Toekomstige Volvo’s rijden niet harder dan 180 km/u
Topsnelheid beperkt om gevaar hard rijden te benadrukken
Volvo beperkt vanaf 2020 de topsnelheid van alle modellen tot 180 km/u om de gevaren van hard rijden te benadrukken. Het Zweedse merk streeft ernaar dat vanaf 2020 niemand meer in een Volvo-model om het leven komt of zwaargewond raakt als gevolg van een verkeersongeval.
Belangrijke oorzaak ongeval
Het ambitieuze idee komt voort uit het strategische plan genaamd ‘Vision 2020’ van Volvo. Het merk realiseert dat het aantal verkeersslachtoffers niet alleen afneemt door het toevoegen van veiligheidsysstemen. Volvo deed daarom onderzoek naar de factoren die ertoe leiden dat mensen gewond raken of omkomen in de auto.
Langzaam rijden bij scholen
“Op basis van eigen onderzoek weten we waar nog winst te behalen valt om dodelijke ongevallen en zwaar letsel in onze auto’s te voorkomen. En ook al is een snelheidslimiet geen absolute remedie, het is de moeite waard als we er ook maar één leven mee redden”, aldus Håkan Samuelsson, president en chief executive van Volvo.
Naast de geplande snelheidsbeperking wil het merk ook technologieën ontwikkelen die de toekomstige modellen langzamer laten rijden bij ziekenhuizen of scholen.
Ingebouwde veiligheidstechnologie niet toereikend
Samuelsson vindt ook dat andere autofabrikanten hun verantwoordelijkheid moeten nemen. ”We willen een discussie opstarten over de vraag of autofabrikanten het recht of zelfs de plicht hebben om technologie te leveren die het gedrag van de bestuurder beïnvloedt om snelheidsovertredingen, alcohol- en druggebruik en afleiding aan te pakken”, aldus Samuelsson.
”Zien niet gevaar van snelheid”
Volgens Volvo zijn boven bepaalde snelheden de ingebouwde veiligheidstechnologieën en de infrastructuur niet meer voldoende om letsel te voorkomen. In de meeste landen gelden daarom snelheidslimieten, maar die worden vaak overschreden.
“Automobilisten onderkennen het gevaar van snelheid niet”, zegt Jan Ivarsson, verkeersveiligheidsexpert bij Volvo. “We zien allemaal het gevaar van slangen, spinnen en hoogte, maar niet zozeer van snelheid. Automobilisten rijden vaak te hard voor de verkeerssituatie en passen hun snelheid onvoldoende aan op de situatie en hun eigen vermogen als bestuurder. We moeten gedrag nadrukkelijker ondersteunen en mensen laten beseffen dat te hard rijden gevaarlijk is.”
Afleiding en alcohol- en drugsgebruik
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat afleiding en alcohol- en drugsgebruik ook een grote rol spelen bij verkeersongevallen. Volvo presenteert daarom op 20 maart op een speciaal evenement in Göteborg nieuwe ideeën over de aanpak van afleiding, alcohol- en drugsgebruik in het verkeer.