Vies doen met de Maserati Levante
Terreinrijden in stijl
De telefoon gaat. Maserati aan de lijn. Of we weten dat de Maserati Levante het terrein in kan. Wij: ‘Jawel, maar dat kan met een GranCabrio ook.’ Maserati: ‘Touché. Maar de Levante komt er ook weer uit.’ Wij: ‘Oh, in dat geval proberen we het graag uit.’ En zo geschiedde het.
Historisch moment
Onderweg naar het terrein – het Experience Island, Loon op Zand – beseffen we dat we op weg zijn naar een historisch moment. Een Maserati die terreinwaardig is. Dat is voor het eerst in de ruim 100-jarige geschiedenis van het Italiaanse merk. 4×4-aandrijving is dat niet. De Maserati Ghibli is al langer leverbaar als 4×4. En ook de grotere Quattroporte is te koop met aandrijving op alle vier de wielen. Maar dat zijn sedans. De Levante is Maserati’s allereerste SUV. Die komt alleen al doordat-ie hoger op z’n wielen staat verder in het terrein.
Als een onverschrokken marinier
Hoe ver de Levante in het terrein komt, wordt snel duidelijk: héél ver. De Maserati is dan ook een terreinauto van de nieuwste generatie. Je hoeft nauwelijks iets te doen om je onoverwinnelijk te voelen, behalve een beetje gas geven en sturen. De Levante kruipt zwoegend maar vastberaden een hoge steile zandheuvel op en remt automatisch tijdens de afdaling. Hij tilt zonder problemen een wiel op om hierna vrolijk zijn weg in het terrein te vervolgen en ‘tijgert’ als een onverschrokken marinier door de modder. Een Jeep zou er bang van worden.
LEES OOK: Dit kost de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Eeuwige Stad
We stappen uit en kijken naar de met modder besmeurde wielkasten, velgen en carrosserie. De spetters zitten tot aan het dak. De zes broers Maserati die het merk oprichtten, draaien zich wellicht om in hun graf, maar het moet gezegd worden: de Levante staat zijn mannetje in het terrein. Maar is het nog wel een Maserati? Die moet behalve een sportauto ook een GT zijn, een Gran Turismo, zegt Bram Vanhengel, pr-manager Maserati Benelux. ‘Dus met comfort. Dat onderscheidt ons van Ferrari.’
‘La dolce vita’
We zien het helemaal voor ons: met vrienden of familie in alle rust richting de Eeuwige Stad blazen. Comfortabel over de Duitse Autobahn en Italiaanse Autostrada, met een omweggetje door de majestueuze Dolomieten voor het goede bochtenwerk.
Des te groter is de teleurstelling als we enkele minuten later voor het zoveelste rode verkeerslicht stilstaan op de provinciale weg N261 richting Tilburg. Het geeft ons wel de kans om eens goed om ons heen te kijken. We zien mooie materialen, maar we zijn in het segment van de Levante wel mooiere tegengekomen. De zwarte kleur van het interieur staat netjes, maar kies alsjeblieft een emotionelere tint als je een Levante aanschaft, rood bijvoorbeeld. Zwart pas meer bij een Duitse SUV. De Levante mag best meer ‘la dolce vita’ uitstralen. Het is immers een auto die je vooral kiest met het hart, net zoals de auto’s van concerngenoot Alfa Romeo.
Verbaasde gezichtjes
Om bij het hart te blijven; dat maakte van menig weggebruiker een sprongetje op het moment we met de Levante langs reden. De reden is de sportknop op de middenconsole. Druk die twee keer in en er komt een sound uit de vier vuistdikke uitlaten waarmee je fietsers en voetgangers het stuipen op het lijf jaagt. Óók als we met een sukkelgangetje door dorpjes rijden. De Levante gromt en ploft er hoe dan ook op los. We hadden de neiging ons te verontschuldigen iedere keer als we een fietsende moeder met haar kindertjes inhaalden. We hadden natuurlijk ook de sportstand uit kunnen zetten, maar stiekem vonden we de verbaasde gezichtjes van die kids wel grappig.
Spierballen
Het comfort is dik in orde. En ook met de spierballen zit het wel snor. De 3,0-liter V6 biturbo-benzinemotor levert 257 kW/350 pk. Goed voor een topsnelheid van een in Nederland hoogst illegale 251 km/uur. Vanuit stilstand accelereert de ruim 2.000 kilo zware Levante in zes seconden naar 100 km/uur. Wat ons betreft is de Levante dus een echte Maserati, al moeten we nog steeds wennen aan het feit dat het een SUV is. Dat geldt niet voor iedereen, want de Levante verkoopt volgens pr-man Vanhengel naar verwachting. ‘Vooral in Italië, Duitsland en Groot-Brittannië doet-ie het goed. In Azië en Amerika blijft-ie wat achter op de prognoses, maar de verkopen in Europa compenseren dit.’
Kleinere Levante op komst
De overall positieve verkoopresultaten van de Levante zijn voor Maserati reden om met een kleinere Levante te komen. Levantino klinkt wel aardig, vinden we. Hij komt in 2020 en wordt ook leverbaar met keuze uit alternatieve aandrijflijnen, zoals hybride en elektrisch, aldus Matthieu Berne, hoofd marketing en communicatie bij Maserati West Europe. Tot die tijd is het benzine en diesel wat bij Maserati de klok slaat. Overigens is de grote Levante momenteel goed voor 50% van alle Maserati-verkopen. De in Italië geproduceerde SUV moet er voor zorgen dat Maserati in 2020 wereldwijd 70.000 auto’s verkoopt, 20.000 stuks meer dan vorig jaar.
Kippenvel
Voor de terugreis hebben we de keuze: de Levante of Ghibli. We pakken de vorig jaar vernieuwde Ghibli. Een sedan vinden we sowieso fraaier dan een SUV. Bovendien rijdt het over het algemeen beter. Het is weliswaar een diesel – de broers Maserati draaien zich nog maar eens om – maar ach, ook dat went wellicht. Na een rit van een uur zijn we inderdaad volledig om. Vooral die sound. Kunstmatig, dat wel, maar we kregen er kippenvel van. Alleen het motorgeluid is al een reden om een Maserati te kopen. En daar zijn nu in het geval van de Levante goede terreineigenschappen bijgekomen. Het moet niet gekker worden.