Waarom waterstof belangrijk is voor Dakar Rally?
Woestijn als proeftuin voor duurzaam racen
In de Dakar Rally (1 – 14 januari) rijden dit jaar de eerste voertuigen op waterstof. De organisatie van de woestijnrace wil dat alle teams in de toekomst minder emissie uitstoten.
‘Groene’ Dakar Rally in 2030
Het Franse bedrijf Green Corp Konnection (GCK) Motorsport werkt aan een rally-auto op waterstof. GCK wil de e-Blast H2 inzetten in 2024. Dit jaar is al een prototype in de Dakar Rally actief, dat door de organisatie van de Dakar Rally wordt gebruikt. Organisator A.S.O. focust op transitie naar een meer duurzaam event. In 2026 moeten alle teams voldoen aan een Ultra Low Emission standaard. In 2030 wil de organisatie de rally volledig ‘groen’ hebben.
Twee brandstofcellen: 200 kWh
GCK gebruikt twee brandstofcellen. Ze leveren samen 200 kWh. De elektromotor levert een maximaal vermogen van 250 kW (340 pk) en 1.000 Nm koppel. Extra energie komt van een onboard-batterij van 150 kWh, die via de brandstofcel op waterstof wordt opgeladen. GCK wil de brandstofcelunit en aandrijflijn in de toekomst beschikbaar stellen aan andere teams. De technologie moet raceklaar zijn voor seizoen 2024.
H2 Racing Truck
De Franse onderneming Gaussin heeft in deze 2022-editie van de Dakar Rally de eerste truck op waterstof ingezet, met sponsoring van Aramco, een oliemaatschappij in Saoedi-Arabië. Deze H2 Racing Truck® moet volgens de makers de opmaat zijn naar emissievrij rallyrijden met trucks.
800 km op waterstof
Gaussin maakt gebruik van een truck met twee brandstofcellen met een vermogen van 380 kW. Aan boord is 80 kg waterstof, goed voor een range tot aan 800 km. Tanken duurt circa 20 minuten. De truck heeft een nieuw, ultralicht chassis en dient volgens Gaussin als platform voor meer trucks die in de loop van 2022 worden gepresenteerd. Op dit moment levert het bedrijf al voertuigen voor containertransport in havens.
Past in ontwikkelingsproces
De deelname aan de Dakar Rally, dit jaar in Saoedi-Arabië, past in het ontwikkelingsproces om de aandrijvingstechnologie te verbeteren en de betrouwbaarheid naar een hoog niveau te tillen. De woestijnrally is door zijn extreme zwaarte en door zijn veeleisende karakter al decennia een ideaal proefterrein voor autoproducenten.
Emissievrije Dakar Rally
Een emissievrije Dakar Rally is een must. In 2030 wil de organisatie de rally volledig ‘groen’ hebben. “Dakar is altijd al avontuur geweest”, aldus Yann Le Moënner, A.S.O.’s General Manager. “Die spirit is in toenemende mate noodzakelijk nu we een cruciale fase naderen op weg naar een transitie in gemotoriseerde sport. Bedrijven die het ‘Dakar Future’ plan onderschrijven en nieuwe technologie blootstellen aan extreme omstandigheden zien wij als partner. Hun enthousiasme en betrokkenheid spreekt ons aan. De technische kennis en de research-capaciteit zijn van grote waarde om onze doelstelling te bereiken.”