
Winst Daimler nagenoeg verdubbeld

Daimler heeft in het eerste kwartaal met ruim 1 miljard euro bijna een verdubbeling van de nettowinst gerealiseerd. In dezelfde periode vorig jaar kwam de nettowinst uit op 564 miljoen euro.
Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, verkocht in de eerste drie maanden een recordaantal van 565.800 auto’s. Dat leidde tot een omzetgroei met 13 procent tot 29,5 miljard euro. “Onze strategie werkt en onze investeringen werpen vruchten af”, aldus topman Dieter Zetsche in een verklaring. Daimler mikt dit jaar op een bedrijfsresultaat uit voortgezette activiteiten die ‘aanzienlijk’ hoger ligt dan de 7,9 miljard euro over 2013. Het concern verwacht ook fors meer auto’s te verkopen. Volgens het concern droegen alle divisies bij aan de goede resultaten. Daimler is niet alleen fabrikant van de automerken Mercedes en Smart, maar is ook ‘s werelds grootste vrachtwagenfabrikant. De belangrijkste tak, de personenauto’s van Mercedes-Benz, leverde in het eerste kwartaal 374.300 modellen af. Dat is een stijging van 15 procent en daarmee scoorde het beter dan BMW en Audi, de nummer 1 en 2 onder de autofabrikanten van luxe merken. Beide meldden 12 procent meer auto’s te hebben afgeleverd in de eerste drie maanden van dit jaar.