
Review – Toyota Aygo X Hybrid (2025): hoe goed is hij in de praktijk?
Wat een bizar verschil!
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Toyota neemt met de Aygo X Hybrid afscheid van de Aygo X zoals we die sinds 2022 kennen. Zeg maar vaarwel tegen de 1,0-liter benzinemotor met een bescheiden vermogen van 53 kW (72 pk) en zeg maar welkom tegen een Aygo X Hybrid met een 44 pk hoger systeemvermogen. Hoe goed is deze hybride A-segmenter in de praktijk?
Hybride in A-segment
Jaren geleden was Toyota nog sceptisch over een A-segment auto met hybride technologie. Want te duur en daardoor onverkoopbaar. Maar tijden veranderen. Hybridetechniek wordt goedkoper en omdat de vorige Aygo X sinds 2022 al meer dan 210.000 keer is verkocht, ziet Toyota (financiële) ruimte om een volgende stap te zetten in het A-segment. Ook het feit dat het nu technisch mogelijk is om componenten zoals vermogensregelunits, motoren en omvormers te verkleinen, speelt mee dat Toyota hybridetechnologie introduceert in het A-segment. Welkom Toyota Aygo X Hybrid. Een auto met op papier een CO2-uitstoot van 85 g/km, maar nog veel belangrijker: aanzienlijk betere prestaties. Ook leuk: Toyota levert nu in alle voertuigsegmenten een hybride.
Beperkt motorvermogen
De uitgaande Aygo X was met 72 pk in principe een keurige auto, maar qua motorvermogen maakte de 1,0-liter driecilinder benzinemotor zonder turbo niet echt indruk. De sprint van 0 naar 100 km/u nam ongeveer 15 seconden in beslag, onder meer vanwege te lange verzetten van de versnellingsbak en een beperkt motorkoppel van 93 Nm vanaf 4.400 toeren per minuut. Verder was het een prima A-segmenter. Niet perfect uiteraard, want beperkte zitruimte achterin en een hoge tildrempel, maar voor heel mensen wel uitstekend en betrouwbaar vervoer.
Ook als GR Sport
De Toyota Aygo X Hybrid gaat een stapje verder. Of beter gezegd: de Aygo X is meer volwassen dan ooit. Straks de techniek, eerst even het cosmetische gedeelte. Het front is opnieuw vormgegeven en ook levert Toyota nieuwe 17- en 18-inch lichtmetalen wielen. Er is bovendien voor het eerst ook een GR Sport-uitvoering beschikbaar. Deze beschikt over een sportievere afstelling van vering (23,1 procent dikkere poten met 16,9 meer veerweg) en besturing en biedt opvallende visuele accenten. Lichtmetalen 18-inch wielen zijn op deze versie standaard. Voor de GR Sport-uitvoering is een unieke kleur Mustard beschikbaar. Om de sportiviteit extra te benadrukken beschikt de Aygo X GR Sport over een zwarte motorkap.
Toyota heeft sowieso kekke kleurtjes in de line-up voor de Aygo X Hybrid. Er valt te kiezen uit Cinnamon, Jasmin, Tarragon en Lavender. Deze kleuren worden altijd geleverd als bi-tone met een contrasterende zwarte kleur voor de achterkant van de auto. Optioneel is een stoffen cabriodak leverbaar, met voor de hogere uitrustingsniveaus een uniek patroon in de stof.

