
Waterstof is bijna klaar! – Dit was Le Mans 2025 – AutoRAI TV
Wat was er nog meer te doen en te zien tijdens Le Mans 2025?
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

De 2025-editie van de 24 Uur van Le Mans was meer dan een endurancerace. Tijdens het complete weekend was er van alles te zien. Zelfs de waterstofverbrandingsmotor komt dichterbij dan ooit. En dat is goed nieuws voor de liefhebbers: want het typische geluid van een verbrandingsmotor wordt daarbij behouden. Nagenieten van Le Mans 2025? Check dan ons complete (video)verslag, inclusief een rondje over de camping, een bezoek aan de Hydrogen Village, de Manufacturers Village, een kijkje in de keuken bij Toyota GAZOO Racing en natuurlijk de roadtrip zelf. Enjoy!
Rijden naar Le Mans 2025
Vanaf Breda is het ongeveer 6 tot 7 uur rijden richting Le Mans. Afhankelijk van het aantal stops. Prima op een dag aan te rijden dus, helemaal in auto’s als de Toyota GR Supra en GR Yaris. Alleen je tankt wat vaker. Afijn, ook richting Le Mans begint de voorpret al, helemaal als je jezelf petrolhead noemt. Je komt onderweg genoeg leuk spul tegen. Helemaal als je de route via Parijs mijdt. Die route is vrij onvoorspelbaar en rondom Parijs is het vrijwel altijd druk.
Rijden via Rouen
Een betere en leukere route is rijden via Rouen. Een absolute aanrader, want ook de Britten haken op een gegeven moment aan. Die komen van de boot af en rijden dezelfde route richting Le Mans. En dat merk je. Onderweg is het heerlijk auto’s spotten en genieten van de omgeving. Tijdens onze heenweg haken toevallig ook Toyota’s uit het Verenigd Koninkrijk aan. Zo rijden we geheel onverwacht in een leuke colonne met onder meer nog een GR Supra en GR86.
Tankstation ontpopt tot car meeting
Even snel tanken is er niet bij overigens. Tijdens onze tankstop leek het net alsof we op een automeeting waren beland. Bizar veel opvallende auto’s, van klassieker tot supercar. Van een Ferrari 12Cilindri tot een Lamborghini Aventador, diverse GT3’s, Aston Martins en een klassieke Sunbeam. Na het tanken werd het auto’s spotten vrolijk voortgezet. Je merkt zo goed dat je met andere autoliefhebbers het asfalt deelt. Een Honda S2000 bijvoorbeeld die zijn VTEC flink de sporen gaf, of een Lotus Elise met daktent en een fraaie Ferrari 430 Scuderia. Beetje bij beetje nader je de heilige grond van Le Mans.






















Le Mans: een prachtige stad
Na een lange reisdag van ongeveer 7,5 uur komen we aan in hartje Le Mans stad, stiekem een hele leuke stad om ook buiten Le Mans te bezoeken. De stad zelf telt 130.000 inwoners, maar tijdens Le Mans verdriedubbelt dat aantal mensen. De avond valt, niets vermoedend van wat ons nog te wachten stond. In de avond arriveren we op de Le Mans Country Club voor een gezellig etentje. Een historische locatie die ook zeker de moeite waard is om de bezoeken, want de Bentley Boys vierden hier vroeger op dit prachtige terrein hun Le Mans overwinningen. Smaak hadden die heren wel. Op de parking staat ons ook nog wat leuks te wachten… Vier exemplaren van de Aston Martin Valkyrie. Oef!









Aston Martin Valkyrie
Aston Martin heeft van deze Valkyrie tussen november 2021 en december 2024 in totaal 275 exemplaren geproduceerd, waarvan 150 coupés, 85 Spiders en 40 AMR Pro-exemplaren. Uniek aan de Valkyrie is de atmosferische 6,5-liter Cosworth V12-motor aangevuld met elektropower. Goed voor 1.176 pk. De auto is ontworpen door Adrian Newey, de wereldberoemde Formule 1-ontwerper. Feitelijk is dit gewoon een Formule 1-auto met een kenteken. Een bizarre afsluiter van dag 1. And there is even more to come. Op naar dag twee.
























