Politie stelt nieuwe prioriteiten verkeershandhaving
Focus op belangrijkste ongevalsoorzaken, zoals afleiding
Voor de periode 2016 tot en met 2018 heeft het Openbaar Ministerie besloten landelijk andere prioriteiten te stellen voor de verkeershandhaving. Onder meer door de smartphone, een steeds grotere boosdoener in het verkeer, is dat noodzakelijk.
Leidraad Handhavingsplan Verkeer
In de zogeheten Leidraad Handhavingsplan Verkeer uit 1999 zijn zogeheten Helmgras-feiten (helm, gordel, rood licht, alcohol en snelheid) opgenomen. Nieuwe inzichten hebben geleid tot een accentverschuiving. De politie acht de tijd daarom rijp om deze leidraad te vernieuwen, met als doel een nieuwe impuls te geven aan de handhaving op verkeersovertredingen binnen het reguliere politiewerk.
Belangrijkste ongevalsoorzaken
“De belangrijkste ongevalsoorzaken en dus prioriteiten zijn nu alcohol, door rood licht rijden, te hard rijden, veelplegers en afleiding”, vertelt Dolores Booij van de afdeling Landelijke woordvoering nationale politie in een interview met AutoRAI.nl. “De focus wordt dus gelegd op de belangrijkste ongevalsoorzaken, zoals afleiding door het gebruik van smartphones”, vertelt Booij.
Staandehoudingen: belangrijke methode
Volgens Booij geeft de leidraad ook aan waar de politie een bijdrage kan leveren, door te handhaven en toezicht te houden. “Dit kan tijdens verkeerstoezicht zoals verkeerscontroles en tijdens de dagelijkse surveillance. Daarvoor worden afspraken gemaakt op lokaal niveau. Staandehoudingen met het doel ongewenst gedrag te corrigeren, al dan niet gevolgd door een bekeuring, zijn daarbij een belangrijke methode.”
“De focus ligt op de belangrijkste ongevalsoorzaken, zoals afleiding door het gebruik van smartphones”
Verkeershandhaving versterken
De ambitie van de nationale politie is om aan de hand van de leidraad de komende jaren de sturing op de verkeershandhaving te versterken en de kwaliteit van de lokale handhaving te verbeteren. “De leidraad ondersteunt dit en voorziet in meer uniformiteit in de aansturing van de verkeershandhaving binnen een eenheid”, stelt Booij. In de leidraad is bijvoorbeeld ook opgenomen dat in principe bij iedere staandehouding het rijbewijs moet worden gecontroleerd en dat de bestuurder moet blazen.
Te weinig misdragingen gecorrigeerd in verkeer
In een interview met het politievakblak Blauw vertelde Egbert Jan van Hasselt, landelijk projectleider Infrastructuur, eerder dit jaar dat agenten vroeger per persoon jaarlijks zo’n honderd bekeuringen uitschreven. “Nu zijn dat er nog maar vijftien. De politie corrigeert te weinig misdragingen in het verkeer”, stelde Van Hasselt.
Gezag en geloofwaardigheid
“Verkeersdeelnemers zien dat de politie negen van de tien keer overtredingen tolereert. Dat kan niet. We moeten handhaving weer als een vanzelfsprekende taak zien. Agenten moeten automobilisten meer staandehouden. Of dan een waarschuwing of bekeuring volgt is om het even, maar zo krijgen we weer gezag en geloofwaardigheid terug.”
Voor de verkeershandhaving in Nederland heeft de politie ongeveer 659 fulltime arbeidsplaatsen.