Wachttijd voor veel nieuwe auto’s loopt flink op
Autoverkopen blijven in mineur, cijfers januari-september 2021 op een rij
De wachttijd voor veel nieuwe auto’s kan flink oplopen. Het tekort aan computerchips in combinatie met logistieke uitdagingen – beide als gevolg van wereldwijde coronamaatregelen – zorgen voor flinke vertraging in de productie van nieuwe personenauto’s, soms met sluiting van fabrieken tot gevolg. Veel auto’s die nu worden besteld, kunnen niet tijdig worden afgeleverd en de verwachting is dat deze problemen nog minstens enkele maanden aanhouden.
Terug naar het ‘oude normaal’
De samenleving is weer bijna terug naar het oude normaal nu de ‘anderhalve meter’ is losgelaten. De economie herstelt en ook de vraag naar nieuwe auto’s groeit. Desondanks blijven de registraties achter op de vraag, stellen BOVAG en RAI Vereniging.
Registraties januari tot september
Het aantal nieuwregistraties van personenauto’s is tot en met september dit jaar uitgekomen op totaal 235.977 stuks. Dat is 4,9 procent minder dan over dezelfde periode in 2020 (248.206). Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Volgens BOVAG en RAI Vereniging zijn de dalende verkopen te wijten aan de aanhoudende chiptekorten in de industrie, waardoor de wachttijden voor veel nieuwe auto’s flink oplopen.
September en derde kwartaal
De maand september sloot in de min ten opzichte van september vorig jaar. Afgelopen maand werden 24.663 nieuwe personenauto’s geregistreerd ten opzichte van 29.305 vorig jaar. Dat is 16,9 procent minder. Over het hele derde kwartaal werden in 2021 zijn 73.213 nieuwe auto’s op naam gezet. Dat is een daling van 18,9 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2020 (90.235).
Verkopen naar brandstof
Daar waar conventionele benzine auto’s marktaandeel verliezen, van 66,4 procent in 2020 naar 50,7 procent marktaandeel dit jaar, zitten de verkopen van hybride aangedreven personenauto’s (inclusief plug-in hybride) in de lift. Inmiddels heeft 33,5 procent van alle nieuwe auto’s in 2021 een hybride aandrijving. Dankzij deze technologie stoten zij minder emissies uit dan conventionele auto’s. Afgelopen jaar lag dit aandeel tot en met september nog op 17 procent. Het marktaandeel voor volledig elektrische auto’s ligt met 12,7 procent, een procent hoger dan de eerste 9 maanden vorig jaar (11,6 procent). In totaal zijn er dit jaar 29.861 elektrische auto’s geregistreerd ten opzichte van 28.785 stuks in dezelfde periode vorig jaar.
De meest geregistreerde merken derde kwartaal 2021
1.Kia (7.863 / 10,7 procent marktaandeel)
2. Volkswagen (6.817 / 9,3 procent)
3. Toyota (6.030 / 8,2 procent)
4. BMW (4.424 / 6,0 procent)
5. Skoda (4.414 / 6,0 procent)
De meest geregistreerde modellen derde kwartaal 2021
1.Kia Niro (3.404/ 4,7 procent marktaandeel)
2. Volkswagen Polo (2.185 / 3,0 procent)
3. Toyota Yaris (2.012 / 2,8 procent)
4. Kia Picanto (1.919 / 2,6 procent)
5. Skoda Enyaq iV (1.529 / 2,1 procent)
De meest geregistreerde merken in september 2021
1.Kia (2.464 / 10 procent marktaandeel)
2. Volkswagen (2.137 / 8,7 procent)
3. Toyota (2.054 / 8,3 procent)
4. BMW (1.555 / 6,3 procent)
5. Ford (1.521 / 6.2 procent)
De meest geregistreerde modellen september 2021
1.Kia Niro (1.061 / 4,3 procent marktaandeel)
2. Ford Focus (760 / 3,1 procent)
3. Kia Picanto (630 / 2,6 procent)
4. Volkswagen Polo (621 / 2,5 procent)
5. Skoda Enyaq iV (575 / 2,3 procent)