Volkswagen Golf Variant: Ruimtestation
De Golf is geen kleine jongen, maar wie écht veel te verstouwen heeft, kan wel eens ruimte tekort komen in de zevende generatie van VW’s hatchback. De oplossing hiervoor heette voorheen, en ook nu weer de Golf Variant. Hij is bovendien ruimer dan ooit, want in het bagageruim kun je zelfs meer kwijt dan in die van zijn ‘grote’ broer: de Passat Variant
De belangrijkste meerwaarde van een stationwagon ten opzichte van een hatchback is uiteraard de extra ruimte. Een van de focuspunten tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Golf Variant was dan ook de bagageruimte. Met 605 liter inhoud is deze 100 liter groter dan die van zijn voorganger. Is dat niet afdoende, dan klap je de achterbank neer en ontstaat een bagageruim van 1.620 groot. Handig: voor het neerklappen kun je – naast de hendels bovenop de achterbank – ook gebruikmaken van een in de bagageruimte geplaatste hendel. Verder is de hoogte van de laadvloer instelbaar en het afdekzeil inclusief bagagenet kunnen onder de laadvloer worden opgeborgen.
Oog wil ook wat
Uiteraard draaide het bij de ontwikkeling van de Golf Variant niet alleen om het ruimteaanbod en zijn praktische kwaliteiten; het oog wil ook wat. Tot aan de B-stijl is de Variant identiek aan de Hatchback, voor wat zich daarachter bevindt hadden de vormgevers nagenoeg de vrije hand. Het resultaat mag er zijn: weinig poespas, gewoon een chique en zakelijk ogende auto. Vooral die zakelijke uitstraling is natuurlijk bewust gecreëerd. Want net als voor de hatchback is ook voor de Golf Variant de leaserijder de belangrijkste doelgroep.
Zeven motoren
Succes in het zakelijk segment valt of staat met de efficiency van de motoren – zeker in ons land waar de hoogte van de bijtelling is gekoppeld aan de CO2-uitstoot. Het motorenaanbod is gelijk aan dat van de vijfdeursversie, en dat betekent keuze uit vier benzinevarianten en drie diesels. Op benzinevlak biedt Volkswagen de keuze uit twee versies van de 1.2 TSI (63 kW/85 pk en 77 kW/105 pk), een turbogeblazen 1.4 TSI met 90 kW (122 pk) en een 1.4 TSI waaraan Volkswagen nog een compressor heeft toegevoegd en zodoende 103 kW (140 pk) levert. Diesels zijn er in de vorm van een 1.6 TDI met 77 kW (105 pk) en een 110 kW (150 pk) krachtige 2.0 TDI. Alle zijn goed voor 20 procent bijtelling bij zakelijk gebruik.
Leasetopper
De echte leasetopper verschijnt in het najaar: de 1.6 TDI BlueMotion. Voor exemplaren die vóór 1 januari 2014 op kenteken zijn gezet, geldt namelijk 14 procent bijtelling. In 2014 valt-ie gewoon weer in de 20-procentscategorie, want met een CO2-uitstoot van 87 g/km is deze twee gram te hoog voor het lagere tarief. Het zou ons echter niets verbazen als de importeur er alles aan doet om die twee grammetjes CO2 te elimineren. Rijden in een Variant kan vanaf 21.450 (1.2 TSI), prijzen van de BlueMotion zijn nog niet bekend.
Volgend jaar 14%
Een Golf-variant waarvoor in 2014 sowieso 14 procent bijtelling geldt, is de BlueMotion hatchback. Met een CO2-uitstoot van 85 g/km is dit de schoonste Golf ooit. Om tot de lage emissiewaardes te komen, is de Golf 15 mm verlaagd, heeft Volkswagen lagerolweerstandbanden gemonteerd, zijn de bakverhoudingen langer en is er minder interne wrijving in de motor. Deze maatregelen hebben weinig effect op de prestaties. Die zijn met een topsnelheid van 200 km/uur en een ‘0-100’-sprinttijd van ruim 10 sec. dik in orde. Bovendien doet het verlaagde onderstel weinig afbreuk aan het comfort. In de auto is het nagenoeg (wind)stil en verstoren alleen de ietwat lawaaiige ‘ecobanden’ de rust enigszins. Prijzen beginnen bij 25.490 euro, begin juli staat de Golf BlueMotion hatchback bij dealer.