Interieur Toyota Aygo X Hybrid
Toyota introduceert ook een verbeterd Toyota Smart Connect-systeem. Een 10,5-inch HD touchscreen multimedia-systeem is beschikbaar op de hogere uitvoeringen, waaronder de GR Sport. De overige versies zijn standaard uitgerust met een 9-inch scherm. Een premium JBL-audiosysteem met vier luidsprekers en een subwoofer in de bagageruimte is standaard op GR Sport. Er blijft dan wel 189 liter aan bagageruimte over, want de subwoofer slokt wat ruimte op. Toyota Smart Connect biedt draadloze smartphoneconnectiviteit via Android Auto en Apple CarPlay. Extra gebruiksgemak komt van twee standaard USB-C-aansluitingen en een optionele inductielader voor smartphones.
SakuraTouch
Er is ook gedacht aan duurzaamheid. Toyota gebruikt onder meer gerecyclede kunststoffen en stoffen voor de stoelbekleding (SakuraTouch), dat voor meer dan 40% bestaat uit plantaardig PVC afkomstig van bijproducten van houtpulpverwerking, kurkafval uit de wijnindustrie en gerecycled PET. Deze mix van diervrije materialen vermindert de CO₂-uitstoot bij materiaalproductie met 95% vergeleken met echt leder. Daarnaast gebruikt Toyota in-mould kleurtechnologie om componenten direct in de juiste kleur te maken, zonder dat er achteraf spuitwerk nodig is.

Bagageruimte Toyota Agyo X Hybrid
Slim gebruik van de beschikbare ruimte betekent ook dat de hulpbatterij onder de bagageruimte is geplaatst, waardoor de hybridetechnologie kon worden geïntegreerd zonder verlies van opbergruimte. De bagageruimte heeft een inhoud van 231 liter. Op dat gebied geen verandering. Gebleven is de hogere tildrempel.
Technologie Toyota Aygo X Hybrid
Goed, dan nu de techniek. De Aygo X Hybrid heeft dezelfde hybride technologie als de nieuwste Yaris. De aandrijflijn heeft een systeemvermogen van 85 kW (116 pk), een flinke toename van 32 kW (44 pk). De benzinemotor zelf levert 67 kW (91 pk) en 120 Nm, de elektromotor 59 kW (80 pk) en 141 Nm. Dat resulteert in een aanzienlijk snellere 0-100-tijd van 9,2 seconden, een winst van dik vijf seconden. Elektrisch rijden kan tot een snelheid van 130 km/u. De evolutie van nikkel-metaalhydride (NiMH) naar de huidige lithium-ion technologie heeft geleid tot kleinere, energie-dichtere batterijen die minder afhankelijk zijn van zeldzame aardmetalen. Toyota moest wel wat aanpassingen doorvoeren in het platform van de Aygo X om ruimte te bieden aan alle componenten.

Verlengde voorzijde
De voorzijde is met 76 mm verlengd om ruimte te bieden aan de 1,5-liter motor. Voor het eerst in een hybride van Toyota zijn de twee stapels batterijcellen naast elkaar geplaatst over de breedte van de vloer onder de achterbank. Andere Toyota hybrides gebruiken een parallelle configuratie, die meer ruimte in de lengte vereist. Door slim gebruik te maken van de beschikbare ruimte is ook de 12V-accu onder de bagageruimte geplaatst, zonder dat dit ten koste gaat van de opslagcapaciteit.
Beter koelsysteem
Naast de plaatsing van de hybridebatterij is ook het koelsysteem vernieuwd. De koelventilator, die normaal direct naast de batterij zit, is nu geplaatst aan de voorkant van de ruimte onder de achterbank. Deze oplossing optimaliseert niet alleen de interieurruimte, maar creëert ook twee luchtstromen naar de batterij voor efficiënte koeling.
Nieuwe bekabeling
Voor de integratie van de hybride aandrijflijn was ook een nieuw bekabelingssysteem nodig. Toyota heeft hierbij direct nieuwe elektronica toegepast, zoals nieuwe elektronische regelunits (ECU). Dit verbeterde niet alleen de systeemprestaties en hybride integratie, maar maakte ook de introductie van een 7-inch bestuurdersdisplay mogelijk. Daarnaast heeft Toyota het airconditioningsysteem volledig vervangen door een verbeterde versie. Duurdere versies hebben hierdoor dual-zone klimaatregeling.