Circuit de la Sarthe
Dag twee begint op het circuit. Circuit de la Sarthe. Het circuit bestaat uit een stukje openbare weg en een stuk circuit en daardoor staat een track met een lengte van 13,6 km: een van de grootste circuits ter wereld. En op dit iconische asfalt hebben al diverse merken geschiedenis geschreven. Denk aan Mazda, McLaren, Audi, Peugeot, BMW, Jaguar, Bentley, Ford, Ferrari en natuurlijk diverse keren Toyota. Toyota won eerder al in 2018, 2019, 2020, 2021 en 2022.
Drivers Parade
Traditiegetrouw vindt er een dag voor de 24-uursrace ook een heuse Drivers Parade in Le Mans stad zelf. Ook daar komen duizenden mensen op af. Alle coureurs komen dan in stijlvol vervoer voorbij door de straten van Le Mans. Elk team heeft drie coureurs en er zijn 62 teams. Dus er komen aardig wat coureurs en auto’s voorbij. De coureurs worden als ware sterren onthaald.
Car Paddock in Le Mans
Ook de Car Paddock in het stadje zelf is interessant. Er staan onder meer diverse filmiconen opgesteld, zoals de Peugeot 406 uit de film TAXI, de BMW Z3 van James Bond, DMC DeLorean van Back to the Future, origineel vervoer van Jurassic Park en van de filmhit Ghostbusters, inclusief eigenaar in bijpassende outfit. Duim omhoog voor deze man! (zie video!) Stiekem staan er ook diverse primeurs, zoals de nieuwe Alpine A390, de nieuwe DS Number 8 en een Toyota Hilux H2 met waterstofaandrijflijn. Verder vooral heel veel gezelligheid in het hart van deze sfeervolle stad.
Op het pleintje staat ook een Ferrari 296 met op de bijrijdersstoel de trofee van de 24 Uur van Le Mans. Deze iconische en vooral torenhoge trofee gaat naar het team die deze 24 uur lange endurancerace weet te winnen.
Magie van Le Mans
Je merkt nu al: Le Mans is meer dan een race. Maar wat is dan toch die magie van Le Mans? We vragen het Nyck de Vries, voormalig Formule 1-rijder en coureur van Toyota Gazoo Racing. “Het zou handig zijn als je autosportliefhebber bent maar ik denk dat het hele evenement een fantastische show is en dat er heel veel verschillende activiteiten rondom het evenement worden georganiseerd. Het event heeft ook een rijke historie. Het complete evenement duurt tien dagen. Ook in de stad is genoeg leuks te doen. De 24 Uur van Le Mans biedt campings, barbecues, concerten, festivals. Kortom: genoeg activiteiten voor jong en oud.”
De Vries: “Typisch Le Mans is dat we ook daadwerkelijk de BBQ-lucht ruiken als we in de auto aan het rijden zijn. De lucht komt echt bij ons in de cabine terecht, zelfs met meer dan 300 km/u. Ook tijdens de 24 uur van de Nürburgring ervaar je dat, maar hier tijdens Le Mans is dat extra intens. Een bijzondere ervaring.”

Merkendorp
Terug naar het circuit. Want bezoek als je komt kijken ook absoluut het merkendorp. Die is meer dan de moeite waard. Hier presenteren deelnemende maar ook niet deelnemende fabrikanten vaak nieuwe modellen. In dezelfde omgeving tref je diverse winkels van merken en raceteams voor het kopen van merchandise. En geloof ons: daar is het ontzettend druk. BMW presenteerde dit jaar de nieuwe M2 CS in een paars kleurtje alsook een unieke Art Car. Genesis kondigde aan dat ze ook gaan rijden in de Hypercar-klasse en presenteerde een GV60 Magma Concept. Ter ere van 40 jaar Toyota in Le Mans haalde de Japanse autobouwer diverse iconische Le Mans-racers van stal, zoals de 85C waarmee het Le Mans-avontuur in 1985 begon, de TS040 en TS050 Hybrid.









