Volkswagen jaagt met Golf VII op nieuwe verkoopsuccessen
Met de zevende generatie van de Golf jaagt Volkswagen op nieuwe verkoopsuccessen. Op de wereldmarkt maakt de compacte middenklasser maar liefst 12,4 procent van de afzet van de Duitse producent uit. In Nederland is bijna 1 op de 4 verkochte Volkswagens een Golf. Topman Jürgen Stackmann (marketing) spreekt dan ook van ‘das Auto’ als hij over de Golf spreekt.
Sinds 1974 zijn er mondiaal 29 miljoen exemplaren verkocht. Daarbij zijn versies als de Variant en de Plus nog niet meegerekend. Alleen al in Duitsland is de Golf goed voor zes procent van de totale automarkt. Logisch dat meteen zwaar geschut in stelling wordt gebracht om de nieuwe generatie op de weg te krijgen. Begin november staat de auto meteen in tientallen landen tegelijk bij de dealers in de showroom, ook in Nederland. Begin volgend jaar volgen de landen met rechtsgestuurde uitvoeringen.
Vanafprijs ongewijzigd
Hoewel de uitrusting standaard is verbeterd en de BTW per 1 oktober met 2 procent is verhoogd, is de basisuitvoering met een prijs van 18.790 euro exact gelijk gebleven. Dat model wordt aangedreven door een 1.2 TSI benzinemotor (63 kW/85 pk) en is standaard uitgerust met onder meer Climatic airconditioning, zeven airbags en elektrisch bedienbare ramen vóór. Ook veiligheid verhogende voorzieningen als Multi Collision Brake (automatisch remmen bij aanrijdingen), ESP en XDS (elektronisch sperdifferentieel) zijn altijd aanwezig. Afhankelijk van de uitvoering (Easyline, Trendline, Comfortline, Highline) en de motorisering loopt de prijs vervolgens op tot 32.490 euro, met vele varianten daartussen. Voor de toekomst staan nog een GTI-versie en een R-variant op de rol.
Kennismaking
De komende weken maken circa 1.000 journalisten uit heel de wereld kennis met de nieuwe Golf. Dat gebeurt op Sardinië. Experts van Volkswagen geven een toelichting op alle aspecten van de auto en er zijn uitgebreide testroutes uitgezet. De Nederlandse delegatie behoorde tot de allereerste groep. Verrassend, maar ook vertrouwd is het interieur. Er is gebruikgemaakt van degelijke materialen met een enigszins luxe uitstraling. De cockpit is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Opvallend is het multifunctionele touchscreen, dat in drie maten wordt aangeboden: 5-, 5.8- en 8-inch. Via dit beeldscherm zijn zaken als navigatie, muziek en meer te bedienen. Uiteraard ontbreekt evenmin een USB- en iPod/iPhone-aansluiting.
Typerende C-stijl
Hoewel de stijl van de Golf door de jaren heen onmiskenbaar is gebleven, dankzij bijvoorbeeld de typerende C-stijl en de lange aflopende daklijn, is er natuurlijk veel veranderd. De huidige generatie meet 4,255 meter en dat is maar liefst 55 centimeter méér dan de eerste Golf in 1974 en 5,6 centimeter dan zijn directe voorganger. De wielbasis is met 5,9 centimeter gegroeid tot 2,64 meter, omdat de voorwielen nu een meer naar voren zijn geplaatst. Daardoor is ook in het interieur meer ruimte ontstaan (1,5 centimeter meer beenruimte achterin) en is de bagageruimte met 30 liter toegenomen tot 380 liter.
Lager gewicht
Interessant is dat de ontwerpers erin zijn geslaagd om de oplopende gewichtsspiraal te doorbreken. De nieuwste generatie Golf weegt 100 kg lichter dan zijn voorganger. Mede daardoor verbruiken de (nieuwe) motoren behoorlijk minder brandstof. Neem de 1.2 TSI met 63 kW (85 pk): deze verbruikt gemiddeld 4,9 liter per 100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 113 g/km. De nieuwe 1.4 TSI benzinemotor 103 kW (140 pk) gebruikt gemiddeld 4,9 liter per 100 km, met een CO2-uitstoot van 112 g/km. Leuke technische bijzonderheid: deze krachtbron heeft cilinderuitschakeling, wat natuurlijk de zuinigheid bevordert.
Diesel
Er zijn ook twee dieselmotoren: een 1.6 TDI met 77 kW (105 pk) en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Voor meer pit is er een 2.0 TDI met 110 kW (150 pk), een CO2-uistoot van 106 g/km en een gemiddeld verbruik van 1 op 24,4. Op zeer korte termijn volgt nog een BlueMotion-uitvoering met een verbruik van slechts 3,2 l/100 km en een CO2-emissie van 85 g/km. De motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, dan wel zes- of zeventraps automatische transmissies.