Het onderstel
Hoewel het GA-B platform ook wordt gebruikt voor de Yaris, heeft de nieuwe Aygo X een aangepaste achterzijde. Ook de wielophanging – waaronder stabilisatorstangen, veren en dempers, evenals nieuwe vijfpunts wielnaven – zijn aangepast. Geluidsdempers in het dashboard, isolatie onder de motorkap en motorafdekkingen werken samen met een geüpdatet uitlaatsysteem en demper om de rit stiller te maken.
Extra geluidsisolatie en betere stroomlijn
Bij hogere uitrustingsniveaus wordt het geluidsniveau verder verlaagd door extra maatregelen zoals dikker glas en extra geluidsisolatie in de carrosserie. Geluiddempende materialen achter het dashboard, motorkapisolatie en een andere bodemcover zorgen in combinatie met een vernieuwd uitlaatsysteem en geluiddemper voor een rustige reis. Toyota past verder motorafdekking toe. Dit verbetert de aerodynamica onder de vloer en verlaagt de luchtweerstand.
Hoe rijdt de nieuwe Toyota Aygo X Hybrid?
Tja, hier hebben we maar een woord: bizar! Zo groot is het verschil ten opzichte van het uitgaande model. Deze A-segmenter profiteert van een zalige aandrijflijn met veel meer koppel, een grotere powerreserve en een veel stillere loop. Natuurlijk doe je ook concessies, zoals een 150 kilogram hoger voertuiggewicht (nu 1.090 kilogram) waardoor je meer wegenbelasting gaat betalen. Maar ach, de aandrijflijn is wel zuiniger geworden, dus dat heft dat verschil weer op. De Aygo X Hybrid is in ieder geval een meer volwassen auto geworden dankzij deze hybride upgrade.

Veiligheid
De nieuwe Aygo X Hybrid heeft uiteraard de nieuwste rijhulpsystemen aan boord. Denk aan een verbeterd Pre-Collision System, Lane Trace Assist en Road Sign Assist, evenals het nieuwe Emergency Driving Stop System en Proactive Driving Assist. Voor het eerst op een Aygo X beschikt Toyota Safety Sense over over-the-air updates om ervoor te zorgen dat de veiligheidssystemen altijd up-to-date zijn.
Marktintroductie Toyota Aygo X Hybrid
De verkoop start eind 2025 in de eerste Europese markten. In Nederland wordt de nieuwe Aygo X in december in de showroom verwacht. Reken op een hogere vanafprijs, ook omdat de handbakversie verdwijnt. De Aygo X Hybrid is altijd een automaat (CVT). De vorige Aygo X 1.0 met automaat had een vanafprijs van 23.150 euro. Reken voor deze Aygo X Hybrid op minimaal 25.000 euro.
Dit is ook handig om te weten!
- In het interieur vallen nieuwe sierstrips op, met het motief van een bowlingbal of van marmer. Bijzonder is dat Toyota deze kleuren al tijdens het gietproces toevoegt, zodat achteraf spuiten niet meer nodig is.
- Deze auto heeft een nieuwe aircomodule gekregen met twee zones. En jawel, de auto heeft ook twee USB C-laadpunten
- Puntje van aandacht: het stuurwiel is niet in diepte verstelbaar, alleen in hoogte. Dat is een kostenbesparing van Toyota.
- Ook belangrijk om rekening mee te houden: het portier achter opent niet heel ver, waardoor er beperkte instapruimte is. Let ook op je hoofd tijdens het instappen.
- De ramen achter kunnen met een klapsysteem worden geopend.
- Gebleven zijn de smalle stoelen. De zittingen zijn op zich best oké en niet eens zo heel kort, maar verwacht geen brede stoel.
- De bagageruimte heeft een inhoud van 231 liter, maar als de auto is uitgerust met een JBL-audiosysteem met subwoofer, dan reduceert de bagageruimte tot 189 liter.
- Een sterke eigenschap van de Toyota Aygo X is de garantie. Toyota geeft namelijk 10 jaar garantie tot 200.000 km. Dat is uniek in het A-segment.





























