Wist je dat: een Formule 1-auto voor straatgebruik
De Vanwall GPR V12 was een bijzonder project
Heb je ooit gehoord van Vanwall? Misschien dat er bij de echte Formule 1-kenners een belletje gaat rinkelen, maar voor de rest van ons is het een onbekende naam. Vanwall was een Brits Formule 1-team uit de prille beginjaren van de Formule 1. Het team verdween in 1958, maar kwam in 2005 plotseling weer terug met een bijzonder project. Een Formule 1-auto voor straatgebruik…
Negen overwinningen
Ondanks dat het team vrij onbekend is, heeft het toch een grote staat van dienst. In het zesjarige bestaan van het Formule 1-team wisten zij negen overwinningen en het constructeurskampioenschap binnen te halen. Diverse grote namen zoals Stirling Moss en Colin Chapman (oprichter van Lotus) raasden met de auto’s over het circuit In 1958 kreeg oprichter Tony Vandervell serieuze gezondheidsklachten waardoor hij het racen moest opgeven. Het team probeerde door te gaan, maar er zat weinig gang meer in. Met de intrede van de veel snellere Formule 1-auto’s met de motor achterin, werd Vanwall definitief buitenspel gezet.
05
Nieuw leven ingeblazen
In 2003 ontstond het idee om de naam Vanwall nieuw leven in te blazen. Ambitieuze Britse investeerders kochten de merknaam en wilden een Formule 1-auto voor straatgebruik ontwikkelen. De nieuwe Vanwall moest sportieve prestaties combineren met een retro-uiterlijk tegen een aantrekkelijke prijs. In 2005 presenteerde het nieuwe Vanwall de GPR V12: een replica van de oude Formule 1-auto’s met Jaguar-techniek. Om de auto straatlegaal te maken, moest hij beschikken over spatborden en een werkende verlichting. De verlichting vond – heel knap – een plaats in de bevestigingspunten van de schokbrekers. De spatborden waren komische lappen rubber die moesten suggereren dat de auto zonder spatborden reed. Het werkte, want de auto kreeg een Engels kenteken. Met een vanafprijs van 44.500 euro was de auto vrij duur, maar je kreeg wel iets unieks voor terug.
Slechts één exemplaar
Veel media waren dan ook enthousiast over de pure rijervaring en het klassieke uiterlijk. Drie jaar later bleek er weinig over van de Vanwall-droom. Er was minder vraag naar de auto dan verwacht en het bleef bij dat ene exemplaar. Dat werd uiteindelijk in 2008 aangeboden voor een prijs van 44.500 euro. In 2013 kwam het bericht dat een andere Britse investeringsmaatschappij de merknaam heeft gekocht. Daarna werd het stil rondom Vanwall. Is het merk definitief geschiedenis of volgt er opnieuw een opleving? De tijd zal het leren. Tony Vandervell heeft het allemaal niet meer meegemaakt. De Britse ingenieur overleed als gevolg van zijn slechte gezondheid in 1965.