
Uitgelicht: interieur nieuwe Hyundai i20
Nieuwe interieurfoto's van nieuwe Hyundai i20

Hyundai heeft het interieur van de nieuwe generatie i20 onthuld. In dit artikel de highlights van het interieur van de derde generatie Hyundai i20. De levering van de nieuwe Hyundai i20 start overigens deze zomer.
Andere opzet
De opzet van het dashboard is sterk veranderd ten opzichte van het uitgaande model. Hyundai kiest voor een slank interieurdesign, een hoger geplaatst dashboard. Zo poogt de Koreaanse autobouwer meer ruimtegevoel te creëren. Het stuurwiel is uitgerust met tuimelschakelaars en overal in het interieur zijn kleuraccenten toegepast.
Drie interieurthema’s
Op de foto’s zien we het interieur met het thema Black Mono & Yellow Green-thema. Let daarbij vooral op de groene stiksels in de stoelen en deurpanelen. Er zijn nog twee andere interieurthema’s leverbaar: Black Mono en Black & Gray. In totaal drie thema’s dus.
Exterieurkleuren
Hyundai heeft de interieurthema’s afgestemd op de tien beschikbare carrosseriekleuren, te weten: Intense Blue, Aurora Gray, Aqua Turquoise, Brass, Polar White, Sleek Silver, Phantom Black, Dragon Red, Tomato Red, Slate Blue en Phantom Black (dak). Een tweekleurige carrosserie, met het dak in Phantom Black, is optioneel.
Twee touchscreens
Verder valt op dat de Hyundai i20 twee displays heeft: een 10,25-inch digitaal instrumentencluster en een 10,25-inch touchscreen van het infotainmentsysteem met ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto.
Opties
Optioneel levert Hyundai een Bose Premium-audiosysteem met zeven speakers en een subwoofer en een inductielader om (compatible) smartphones draadloos op te laden. Passagiers achterin hebben de beschikking over een extra USB-poort.
Bagageruimte
De bagageruimte is ten opzichte van de vorige generatie i20 met 25 liter gegroeid naar 351 liter inhoud. Dankzij de toegenomen breedte en wielbasis biedt de nieuwe Hyundai i20 ook meer ruimte voor inzittenden.
Afmetingen
Hyundai heeft gekozen voor andere proporties. De daklijn is -24 mm lager en de breedte nam toe met 30 mm. De lengte is met 5 mm fractioneel toegenomen, evenals de wielbasis (+10 mm).
48-volt mild-hybrid-technologie
De nieuwe Hyundai i20 is voor het eerst leverbaar met 48-volt mild-hybrid-technologie. Dit zorgt volgens Hyundai voor 3 tot 4 procent brandstof- en CO2-besparing. Deze technologie is verkrijgbaar op de 1.0 T-GDi-benzinemotor met 74 kW (100 pk) of met 88 kW (120 pk), naar wens te combineren met een 7-traps automaat of een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesversnellingsbak (iMT). Deze transmissie ontkoppelt de motor van de transmissie als de bestuurder het gaspedaal loslaat. Hierdoor gaat de auto in een vrijloopmodus voor extra brandstofbesparing.
Zomer 2020
De nieuwe Hyundai i20 komt in de zomer van 2020 naar Nederland. Hyundai bouwt de vijfdeurs B-segmenthatchback in de productiefaciliteit in het Turkse Izmit. Hyundai maakt verdere specificaties en prijzen in aanloop naar de marktintroductie bekend. In dit artikel gaan we dieper op de Hyundai i20 in.