Top-10 waardevolste automerken van 2017
Top 100 Most Valuable Global Brands bekendgemaakt
Het bekende marktonderzoeksbedrijf Kantar Millward Brown publiceert ieder jaar de “Top 100 Most Valuable Global Brands”, ofwel een lijst van de honderd waardevolste merknamen ter wereld. In de 2017-editie staan zes automerken. Ook wordt per branche een top-10 gepubliceerd. In de categorie ‘cars’ zien we een aantal verrassingen.
LEES OOK: Top-10 duurste imports van 2016
De Top 100 Most Valuable Global Brands is ’s werelds grootste onderzoek naar merkwaarde sinds 2005. Google, Apple en Microsoft staan dit jaar – niet geheel verrassend – opnieuw bovenaan. Dit zijn de tien waardevolste automerken:
1 – Toyota
Het is nu voor de tiende keer in twaalf jaar dat Toyota als waardevolste automerk uit de bus komt. Volgens de makers van de Top 100 Most Valuable Global Brands is de Japanse fabrikant 28,6 miljard dollar waard. Dat is 3% minder dan vorig jaar. Daarmee is Toyota gedaald (-2) naar plaats 30 in de top-100.
2 – BMW
Na Toyota volgt BMW. Ondanks dat de merkwaarde met 8% daalde tot 24,5 miljard dollar staat ‘Bayerische Motoren Werke’ nog altijd op een gezonde tweede plek in de categorie ‘cars’. In de top-100 is BMW met twee plekken gedaald naar de 35ste positie.
3 – Mercedes-Benz
Mercedes-Benz is de derde grootste autofabrikant op basis van merkwaarde, die met 23,5 miljard dollar 4% steeg ten opzichte van vorig jaar. Desondanks moest Mercedes-Benz één plekje inleveren in de top-100. Het merk staat nu op plaats 40.
4 – Ford
Een heel stuk verder op de lijst, op plaats 83, staat Ford: met een merkwaarde van 13 miljard dollar het vierde grootste automerk ter wereld. Ford daalde acht plaatsen in de top-100, terwijl de waarde ten opzichte van vorig jaar ongewijzigd bleef.
5 – Honda
Na Ford komt Honda. In Nederland een klein merk qua aantallen, maar in de rest van de wereld enorm. Niet alleen op het gebied van auto’s, maar ook in de wereld van motorfietsen, buitenboordmotoren en grasmaaiers heeft Honda een uitstekende reputatie en een zeer sterke merknaam. Met een 91ste positie in de top-100 en een waarde van 12,1 miljard dollar (-18%) is het Japanse merk wel 17 plaatsen gedaald.
6 – Nissan
De laatste autofabrikant in de top-100 is Nissan, die met een 100ste notering nog net wordt meegenomen in de Top 100 Most Valuable Global Brands. Nissan sluit de lijst af met een waarde van 11,5 miljard dollar (-1%), waarmee het merk acht plaatsen daalde.
7 – Audi
Als we de top-10 in de categorie ‘cars’ erbij halen, zien we Audi op de zevende plaats met een waarde van 9,4 miljard dollar. Daarmee is de merkwaarde 1% gedaald ten opzichte van 2016.
8 – Tesla
Op de achtste plaats staat verrassend Tesla: de grootste stijger onder de automerken. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s zag de merkwaarde met 32% toenemen tot 5,9 miljard dollar.
9 – Land Rover
Land Rover zag de merkwaarde met 17% toenemen tot 5,5 miljard dollar. Een uitstekende score, maar is door de explosieve groei van Tesla toch één plekje gedaald ten opzichte van vorig jaar.
10 – Porsche
De top-10 van waardevolste automerken wordt gecompleteerd door Porsche, het populairste sportwagenmerk ter wereld. Volgens de onderzoekers bedraagt de merkwaarde nu 5,1 miljard dollar, ofwel een toename van 16%.
De merkwaarde die door Kantar Millward Brown wordt toegekend aan autofabrikanten, staat los van het verkoopvolume. Tesla produceerde in 2016 in totaal 83.922 voertuigen en dat is een schrijntje vergeleken met de andere volumemerken in de top-10. Volkswagen verkocht vorig jaar een kleine zes miljoen personenauto’s en staat niet in de top-10, terwijl Audi met 1,8 miljoen verkochte modellen op de zevende plek staat.
Bekijk hier de complete top-100 van waardevolste merknamen ter wereld
Bekijk hier het volledige, uitgebreide onderzoeksrapport van Kantar Millward Brown