Vanaf maart rijden we 100 km/u in Nederland
Grote operatie om verkeersborden te vervangen
In het weekend van 12 tot en met 16 maart is het zo ver. De verkeersborden met de maximumsnelheid langs de snelweg worden dan definitief vervangen. Vanaf dat moment geldt overdag een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.
Wanneer gaat de maximumsnelheid omlaag?
In het weekend van 12 t/m 16 maart gaat de maximumsnelheid op de snelweg in heel Nederland omlaag. Vanaf dan mag je tussen 6.00 en 19.00 niet harder dan 100 kilometer per uur rijden. Vanaf 19.00 tot 6.00 geldt de maximumsnelheid die momenteel geldig is.
Waarom gaat de maximumsnelheid omlaag?
In november 2019 besloot de overheid de maximumsnelheid te verlagen om de stikstofuitstoot in Nederland terug te dringen. Veel bouw projecten liggen stil door het stikstofbeleid en de overheid ziet de verlaging van de maximumsnelheid als oplossing.
Scheelt de maximumsnelheid verlaging veel?
Het RIVM heeft berekend dat het Nederlandse wagenpark verantwoordelijk is voor slechts 6,1 procent van de totale uitstoot. De lucht- en scheepsvaart zijn grotere vervuilers. Het RIVM berekende zelfs dat de stikstofemissies door het verlagen van de maximumsnelheid op de Nederlandse wegen naar maximaal 100 km/u met 0,34 procent omlaag gaan. Dat is niet heel veel.
Nieuwe initiatieven
De verlaging van de maximumsnelheid is slechts één van de maatregelen om de neerslag van stikstof te verminderen en zo nieuwe initiatieven mogelijk te maken. Aan welke ‘nieuwe initiatieven’ moet je dan denken? Het kabinet noemt onder meer zeven grote infrastructuur (MIRT)-projecten. Het gaat daarbij om de A27/A12 Ring Utrecht, A1/A28 knooppunt Hoevelaken, A6 Almere-Lelystad, A4 Haaglanden, A27 Houten-Hooipolder, Innova 58 Tilburg-Eindhoven en Innova 58 Annabosch–Galder.