Toyota Hilux pick-up op waterstof?
Jazeker wel, maar je moet nog even wachten tot 2023
Met subsidie van de Britse overheid start de Toyota-fabriek in Engeland met de ombouw van een Toyota Hilux pickup naar waterstofaandrijving. Daarvoor worden componenten van de waterstofauto Toyota Mirai gebruikt.
Voor de ombouw werkt Toyota in Engeland samen met D2H Advanced Technologies. Het project staat onder leiding van Toyota Motor Manufacturing (UK) in Burnaston en kan rekenen op subsidie van de Britse regering via het Advanced Propulsion Centre (APC).
Prototype van Hilux op waterstof in 2023
De eerste Toyota Hilux op waterstof moet in 2023 de fabriekspoort in Burnaston kunnen verlaten. Het gaat dan nog om prototypes. Daarna is een kleine serieproductie gepland. In Engeland zijn pick-up-modellen behoorlijk gewild bij bedrijven. Een Toyota Hilux op waterstof is voor die doelgroep een interessante optie. Tanken van waterstof gaat immers sneller dan het opladen van batterijen. Waterstofaandrijving maakt bovendien een grote actieradius mogelijk.
Brandstofcelcomponenten van Toyota Mirai
D2H Technologies zal de noodzakelijke technologieën onderzoeken en ontwikkelen om de brandstofcelcomponenten van de tweede generatie Toyota Mirai te gebruiken in een elektrisch aangedreven Toyota Hilux. Het bedrijf onderzoekt tevens of de luchtweerstand van de pick-up is te verlagen. D2H maakt daarvoor gebruik van zijn kennis en ervaring met de autosport, waarin het bedrijf al jarenlang actief is.
Koeling en aerodynamica
Ook een effectief koelsysteem draagt bij aan een efficiënte aandrijving. Volgens Toyota is het cruciaal om de prestaties en betrouwbaarheid te behouden en er tegelijkertijd voor te zorgen dat elke oplossing kosteneffectief kan worden geproduceerd. Bij het consortium achter het Hilux-project zijn ook ingenieursbureau Ricardo, European Thermodynamics Ltd (ETL) en het auto-onderzoekscentrum van de verzekeringsindustrie, Thatcham Research, betrokken.