Volvo XC90 wijst de weg naar ultieme veiligheid
Vanaf 2020 mag geen enkele inzittende van een Volvo zwaar gewond raken of om het leven komen. De Zweedse fabrikant is hard op weg om dat doel te bereiken, zoals bleek bij een live crashtest met de nieuwe Volvo XC90.
De presentatie op de eigen testbaan maakt duidelijk dat maximale bescherming is gewaarborgd op elke zitplaats, ook voor kinderen en ook op de derde zitrij achterin. Daarmee loopt Volvo opnieuw voorop in de auto-industrie. Het valt allemaal onder de noemer Vision 2020: het scenario waarin Volvo de weg naar maximale veiligheid heeft uitgestippeld.
De XC90 herkent de situatie als de auto van de weg af raakt. In dat geval worden de voorste veiligheidsgordels aangespannen om bestuurder en passagier in positie te houden. Het aanspannen van de gordels duurt zolang de auto in beweging is.
Een energie-absorberend systeem tussen de zitting en het stoelframe op alle zitplaatsen voorkomt zwaar letsel aan de wervelkolom. De verticale krachten worden met een derde verminderd. Ook worden de gordijnairbags geactiveerd, als een koprol onvermijdelijk is. Deze bieden hoofdbescherming voor inzittenden op alle zitrijen. De XC 90 heeft op alle zitplaatsen pyrotechnische gordelspanners die eveneens bliksemsnel reageren bij een koprol.
Unieke testmethodes en -apparatuur
Volvo ontwikkelde op basis van praktijkgegevens drie nieuwe testmethodes – ‘Greppel’, ‘Lancering’ en ‘Ruig Terrein’ – om de gevolgen van diverse ‘run-off’-scenario’s in kaart te brengen.
[video-1]
Behalve deze drie testmethodes ontwikkelde Volvo ook een unieke installatie waarmee door middel van een geavanceerde robotarm kan worden geëvalueerd of de gordels, de gordelspanners en de stoel de inzittenden goed op hun plek houden als de auto van de weg raakt. Een stoel met daarop een crashtestdummy is aan de robotarm gemonteerd. De arm is geprogrammeerd om de bewegingen in een ‘run-off’-scenario exact na te bootsen.
Om inzittenden optimaal te beschermen is de nieuwe Volvo XC90 sterker dan ooit. Dat is te danken aan het veelvuldige gebruik van borium, de sterkste staalsoort die momenteel in de auto-industrie wordt toegepast. Zelfs het complete passagierscompartiment is gemaakt van thermisch gevormd borium.
[video-2]
Preventief
Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Driver Alert Control, dat ook tot de standaarduitrusting behoort, waarschuwt wanneer de bestuurder vermoeidheidsverschijnselen of onoplettend gedrag vertoont. Het systeem in de nieuwe Volvo XC90 omvat ook Rest Stop Guidance, dat de bestuurder zo nodig naar de dichtstbijzijnde rustplaats leidt. Auto Brake, het systeem dat bij een dreigende aanrijding automatisch remt, werkt nu ook bij het afslaan op bijvoorbeeld een kruising.
Praktijkonderzoek
De crashtests om de effectiviteit van run off road protection te beproeven, benaderen zoveel mogelijk de realiteit. Een Traffic Accident Research Team van Volvo doet al sinds 1970 onderzoek naar verkeersongevallen. Inmiddels bevat de ongevallendatabase informatie over 43.400 ongevallen. Door de kennis van echte verkeerssituaties in het onderzoek toe te passen, heeft Volvo geleerd hoe je auto’s ontwerpt die een zeer hoog veiligheidsniveau bieden in het geval van een aanrijding.
Volvo beschouwt dit als belangrijke kennisbron voor het vinden van hightech oplossingen die kunnen helpen ongevallen te vermijden of te beperken. Om weer een stap verder te komen, bestudeert het Traffic Accident Research Team niet alleen gecrashte auto’s, maar onderzoekt het ook diverse scenario’s waarin het gedrag van de bestuurder meespeelt, om meer te weten te komen over wat kan leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties.