Volkswagen Golf Variant: station met inhoud
Bij de stationwagonvariant van de Volkswagen Golf gaat het om de inhoud. Het is niet verwonderlijk dat het nieuwe model zich juist op dat punt het meest onderscheidt van zijn voorganger. Er kan (veel) meer in en aan interieuropties is geen gebrek.
De bagageruimte van de vierde generatie Golf Variant kan 100 liter meer bagage verstouwen dan die van de vorige, en hij is net zo groot is als die van zijn grote broer, de Passat Variant. Er past nu 605 liter bagage in de achterbak. Als je de rugleuning van de achterbank platlegt, ontstaat een laadruimte van 1.620 liter.
Proef op de som
De cijfers beloven veel, maar er gaat niets boven zélf de proef op de som te nemen. Ikea leek daarvoor een geschikt adres. In de bagageruimte lag al een forse ladenkast, maar er konden met gemak drie manshoge meubelpakketten bij. De beperkte tilhoogte (63 centimeter) en variabele hoogte van de laadvloer vielen eveneens positief op. Het vervoeren van langere bagagestukken is ook mogelijk; ook de rugleuning van de passagiersstoel kan helemaal plat. Tenminste, als de koper kiest voor deze optie.
Coming en leaving home
Volkswagen biedt drie uitrustingsniveaus (Trendline, Comfortline en Highline), diverse aanvullende pakketten en een optielijst die net zo lang is als de bagageruimte groot. Enkele opvallende zaken op die lijst zijn: een infotainmentsysteem met kleuren-touchscreen, een vermoeidheidsherkenningssysteem, schuifladen onder de voorstoelen en een ‘coming home en leaving home’-functie. Daarbij blijft de autoverlichting nog even branden nadat het contact is uitgezet en gaat de verlichting al aan als je de deuren met de afstandsbediening ontgrendelt. Ronduit handig zijn het standaard afdekzeil en het bagagenet in de bagageruimte. De prijzen beginnen bij 21.451 euro voor de Trendline met een 1.2 TSI-benzinemotor met 63 kW (85 pk).
Zes motorvarianten
De geteste Volkswagen Golf Variant heeft een 1.4 TSI-benzinemotor (vermogen 90 kW (122 pk)) en een zeventraps DSG-automaat. Het rijgedrag laat zich het best omschrijven als comfortabel. Het lage geluidsniveau in het interieur draagt eveneens bij aan het rijcomfort. Behalve de twee al genoemde motoren bestaat het aanbod uit nóg twee benzinemotoren – een 1.2 TSI met 77 kW (105 pk) en een 1.4 TSI met 103 kW (140 pk) – en twee diesels – een 1.6 TDI met 81 kW (110 pk) en een 2.0 TDI 110 kW (150 pk).
Gunstige bijtelling
Hoe boeiend al die cijfers ook zijn, potentiële kopers van deze auto zullen vooral letten op het brandstofverbruik en de bijtelling. Om het verbruik zo laag mogelijk te houden, zijn alle uitvoeringen uitgerust met een start-stopsysteem. Behalve de 2.0 TDI met zestraps-DSG vallen alle ‘varianten’ in de categorie van 20 procent fiscale bijtelling. Voor november staat nog een 1.6 TDI BlueMotion gepland die in de categorie van 14 procent bijtelling valt als hij vóór 1 januari 2014 op kenteken staat.