Toyota Prius – Rijtest
Is de eerste hybride nog steeds de beste?
De volledig nieuwe Toyota Prius legt de lat weer een stuk hoger op het gebied van efficiency en lage emissies. De vierde generatie maakt de grootste stap voorwaarts in de historie van Toyota’s hybridetechnologie. Het eerste succes is al binnen: het is momenteel de zuinigste hybride-auto van Nederland zonder oplaadstekker. Die naar zeggen van de fabrikant de vergelijking met diesel in alle opzichten wint: schoner en efficiënter, dus beter.
[gallerij-1]
Wie de nieuwe Prius aanschouwt ziet een auto die dankzij gedurfde vormen met scherpe vouwen en opvallende lichtunits een eigen karakter uitstraalt. Met plezierige rijeigenschappen die de gemiddelde Europeaan meer zullen aanspreken dan bij de vorige generaties: de rijdynamiek kan de toets der kritiek meer dan doorstaan. De nieuwe Toyota Prius rekent af met het predicaat saai!
[parallex-1]
Volgens de fabriekscijfers is met deze Prius een verbruik van 3,0 liter per 100 km. haalbaar. De eerste versie, uitgebracht in 1997, had daarvoor 5,1 liter nodig, sindsdien is veel verbeterd. Bij onze eerste testritten in de omgeving van het Spaanse Valencia kwamen wij uit op gemiddeld 4,2 liter voor 100 km. op trajecten die via autowegen, provinciale wegen, binnenwegen en binnenstad deels voerden door een bergachtig gebied. Dat mogen we dus zeer netjes noemen, nietwaar?
[gallerij-2]
Nieuw platform
De nieuwe Toyota Prius is gebouwd op een compleet nieuw platform. De auto is in z’n geheel wat lager, inclusief de zitpositie. Dat zorgt niet alleen voor een lager zwaartepunt en een sportiever weggedrag, je wordt als bestuurder ook meer betrokken bij het rijden. Je ziet ook meer van de wereld om je heen. Je hebt daarbij zicht op een futuristisch ogend dashboard, met veel digitaal weergegeven informatie. De afwerking is voortreffelijk, de gebruikte materialen van uitstekende kwaliteit. De stijlkenmerken van de body zijn doorgetrokken in het interieur, wat zorgt voor een ultramoderne uitstraling.
Ook prettig: dankzij de lager geplaatste nikkel-metaalbatterij onder de achterbank kon de laadvloer van de kofferbak met 110 cm worden verlaagd. Dat levert een 57 liter grotere laadruimte op van in totaal 502 liter. Handig als je met het gezin op vakantie gaat, niet waar.
[parallex-2]
Toyota Prius gegroeid
De vierde generatie Prius is sowieso een grote auto: 4.540 mm lang en 1.760 mm breed, ofwel 60 mm langer en 15 mm breder geworden dan de vorige. Natuurlijk merk je dat. Zowel voor- als achterin is de Prius verrassend ruim, volwassenen kunnen er gemakkelijk in zitten. De scherp aflopende daklijn kan overigens (alles voor de lage luchtweerstand) meer dan gemiddeld lange mensen op de achterbank wat hinder opleveren. Ruimte genoeg om wat onderuit te hangen, dat maakt het aanvaardbaar.
De ingenieurs van Toyota hebben alles uit de kast gehaald om de aerodynamica te verbeteren, wat een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 oplevert. Het nieuwe design zorgt voor een grotere voorruit, waardoor het zicht op de weg verder is verbeterd.
[gallerij-3]
Hybride-aandrijving op de schop
Toyota heeft de hybride-aandrijving flink op de schop genomen. De 1,8-liter benzinemotor is compleet nieuw. Steeds minder energie gaat verloren aan interne wrijving; met een thermische efficiency van meer dan 40% is dit de efficiëntste benzinemotor ter wereld. Het vermogen van de benzinemotor bedraagt 72 kW (98 pk). Samen met de elektromotor komt het vermogen op 90 kW (122 pk).
De nieuwe nikkel-metaal (NiMH) accu is kleiner dan voorheen, maar presteert beter. In de Verenigde Staten levert Toyota overigens een ander type, maar dat is voor Europa te duur. Alles op alles is gezet om vooral zuinig te rijden en de opgewekte energie optimaal te benutten. Daar is software het toverwoord, zo’n Prius is meer en meer een rijdende computer. Als bestuurder hoef je er weinig aan te doen, maar dankzij de supersnelle elektronische schakelingen maakt de nieuwe Toyota Prius meer en beter gebruik dan zijn voorganger gebruik van de elektrische aandrijving.
Belangrijke en plezierige effecten: hij accelereert beter bij lage toerentallen. Die versnelling voelt natuurlijker aan doordat de toename van het toerental van de motor meer synchroon loopt met de snelheidstoename. Bovendien kan de elektromotor ook bij hogere snelheid de auto aandrijven. Minder inzetten van de benzinemotor leidt vanzelf tot een lager gemiddeld brandstofverbruik.
[parallex-4]
Boordevol veiligheidsitems
De nieuwe Prius is volgepakt met elektronisch gestuurde veiligheidshulpen, onder de noemer Toyota Safety Sense. Denk aan Lane Departure Alert met automatische stuurcorrectie, grootlicht- en verkeersbordassistent, radar-gestuurde Adaptive Cruise Control met Full Speed Range Following Function en Pre-Collision Safety System met voetgangersdetectie.
Ook ingenieus en vooral leuk: met de vernieuwde Intelligent Parking Assist is de Prius in staat zichzelf te parkeren in een parkeervak dat 22% kleiner is dan voorheen. Daarbij kan het model zowel fileparkeren als achteruit in een vak.
First Edition
De nieuwe Toyota Prius is direct leverbaar vanaf 29.995 euro. Ter introductie is er ook een First Edition met extra’s als het navigatiesysteem Toyota Touch 2 with Go Plus inclusief spraakbediening, parkeersensoren, verlichte dorpellijsten en 17-inch lichtmetalen velgen. Die is er vanaf 33.490 euro.
[gallerij-4]
Keizer van de hybrides
De verkoopcijfers laten overtuigend zien dat Toyota, ’s werelds grootste autofabrikant, ook de onbetwiste Keizer der hybrides is: op de wereldmarkt zijn al meer dan 8,5 miljoen varianten verkocht, in Europa inmiddels meer dan 1 miljoen. Van de Prius zijn sinds de introductie in 1997 3,5 miljoen exemplaren verkocht.
Naast de nieuwe Prius blijft ook de 7-zitter Prius + te koop. Als de voortekenen kloppen zal daar eind 2016, begin 2017 een nieuwe versie van uitkomen. Toyota-importeur Louwman&Parqui rekent dit jaar op de verkoop van zo’n 2.000 exemplaren van de Prius, maar hoopt stiekem op meer.
[parallex-3]