Toyota opnieuw waardevolste automerk
Volgens de toonaangevende marktonderzoeker Millward Brown is Toyota opnieuw het waardevolste automerk ter wereld.
Millward Brown komt ieder jaar met de ‘BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands’. De 2015-lijst van honderd waardevolste merken ter wereld wordt aangevoerd door Apple, dat wordt geschat op een waarde van 247 miljard dollar. Google en Microsoft staan op twee en drie. De waardevolste autofabrikant is Toyota, dat met 28,9 miljard dollar op de dertigste plek uitkomt. Van de laatste tien edities is het alweer de achtste keer dat Toyota als waardevolste autofabrikant wordt neergezet. Het Japanse merk wordt op de voet gevolgd door BMW, dat met een waarde van 26,3 miljard dollar op de 34ste positie staat. Mercedes-Benz staat met 21,7 miljard dollar op plek 43. In de top-100 zijn ook Honda, Ford en Nissan te vinden. Daarmee is de gehele top-6 van waardevolste autofabrikanten ongewijzigd ten opzichte van 2014. Wel opvallend is dat Volkswagen is ingehaald door Audi, dat met ruim tien miljard dollar op plek zeven staat. Dankzij de opkomst van Land Rover (9) en Lexus (10) zijn Chevrolet en Hyundai uit de top-10 verdwenen.