Waarom is er geen maximumsnelheid in Duitsland?
En voor hoelang nog?
Er is eigenlijk maar één plek op aarde waar je de opgegeven topsnelheid van je auto goed kunt verifiëren: de Duitse Autobahn. Bij onze oosterburen is er echter steeds meer discussie over het onbeperkt hardrijden. Maar waarom is er eigenlijk geen maximumsnelheid op de autobahn?
Landen zonder maximumsnelheid
Veel Nederlanders zullen het wel eens gedaan hebben: vol het gas intrappen zodra je het blauwe Bundesrepublik Deutschland grensbord hebt gepasseerd. Eindelijk kun je eens testen of de topsnelheid dat in het boekje staat wel klopt.
Er zijn nog meer landen waar je zonder angst voor trajectcontroles en verstopte flitsers het gas vol open kunt draaien, maar die liggen niet om de hoek. Bovendien is het wegennet daar vaak zo beroerd dat het simpelweg onmogelijk is om een beetje door te rijden. Zo hanteren landen als Afghanistan, Libië, Noord-Korea en Somalië ook geen maximumsnelheid voor personenauto’s op snelwegen.
Waarom geen maximumsnelheid Autobahn?
Met bijna 13.000 kilometer aan autosnelwegen hebben onze oosterburen na China, Spanje en de Verenigde Staten de meeste kilometers asfalt liggen. Bovendien hebben ze een van de dichtste snelwegnetwerken ter wereld, aangezien het land veel kleiner is dan bijvoorbeeld China of de VS.
Op zo’n 70 procent van de Duitse trajecten geldt geen snelheidsbeperking. Maar hoe kan het dat uitgerekend een modern West-Europees land – dat net als ons land gek is op regeltjes en bureaucratie – geen maximumsnelheid handhaaft op een groot deel van zijn Autobahnen?
Gewoon niet invoeren
Het antwoord is simpel: het is heel lang geleden afgeschaft en daarna nooit meer ingevoerd. In 1952 schafte de West-Duitse regering alle federale snelheidslimieten op autosnelwegen in Duitsland af. Daarna is niemand meer op het idee gekomen om het toch maar weer in te voeren, want de kiezers en de politiek zaten daar niet op te wachten. Bovendien is de autolobby in Duitsland übermachtig en die weten dat veel van hun klanten de autobahn graag zonder snelheidsbeperkingen willen gebruiken.
Oliecrisis
Alleen tussen december 1973 en maart 1974 leidde de wereldwijde oliecrisis ertoe dat de West-Duitse regering een snelheidslimiet op de snelweg instelde van 100 km/u. De maatregel was zo impopulair, dat het binnen enkele maanden al werd ingetrokken. In 1978 werd wel op trajecten waar geen algemene limiet is een adviessnelheid van 130 km/u ingesteld. Deze adviessnelheid geldt tot de dag van vandaag.
Snelheidslimiet Nederland
Dezelfde oliecrisis begin jaren zeventig zorgde er overigens in ons land voor dat wij nu niet meer onbeperkt hard mogen rijden op de snelweg. Tot 6 februari 1974 mocht je namelijk zo hard rijden als je wilde op de Nederlandse snelwegen.
Op die dag werd een maximumsnelheid van 100 km/u ingesteld, waarna het op 1 mei 1988 verhoogd werd naar 120 km/u. Tot halverwege de jaren tachtig waren er in ons land overigens haast geen snelheidscontroles, waardoor je op veel plekken alsnog zo hard kon rijden als je wilde.
Hoe lang nog?
Terug naar Duitsland: het kan zijn dat er binnenkort een einde komt aan het walhalla voor snelheidsduivels. Volgens de recentste polls is iets meer dan de helft van de Duitsers voor een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Volgens het Duitse blad Der Spiegel leidt deze snelheidsbeperking tot een daling van jaarlijks zo’n 140 verkeersdoden.
CO2-uitstoot
Daarnaast is een kwart van alle CO2-uitstoot in Duitsland afkomstig van mobiliteit. De makkelijkste manier om daar wat aan te doen is, je raadt het al: de maximumsnelheid verlagen. Dat leek tot nu toe een onmogelijk voorstel, maar nu Duitsland afscheid genomen heeft van bondskanselier Merkel, kan het wel eens echt gaan gebeuren. Haar partij CDU en zusterpartij CSU zagen namelijk niets in plannen voor een snelheidslimiet, maar de nieuwe verkiezingen zijn gewonnen door het sociaaldemocratische SPD. En die partij ziet het invoeren van een maximumsnelheid wel zitten…