Waarom is een hoger octaangetal beter voor je motor?
Drie vragen aan Shell over brandstoffen.
Bij tankstations kun je vaak kiezen uit meerdere soorten benzine, zoals een benzine met een hoger octaangetal. Waarom is een hoger octaangetal beter voor je motor? Johanne Smith, de brandstofexpert van Shell, geeft antwoord.
Sem ten Hove: Waarom is een hoger octaangetal beter voor je motor dan een te laag octaangetal, wat doet dat met een motor?
Johanne Smith: “Om ook echt de energie uit elke druppel brandstof ten volle te benutten, moet de brandstof gelijkmatig en volledig verbranden in de verbrandingskamer. Soms kunnen delen van het benzine-/luchtmengsel spontaan tot ontbranding komen in de verbrandingskamer voordat de bougie de verbranding start.
Dit leidt dan tot een ongecontroleerde verbranding met een opvallend ratelend geluid, wat ook wel detonatie, ‘kloppen’ of ‘pingelen’ genoemd wordt. In het uiterste geval kan dit leiden tot motorschade. De mate waarin de benzine weerstand biedt tegen zelfontbranding wordt aangegeven met het octaangetal. Hoe hoger dat getal, hoe beter de brandstof bestand is tegen detonatie.
Om ervoor te zorgen dat de motor efficiënt loopt, moet de brandstof gelijkmatig en volledig verbranden in de verbrandingskamer en detonatie worden voorkomen. Met een hoger octaangetal van de benzine kan de motor een hogere compressieverhouding hebben en dit is van positieve invloed op het brandstofverbruik en het motorvermogen.
Moderne auto’s zijn uitgerust met een detonatiesensor om detoneren te voorkomen door het aanpassen van het ontstekingstijdstip. In de praktijk betekent dit dat dergelijke motoren kunnen werken in meer optimale condities maar ook dat ze beter presteren met een benzine van een hoger octaangetal.”
Peter Penninkhof: Is de samenstelling van Shell V-Power in alle landen hetzelfde?
Johanne Smith: “Shell V-Power is niet in alle landen hetzelfde, maar wordt bepaald door de lokale marktomstandigheden. Het is onze beste prestatiebrandstof gebaseerd op de DYNAFLEX-technologie. Ze zijn ontwikkeld voor betere prestaties en meer efficiëntie. Deze brandstoffen voldoen aan de wettelijke brandstofnormen in een land, bijvoorbeeld in Nederland aan de NEN-EN-228 (benzine) en aan de NEN-EN-590 (diesel).”
Victor Nijhuis: Is Shell V-Power voor alle benzinemotoren geschikt?
Johanne Smith: “Ja, Shell V-Power is geschikt voor alle 4-takt motoren. Shell V-Power is interessant voor alle autoliefhebbers die de schoonheid van zowel klassieke – als moderne auto’s bewonderen.”
Heb jij ook een vraag over brandstof of Shell V-Power? Laat dan hier een reactie achter. Wij leggen het voor aan Johanne Smith, de brandstofexpert van Shell.