De nieuwe Peugeot e-208 GTi
Peugeot had ook groot nieuws. Dit merk presenteerde tijdens Le Mans de nieuwe e-208 GTi, een 100% elektrische hot hatch met een vermogen van 280 pk, een 0-100-tijd van 5,7 seconden en een mechanisch speldifferentieel op de vooras. De auto valt lekker op met andere bumpers, specifieke GTI-wielen en een grote diffuser. Wij zijn benieuwd hoe die rijdt. En bij Ferrari staat onder meer deze nieuwe hypercar: de Ferrari F80, opvolger van iconen als de F40, F50, Enzo en LaFerrari.
Bezoek de camping!
Op de camping komen we bijzondere speciale auto’s tegen. Van een hele collectie Renault RS-modellen, verschillende Porsches, diverse Caterhams waarmee je ook uitstekend kunt camperen. Er stond zelfs een Lamborghini Diablo op de camping. De eigenaar komt hier al 15 jaar met zijn Diablo naar Le Mans. Ook de zwarte GT3 RS en 430 Scuderia vallen op. Toevallig is het dezelfde Scuderia die ons op de heenweg passeerde op de snelweg. We kwamen ook nog een Porsche 911 Dakar tegen, een leuk gezelschap met een Caterham 21, een TVR Tuscan S, Vanquish, Lancer Evo 8 MR FQ 320, Toyota GR86 met ducktail, Ferrari California en Lotus Emira. Lekker veel variatie dus!
Lopen over de grid
Op de Grid is de kans groot dat je je favoriete coureurs kan ontmoeten. Maar houd wel rekening met topdrukte. Het lijkt elk jaar drukker te worden op de grid. Maar de sfeer is geweldig. Want je kan heel dicht bij de auto’s komen. En dan… dan is het bijna 16.00 uur en moet iedereen van de baan af. Er volgt eerst een ceremonie waarbij het leger de officiële start/finishvlag komt brengen. Roger Federer zwaait dit jaar met de vlag in plaats van met een racket. Voor de ogen van 320.000 mensen begint om klokslag 4 uur de endurancerace.
Draag oordoppen
Oordoppen dragen is een aanrader, want sommige auto’s – zoals de hyperar van Cadillac – produceren 108 dB. Ook de LMP2’s zijn heel luid met 105 dB. Magistraal klinkt de Valkyrie van Aston Martin, met atmosferische V12. De sfeer is sensationeel. Helemaal als je ook een kijkje in de keuken krijgt bij Toyota GAZOO Racing. We mogen in de pitbox niet alles filmen, maar we hebben wel wat leuke feiten. In de pitbox werken in totaal 140 technici van 28 verschillende nationaliteiten. Van die 140 mensen werken 30 engineers in de control room. Elke engineer volgt en analyseert specifieke sensoren in de auto. Het team kan de auto tot drie keer opnieuw opbouwen met alle reserveonderdelen. In totaal mogen ze tijdens het hele evenement 56 banden gebruiken. Het complete team van Toyota GAZOO Racing bestaat uit 400 man. En dat is nog maar relatief weinig.
Impressie Le Mans 2025
Tot zover deze impressie van Le Mans 2025. Geen raceverslag, maar meer een blik achter de schermen van het event. En dat event is sensationeel. Le Mans is geen race, maar een ervaring! Genieten van begin tot eind. Ferrari won in 2025 de race in de Hypercar-klasse. Toyota werd uiteindelijk vijfde in de hypercarklasse, nadat een Ferrari na afloop werd gediskwalificeerd. In 2026 treden er nog meer merken toe tot deze Hypercar-klasse, zoals Genesis. In 2027 komen daar ook nog Ford en McLaren bij. Kortom: het wordt elk jaar spannender! En vanaf 2028 luisteren we misschien wel naar de eerste waterstofverbrandingsmotoren. Wij kijken ernaar uit.





























