilisten was 84% hiervan niet op de hoogte, stelt onderzoeksbureau DirectResearch. Tevens vindt 80% van de respondenten het niet kunnen dat op deze wijze extra belastinginkomsten gegenereerd worden.
Meer weten over de nieuwe WLTP-methode? Klik HIER voor een duidelijke uitleg.