Top 11: Zoveel auto’s van verdwenen automerken rijden er nog rond
Van Daihatsu tot Yue Loong
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Sommige automerken worden al jaren niet meer geleverd in Nederland, maar dat betekent niet dat alle modellen van die verdwenen automerken zijn verdwenen. Op basis van cijfers van VWE Automotive zetten we de actuele aantallen van 11 verdwenen automerken in Nederland op een rij, van Daihatsu en Rover tot Fisker en Saab.
30 maart 2019
Een klein woord vooraf. De genoemde cijfers in dit artikel zijn afkomstig van VWE Automotive en gemeten op 30 maart 2019. Bovendien gaat het om het aantal actieve voertuigen in het Nederlandse wagenpark, dus auto’s die geregistreerd zijn bij het RDW.
Positie 11 – Yue Loong – 1 exemplaar
Nooit gehoord van Yue Loong? De Taiwanese autofabrikant Yue Loong Motor Company was kortstondig leverbaar op de Nederlandse markt. Zonder groot succes overigens. In 1992 werden er slechts 122 exemplaren van de Yue Loong Feeling geregistreerd. De Feeling moest nieuw 24.350 gulden kosten. In het RDW-register staat per 30 maart 2019 nog maar één Yue Loong geregistreerd, het gaat om kenteken FP-BV-92: een Feeling 1.8 GTX. In 1993 verdween Yue Loong weer van de Nederlandse markt. In 1992 werd de merknaam veranderd in Yulon. In 1995 stopte het bedrijf met het ontwikkelen van eigen modellen. Sindsdien bouwt het bedrijf in Taiwan modellen onder licentie, onder meer voor General Motors, maar ook voor Renault. (foto: Flickr)
Positie 10 – Matra – 14 exemplaren
Van 1964 tot en met 2003 is het Franse Matra actief geweest als autoproducent. In eerste instantie als Engins Matra, later als Matra Automobile. Bekende modellen van Matra zijn de Bagheera, Murena, Rancho en de M530.
- 1 / 4
- Volgende