De top 10 van goedkoopste auto’s in 2023 bestaat niet
Het is simpelweg schokkend
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Top 10-lijsten, jullie zijn er als lezers gek op. Geregeld komen de lijsten dan ook voorbij op deze autosite. Ook de top 10 van goedkoopste auto’s in 2023 stond in de stijgers, maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat die lijst helemaal niet bestaat. Want van goedkoop is geen sprake meer.
10.000 euro voor een nieuwe auto? Dat is zo 2018!
We gaan zo verder in op de goedkoopste auto van 2023. Eerst even het volgende. Als je als autofabrikant een aantal jaar geleden een auto voor minder dan 10.000 euro in het gamma had, dan deed je goede zaken. Een dergelijke vanafprijs voor een nieuwe auto was toen ook heel normaal. Maar door een torenhoge CO2-boete in de vorm van BPM is een vanafprijs van rond de tien mille al jaren verleden tijd. En het wordt alleen maar erger.
BPM, de aanschafbelasting op basis van CO2-uitstoot
Want jawel, per 1 januari 2023 zijn de BPM-tarieven opnieuw verhoogd. Dit is de aanschafbelasting die je bij de aankoop van een nieuwe auto betaalt. Autofabrikanten zijn verplicht om het BPM-bedrag mee te nemen in de consumentenadviesprijs. De hoogte van de BPM-boete wordt bepaald door de CO2-uitstoot per kilometer. Elke gram kost geld. Hoeveel dat is hangt af van de CO2-schijf. Hieronder een overzichtje van de BPM-tarieven in 2023 van de Belastingdienst.
BPM in 2023: de vaste voet – PERSONENAUTO BENZINE
- 0 tot 82 g/km – 400 euro
- 82 tot 106 g/km – 564 euro
- 106 tot 148 g/km – 2.196 euro
- 148 tot 165 g/km – 8.454 euro
- 165 g/km en alles daarboven – 12.602 euro
BPM in 2023: de boete per gram – PERSONENAUTO BENZINE
- 0 tot 82 g/km – 2 euro
- 82 tot 106 g/km – 68 euro
- 106 tot 148 g/km – 149 euro
- 148 tot 165 g/km – 244 euro
- 165 g/km en alles daarboven – 488 euro
BPM in 2023: de vaste voet – PLUG-IN HYBRIDE
- 0 tot 34 g/km – 0 euro
- 34 tot 60 g/km – 816 euro
- 60 g/km en alles daarboven – 3.026 euro
BPM in 2023: de boete per gram – PLUG-IN HYBRIDE
- 0 tot 34 g/km – 24 euro
- 34 tot 60 g/km – 85 euro
- 60 g/km en alles daarboven – 204 euro
De dieseltoeslag voor personenauto’s en PHEV-personenauto’s met een dieselmotor is 86,67 per gram CO2‑uitstoot boven de 75 gram CO2‑uitstoot per kilometer.
Plug-in hybride van 150.000 euro
Laatst reed ik in een Range Rover Sport P510e, een plug-in hybride SUV van dik 2.700 kilogram. Een heerlijke SUV, oprecht. Als koper betaal je slechts 456 euro BPM. Dat komt omdat de auto op papier 19 g/km uitstoot. Leuk, maar voor het ‘normale volk’ is zo’n Range Rover natuurlijk onhaalbaar. Voor de nog grotere Range Rover P510e betaal je 520 euro aan BPM.
Goedkoopste auto 2023 van Nederland
En nu komt het: voor de ‘minst dure’ auto van Nederland – de Mitsubishi Space Star – betaal je al een BPM-boete van 3.239 euro. Dat is haast zeven keer zoveel ten opzichte van de P510e. Als je vergroening van het Nederlandse wagenpark probeert af te remmen, dan is dit de manier. Het gewone volk dat een nieuwe auto wenst, wordt op deze wijze buitenspel gezet. Wat er wel gebeurt is dat Nederlanders een auto over de grens kopen. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Je geeft de euro’s het liefst in Nederland uit, want dat is goed voor de economie.
Vingers wijzen
Normaliter ben ik niet zo van het vingers wijzen, maar in dit geval doe ik het toch: de overheid is wat betreft aanschafbelasting van nieuwe auto’s compleet de weg kwijt. Gelukkig is er een simpele oplossing om deze bizarre en vooral oneerlijke BPM-situatie te verhelpen, of te verlichten.
Directe oplossing voor BPM-probleem
Introduceer voor auto’s onder de 20.000 euro een BPM-korting of reken met een vaste BPM-voet van 500 euro. Verdient de overheid ook nog wat en kunnen ‘normale mensen’ in Nederland – met een gemiddeld inkomen – ook een nieuwe auto kopen. Dat is bovendien goed voor de vergroening van het wagenpark. Mensen die een V6, V8 of grotere krachtbron kunnen betalen, liggen niet wakker van een paar duizend euro meer BPM.
Leuk en aardig, dat voorstel. Toch kan het echt werken. We nemen er even een nieuwe Audi RS6 Avant Performance bij, toch een vrij populaire auto onder de rijken. Kost dat? Een stevige 205.000 euro, waarvan 61.661 euro aan BPM. Wil de overheid hetzelfde BPM-bedrag ophalen, dan moeten er 19 exemplaren van de Mitsubishi Space Star worden verkocht op basis van een BPM-bedrag van 3.239 euro voor de Space Star. Met een BPM-bedrag van 500 euro kunnen er 123 mensen in een Space Star stappen voor een aanzienlijk lagere aanschafprijs. Toch een groot verschil.
Nieuwe auto voor minder dan 15.000 euro? Vergeet het maar!
Leuke boodschap hè, zo aan het begin van het nieuwe jaar? Uiteraard willen we niet dat de moed je in de schoenen zakt, maar een nieuwe auto voor minder dan 15.000 euro vinden is haast onmogelijk in Nederland.
Natuurlijk hebben we een top 10
Omdat je stiekem toch zit te wachten op een top tien van goedkoopste auto’s van 2023 willen we je natuurlijk niet teleurstellen. Daarom hieronder de bewuste top tien.
Top 10: goedkoopste auto’s van 2023
10: Suzuki Ignis/Suzuki Swift – 19.995 euro
9: Citroën C3 – 19.990 euro
8: Fiat 500 – 19.290 euro
7: Volkswagen Up – 19.170 euro
6: Toyota Aygo X – 18.595 euro
5: Fiat Panda – 18.450 euro
4: Dacia Sandero – 16.700 euro
3: Hyundai i10 – 16.595 euro
2: Kia Picanto – 16.495 euro
1: Mitsubishi Space Star – 15.990 euro
“De goedkoopste auto van 2023: de Mitsubishi Space Star”