Top 11: Zoveel auto’s van verdwenen automerken rijden er nog rond
Van Daihatsu tot Yue Loong
|
|
Door Bart Oostvogels . Hoofdredacteur AutoRAI.nl. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
AutoRAI.nl
Sommige automerken worden al jaren niet meer geleverd in Nederland, maar dat betekent niet dat alle modellen van die verdwenen automerken zijn verdwenen. Op basis van cijfers van VWE Automotive zetten we de actuele aantallen van 11 verdwenen automerken in Nederland op een rij, van Daihatsu en Rover tot Fisker en Saab.
30 maart 2019
Een klein woord vooraf. De genoemde cijfers in dit artikel zijn afkomstig van VWE Automotive en gemeten op 30 maart 2019. Bovendien gaat het om het aantal actieve voertuigen in het Nederlandse wagenpark, dus auto’s die geregistreerd zijn bij het RDW.
Positie 11 – Yue Loong – 1 exemplaar
Nooit gehoord van Yue Loong? De Taiwanese autofabrikant Yue Loong Motor Company was kortstondig leverbaar op de Nederlandse markt. Zonder groot succes overigens. In 1992 werden er slechts 122 exemplaren van de Yue Loong Feeling geregistreerd. De Feeling moest nieuw 24.350 gulden kosten. In het RDW-register staat per 30 maart 2019 nog maar één Yue Loong geregistreerd, het gaat om kenteken FP-BV-92: een Feeling 1.8 GTX. In 1993 verdween Yue Loong weer van de Nederlandse markt. In 1992 werd de merknaam veranderd in Yulon. In 1995 stopte het bedrijf met het ontwikkelen van eigen modellen. Sindsdien bouwt het bedrijf in Taiwan modellen onder licentie, onder meer voor General Motors, maar ook voor Renault. (foto: Flickr)
Positie 10 – Matra – 14 exemplaren
Van 1964 tot en met 2003 is het Franse Matra actief geweest als autoproducent. In eerste instantie als Engins Matra, later als Matra Automobile. Bekende modellen van Matra zijn de Bagheera, Murena, Rancho en de M530.
[chapter]
Positie 9 – Fisker – 83 exemplaren
Het verhaal van Fisker is er eentje van problemen. De productie begon eind 2011, maar in oktober 2012 ging de enige acculeverancier van Fisker – A123 Systems genaamd – failliet. De productie kwam daardoor stil te liggen en dat had grote gevolgen voor Fisker die zijn Karma liet bouwen door het Finse Valmet Automotive. Fisker werd uiteindelijk gekocht door het Chinese Wanxiang. Inmiddels heet het bedrijf Karma Automotive en verkoopt het merk onder meer de Revero: een doorontwikkelde Karma.
Positie 8 – Hummer – 200 exemplaren
Arnold Schwarzenegger is er fan van: Hummer. Het merk bestaat sinds 2010 niet meer. General Motors heeft nog geprobeerd om de hele zaak te verkopen aan de Chinese partij Sichuan Tengzhong, maar die onderhandelingen liepen op niets uit. Hummer werd daarom afgebouwd en van de markt gehaald. De onderdelen worden nog wel door General Motors geleverd. Bekende Hummer-modellen zijn de H1, H2 en de H3 met vijfcilinder.
Positie 7 – Plymouth – 260 exemplaren
Een merk waar je nooit meer over hoort: Plymouth. Eind jaren 1990 was het modellengamma van Plymouth stevig uitgedund tot slechts vier modellen. Daarvan was er eigenlijk maar een uniek voor Plymouth: de Prowler. De Breeze was een kopie van de Chrysler Stratus, de Neon en Voyager werden bij Chrysler onder dezelfde naam verkocht. In 2001 werden de laatste auto’s van Plymouth gebouwd: 2001 exemplaren van de Neon.
[chapter]
Positie 6 – Lada – 448 exemplaren
Lada heeft in april 2019 aangekondigd te vertrekken uit West-Europa. Lada’s werden overigens officieel alleen nog in Duitsland en Oostenrijk verkocht, al kon je ze ook in bijvoorbeeld België wel aanschaffen. Een nieuwe Lada importeren naar Nederland resulteerde door de hoge CO2-uitstoot altijd in een hoge BPM-boete. Lada is eigendom van het Russische Avtovaz. Laatstgenoemde is voor een groot deel weer in handen van Renault en Nissan. Bekende Lada-modellen zijn de Niva, Vesta, Samara, Granta en de Kalina.
Positie 5 – Rover – 7.666 exemplaren
Zoals gezegd ging Rover in 2005 op de fles. Het Chinese Nanjing Automotive Group nam een flink aantal zaken over en begon Rover-modellen te verkopen onder de merknaam Roewe. De merknaam Rover kwam in handen van Ford. Ford verkocht de merknaam Rover in 2008 weer aan Tata motors. De Chinese Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) nam later de Nanjing Automotive Group over. Bekende Rover-modellen zijn de 45, 75, 200 en de SD1.
Positie 4 – MG – 9.063 exemplaren
MG – oorspronkelijk een afkorting voor Morris Garages – was ooit in handen van Rover. In 2005 ging moederbedrijf Rover failliet. Daardoor viel ook het doek voor MG. Toch is MG nog altijd actief. Het Chinese Nanjing Automotive Group nam de hele zaak over en verkoopt MG-modellen in China en in het Verenigd Koninkrijk. Bekende MG-modellen zijn de TF, XPower SVR, ZS en de ZR 160.
[chapter]
Derde plaats – Daewoo – 25.880 exemplaren
Vanaf 2004 werden de auto’s van het Koreaanse Daewoo in Europa ook als Chevrolet aangeboden. Maar een succes werd dat niet. Sinds 2014 heeft Chevrolet zich uit Europa teruggetrokken. Daewoo bestaat nog altijd buiten Europa. Het bedrijf heet sinds 2011 wel anders, namelijk GM Korea. Alle voertuigen worden verkocht onder de Chevrolet merknaam. Bekende Daewoo-modellen zijn de Matix, Nubira en de Lacetti.
Tweede plaats – Saab – 38.325 exemplaren
Saab was tot 2010 onderdeel van General Motors. In dat jaar werd General Motors verkocht aan Spyker Cars. Maar dat kwam niet van de grond. In 2011 ging Saab alsnog failliet. National Electric Vehicle Sweden (NEVS) nam de boel op 31 augustus 2012 over en produceert voor de Chinese markt onder meer een elektrische versie van de 9-3. Bekende Saab-modellen zijn de 900, 9-3 en de 9-5.
Eerste plaats – Daihatsu – 63.753 exemplaren
Op 13 januari 2011 maakte Daihatsu bekend dat het in 2013 zou stoppen met het verkopen van auto’s in Europa. De aftersales-activiteiten van Nederland, België en Luxemburg werden op 1 februari 2013 overgenomen door de Louwman Group. Bekende Daihatsu-modellen zijn de Cuore, Terios, Sirion en de kekke Materia.










