Nieuwe stap richting autonoom rijdende Volvo’s
Volvo Cars, Autoliv en NVIDIA bundelen krachten
Volvo Cars, Autoliv en NVIDIA werken samen aan de ontwikkeling van geavanceerde systemen en software voor autonoom rijdende auto’s. Dat maken de drie partijen bekend.
Kennis
Volvo wil naar een toekomst waarbij vanaf 2020 niemand meer overlijdt of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo. Autoliv is gespecialiseerd in automotive veiligheidstechnologie en NVIDIA heeft veel kennis over Artificial Intelligence (AI). Samen bundelen ze krachten om de ontwikkeling van zelfrijdende Volvo’s te bespoedigen. Het drietal bedrijven krijg ook nog hulp van Zenuity: de joint venture van Volvo Cars en Autoliv die onlangs is opgericht voor de ontwikkeling van software en technologie voor autonome auto’s.
Level 4
De vier partijen maken gebruik van systemen met Deep Learning – een vorm van Artificial Intelligence – om op die manier objecten in de directe omgeving te kunnen herkennen, te kunnen anticiperen op mogelijke gevaren en veilig te kunnen navigeren. De systemen kunnen volgens Volvo echte situaties op de weg vergelijken met een gedetailleerde kaart van hoge kwaliteit om op die manier een veilige route te plannen die zich aanpast aan continu veranderende omstandigheden. Ook kunnen ze een 360 graden surround view van de auto tot stand brengen. De doelstelling is om in 2021 autonoom rijdende Volvo’s (level 4) kunnen aanbieden.
Er zijn vijf levels
Er wordt vaak gesproken over een niveau (level) van autonoom rijden. We zetten hieronder de levels twee tot en met vijf op een rij.
Niveau 2 (heden): De toepassing van rij-assistentie systemen als voorstadium van autonoom rijden. De bestuurder is ten allen tijde verantwoordelijk voor het rijden.
Niveau 3: Als niveau 3 is bereikt, kunnen bestuurder en voertuig voor het eerst de verantwoordelijkheid voor het rijden delen. Tijdens vergaand autonoom rijden in druk éénrichtingsverkeer kan de bestuurder dan voor langere perioden secundaire activiteiten verrichten of zelfs even ontspannen (zonder op te letten). Wel moet de bestuurder nog steeds binnen een redelijke tijd (enkele seconden) direct in kunnen grijpen.
Niveau 4: Volledig autonoom rijden in stadsverkeer en – in een versie met meer mogelijkheden – in éénrichtingsverkeer. Desnoods kan de bestuurder zelfs een dutje doen achter het stuur. Het belangrijkste verschil met niveau 3: er is veel meer tijd voordat de bestuurder de controle over het voertuig weer over moet kunnen nemen.
Niveau 5: Autonoom rijden, stuur en pedalen zijn niet langer noodzakelijk, passagiers zitten in de auto zonder bij het verkeer betrokken te zijn; een rijbewijs is niet meer nodig. Ervan uitgaande dat een voertuig beschikt over pedalen en een stuur, kan de bestuurder de controle desgewenst overnemen, maar dit is niet noodzakelijk.