Volkswagen Up Beats – Autotest
Maakt upgrade Volkswagens kleinste meer volwassen?
Van deze Volkswagen Up gaat je hart sneller kloppen. Dat zit hem niet alleen in de facelift van Volkswagens kleinste. Het is vooral de Beats-versie die daarvoor zorgt. Niet alleen door de witte lak, rode spiegelkappen en fraaie lichtmetalen wielen, maar vooral door de standaard Beats-geluidsinstallatie met een ‘volle’ sound.
Fris en frivool
Volkswagen introduceerde de eerste generatie Up in 2011 als opvolger van de Lupo. Van meet af aan scoorde de fris en frivool ogende nieuwkomer prima verkoopresultaten. Aanvankelijk ook aanzienlijk beter dan de nagenoeg identieke Seat Mii en Skoda Citigo. Die verschillen alleen wat uiterlijk betreft van de Volkswagen Up, die onlangs is gerestyled. De meest in het oog springende veranderingen betreffen nieuwe, frivoler ogende bumpers en vernieuwde koplampen met led-dagrijverlichting.
“De 90 pk sterke 1.0 TSI driecilinder benzinemotor weet ook niet van ophouden”
Dynamische en krachtige sound
Dat klinkt méér dan goed: de Volkswagen Up Beats heeft een uitstekende audio-installatie: zes luidsprekers, een subwoofer op de plaats van het reservewiel en een digitale versterker van 300 watt. Een dynamisch en krachtig geluid dat onverwacht goed is voor een auto van dit formaat.
“Kleine oneffenheden in de weg voel je nagenoeg niet. Alleen heeft hij wat moeite met hoge verkeersdrempels”
Rode spiegelkappen
De Up Beats valt verder op door rode buitenspiegels, decoratieve bestickering aan de zijkanten en lichtmetalen 15-inchwielen met gekleurde elementen. Ook oogt het interieur speciaal met de Beats-instaplijsten, dashpad, stoelen en gordels in de kleur van de carrosserie.
Maps + More dock
We gaan verder met de autotest: De Volkswagen Up Beats heeft ook een geweldig slimme oplossing om de smartphone te koppelen aan het infotainmentsysteem. Dat is de ‘Maps + More dock’. Je zet je smartphone in de houder op het dashboard en koppelt hem via Bluetooth aan het systeem. Dan heb je via de stuurbediening toegang tot alle gegevens in je telefoon en je eigen muziek. Maar ook de voertuiggegevens heb je binnen handbereik. Het actuele brandstofverbruik én advies om energie te besparen door middel van de Think Blue Trainer zijn onmiddellijk beschikbaar. Eén app met talloze functies.
“De Up Beats heeft een slimme oplossing om de smartphone te koppelen aan het infotainmentsysteem”
Pittig en comfortabel tegelijk
De Up is verrassend comfortabel geveerd. Kleine oneffenheden in de weg voel je nagenoeg niet. Alleen heeft hij wat moeite met hoge verkeersdrempels. De carrosserie deint wat, maar dat is altijd beter dan stuiteren. En als je er last van hebt, ga je gewoon iets minder snel over de drempels. Door de sterke en opvallend soepele motor trek je toch weer vlot op.
“De Up is 3,6 meter lang. Inparkeren gaat makkelijk dus, maar kun je met vier volwassenen fatsoenlijk een langere rit maken?”
Snelweg
Die 66 kW (90 pk) sterke 1.0 TSI driecilinder benzinemotor weet trouwens ook niet van ophouden. Op de snelweg bij 120 km/u voel je bij gas geven nog direct dat de Volkswagen Up grote stappen voorwaarts wil zetten. De motor is daarbij stil en scoort een mooi laag verbruik. Een liter benzine op twintig kilometer is goed haalbaar.
In je uppie of met meer?
De Benjamin van Volkswagen is slechts 3,6 meter lang. Inparkeren gaat makkelijk dus, maar kun je met vier volwassenen fatsoenlijk een langere rit maken? Dat kan beslist. De ruimte achterin is natuurlijk niet overbemeten, maar dankzij de achterportieren stap je wel makkelijk in. Je zit op de achterbank vrij ver naar achteren, zodat je als volwassene toch de benen behoorlijk kwijt kunt. Door het hoge dak kom je met je hoofd evenmin direct in de knel. De kofferbak is daarentegen niet al te groot. Twee bierkratten gaan er net overdwars in. Als je meer ruimte nodig hebt, is het een kwestie van achterbank omklappen en beseffen dat je dan maximaal met z’n tweeën op stap kunt.
“De kofferbak is daarentegen niet al te groot. Twee bierkratten gaan er net overdwars in”
Veel mogelijkheden
Volkswagen bewijst met de Up Beats dat compacte auto’s heel volwassen kunnen zijn. Langere ritten zijn door het comfortabele onderstel en de krachtige motor goed te doen. En je kunt kiezen uit een waslijst aan opties, waardoor de Up evenveel mogelijkheden biedt als grotere modellen. Voorbeelden van die ‘volwassen’ extra’s zijn de verwarmbare stoelen, de achteruitrijcamera, de climate control, het elektrisch bedienbare panoramadak, de regensensor en de uitgebreide stuurwielbediening.
Onder de twintig mille
De geteste Beats-versie had zo’n beetje alles wat mogelijk is en dan blijft de aanschafprijs toch nog onder de twintig mille. Nog altijd veel geld voor een hatchback in het A-segment, maar een groter model zou met deze specs het dubbele kosten. Tja, als je dan toch vaak alleen op pad bent, is de Volkswagen Up best een slimme keuze.
“Volkswagen bewijst met de Up Beats dat compacte auto’s heel volwassen kunnen zijn”