Toyota GR Supra, maar dan met een viercilinder
Gamma uitgebreid met nieuwe 2,0-liter turbomotor
Zoals verwacht breidt Toyota het motorengamma van de nieuwe GR Supra uit met een 2,0-liter turbobenzinemotor. De 258 pk sterke krachtbron heeft 82 pk minder ten opzichte van de GR Supra met 3,0-liter zes-in-lijn turbobenzinemotor met 340 pk.
Grotere doelgroep aanspreken
Met de nieuwe 2,0-liter turbobenzinemotor hoopt Toyota een grotere doelgroep aan te spreken. De verkoopstart van de nieuwe motorvariant vindt plaats in maart 2020. De prijzen volgen in februari 2020. Naar verwachting ligt die vanafprijs van de twee-punt-nul bij ongeveer 60.000 euro. Ter vergelijking: de De BMW Z4 sDrive 30i – met dezelfde 2,0-liter krachtbron – begint in Nederland bij 57.180 euro. De GR Supra met zescilinder kost in Nederland minimaal 83.995 euro.
Viercilinder
De nieuwe 2,0-liter turbomotor heeft een twin-scroll turbocharger, is gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF en levert maximaal 258 pk (190 kW) en 400 Nm aan koppel. De 0-100-sprint duurt slechts 5,2 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Prima prestaties. Door de kleinere motor is de viercilinderversie 100 kilogram lichter dan de Toyota GR Supra met 3,0-liter benzinemotor.
Launch en Launch Premium
Toyota komt drie nieuwe uitvoeringen van de GR Supra met viercilinder. De Launch-uitvoering is standaard uitgerust met onder meer 18-inch lichtmetalen wielen, een audiosysteem met vier speakers en 8,8-inch display en – tot slot – sportstoelen afgewerkt met zwart alcantara. De Launch Premium voegt hier een JBL Premium Sound System met 12 speakers, een Head-up Display, zwart lederen stoelbekleding, elektrisch verstelbare sportstoelen en een draadloze oplader voor smartphones aan toe.
Toyota GR Supra 2.0 Fuji Speedway
Dan er is nog een gelimiteerde Fuji Speedway-versie die op de foto’s in dit artikel staat. Deze heeft een witte metallic carrosseriekleur en matzwarte 19-inch lichtmetalen wielen. De buitenspiegels zijn in een rode kleur gespoten. Verder zijn in het interieur accenten van koolstofvezel te vinden en zijn de sportstoelen bekleed met alcantara in het rood en zwart, de huiskleuren van Toyota Gazoo Racing. Van de GR Supra 2.0 Fuji Speedway komen slechts 200 exemplaren naar Europa.
LEES OOK: Autotest – Toyota GR Supra (2020), een voltreffer?