Ford doet boekje open over toekomst: wat mag je verwachten?
Strategische transformatie in Europa
AutoRAI.nl
Ford kondigt de volgende fase van de strategische transformatie in Europa aan, die zich richt op wendbaarheid, kostenefficiëntie en een versterkte merkbelofte.
Drie pijlers
Fords strategie voor Europa is opgebouwd rond drie pijlers: het verder versterken van het succesvolle Ford Pro voor bedrijfswagens, het uitbreiden van het aanbod personenauto’s met onderscheidende nieuwe modellen en het optimaliseren van de huidige industrie om schaalvoordelen en kostenefficiëntie te realiseren.
Nieuwe generatie personenauto’s en bedrijfswagens
Een nieuw productoffensief wordt gestart met het oog op een duurzaam winstgevende positie van Ford in Europa, bestaande uit de introductie van nieuwe betaalbare, volledig elektrische en hybride voertuigen. Dit geldt voor zowel personenauto’s als voor bedrijfswagens. Klanten krijgen hiermee meer keuzevrijheid in de transitie naar volledig elektrisch rijden.
Tegelijkertijd zal de introductie van deze nieuwe voertuigen de concurrentiekracht van het bedrijf in een competitieve markt vergroten. Ze bouwen voort op het bestaande aanbod van Ford en worden vanaf 2028 in de showrooms verwacht.
Ford en Renault Group maken een strategische samenwerking bekend die Fords aanbod aan elektrische voertuigen voor Europese klanten verder zal uitbreiden. De samenwerking versterkt de concurrentiekracht van beide bedrijven binnen een snel veranderend Europees autolandschap.
Centraal in de samenwerking staat de ontwikkeling van twee nieuwe volledig elektrische personenauto’s. Deze modellen worden voor en door Ford ontworpen, maar worden gezamenlijk ontwikkeld door beide bedrijven op basis van het Ampere-platform, de sterke elektrische basis van Renault Group.
De productie vindt plaats in Noord-Frankrijk binnen Ampere’s ElectriCity-cluster, bekend om zijn geavanceerde productietechnologie en EV-expertise. De nieuwe EV’s combineren Fords karakteristieke design, rijplezier en merk-DNA met de schaalgrootte en efficiënte elektrische architectuur van Renault Group. Het eerste model verschijnt naar verwachting begin 2028 in de Europese showrooms.
Verkenning van samenwerking in het lichte-bedrijfswagensegment
Naast de gezamenlijke ontwikkeling van personenauto’s hebben Ford en Renault Group een Letter of Intent (LOI) ondertekend om een samenwerking op het gebied van lichte bedrijfswagens in Europa te onderzoeken. Daarbij wordt gekeken naar de gezamenlijke ontwikkeling en productie van Ford- en Renault-bedrijfswagens, waarmee beide partijen hun sterke posities binnen het LCV-segment bundelen.
Gedeelde kracht voor de toekomst
Renault Group-CEO François Provost benadrukt dat de nieuwe samenwerking een krachtig bewijs is van de competitiviteit en samenwerkingsexpertise van Renault in Europa: “Renault Group is trots om een nieuwe strategische samenwerking met Ford aan te kondigen, een iconische autofabrikant. Dit partnership toont de kracht van onze samenwerkingskennis en onze concurrentiekracht in Europa. Op de lange termijn maakt het bundelen van onze krachten met Ford ons innovatiever en beter in staat om te reageren in een snel veranderende Europese automarkt.”
Daarop aansluitend onderstreept Jim Farley, President en CEO van Ford Motor Company, het belang van de samenwerking voor Fords toekomst in Europa: “De strategische samenwerking met Renault Group is een belangrijke stap voor Ford en ondersteunt onze strategie om een uiterst efficiënt en toekomstbestendig bedrijf in Europa te bouwen. We combineren Renault Groups industriële schaal en EV-expertise met Fords iconische design en dynamische rijgedrag om voertuigen te creëren die plezierig, capabel en onmiskenbaar Ford zijn.”
Strategische alliantie
De samenwerking benut de bewezen kwaliteiten van Renault Groups Ampere-platform, het EV-ecosysteem en de productiefaciliteiten in Noord-Frankrijk voor de productie van twee geheel nieuwe elektrische Ford-personenauto’s. De strategische alliantie bouwt ook voort op tientallen jaren aan ervaring in het LCV-segment en combineert de industriële schaal, leveranciersnetwerken en ontwikkelkracht van beide partijen.
Door de ervaring van beide bedrijven op het gebied van ontwerp, software, innovatie en dienstverlening te bundelen, willen Ford en Renault Group klanten beter bedienen – zowel in de consumentenmarkt als in het bedrijfswagensegment. Hierdoor ontstaat een krachtige samenwerking die innovatie en efficiëntie in de Europese markt gaat versnellen.
“Als Amerikaans bedrijf zien we Europa als het front van de wereldwijde transformatie van onze industrie”, zegt Jim Farley, president en CEO van Ford Motor Company. “Hoe we hier concurreren – hoe we innoveren, partnerschappen aangaan en investeren – zal het rode draad vormen voor de volgende generatie. We zetten ons in voor een levendige toekomst in Europa, maar die toekomst vereist dat we sneller en efficiënter bewegen dan ooit tevoren.”
“Ons plan is om de Blue Oval te ontketenen”, zegt Jim Baumbick, president van Ford Europa. “We benutten strategische partnerschappen om competitief te blijven, maar we blijven volledig gefocust op het product. Dit worden plezierige, volledig verbonden voertuigen die zich onderscheiden van de massa.”
Data benutten om productiviteit voor zakelijke klanten te verhogen
Ford Pro blijft de motor van Fords Europese activiteiten. De divisie beweegt zich verder dan alleen hardware en biedt een volledig ecosysteem van software en diensten. Door miljarden voertuigdatapunten om te zetten in bruikbare inzichten, heeft het Ford Liive Uptime-systeem in 2024 naar schatting 820.000 extra dagen praktische inzetbaarheid voor Europese bedrijven gerealiseerd.
Bestaande partnerschappen benutten en industriële footprint optimaliseren
De huidige aankondiging van het partnerschap met Renault Group bouwt voort op Fords lange geschiedenis van succesvolle samenwerkingen in Europa met Koç Holding en Volkswagen. Door partnerplatforms te benutten, ontwikkelt Ford producten die onmiskenbaar Ford zijn – betaalbaar, innovatief en onderscheidend.
Ford Otosan, de joint-venture met Koç Holding, wordt algemeen beschouwd als een van de meest succesvolle partnerschappen in de sector en vormt een belangrijke waardecreatie voor Fords bedrijfswagenactiviteiten in Europa. De Ford Otosan-fabrieken zijn geïntegreerd met Fords Europese industriële netwerk en worden voorzien van elektrische aandrijfunits geproduceerd in Halewood in het Verenigd Koninkrijk, na een investering van £380 miljoen, en geavanceerde motortechnologie uit de Dagenham-fabriek.
Electric Vehicle Centre
De samenwerking met Volkswagen levert aanzienlijke bijdragen aan de versterking van zowel Fords bedrijfswagen- als personenautobusiness. De huidige reeks elektrische voertuigen uit de alliantie wordt geproduceerd in het nieuwe Electric Vehicle Centre van Ford in Keulen, Duitsland.
Tegelijkertijd ontwikkelt Ford zijn industriële activiteiten in Europa verder, zodat de transitie naar multi-energy voertuigen wordt ondersteund en klanten meer keuzevrijheid krijgen. De fabriek in Valencia zal een cruciale rol blijven spelen bij het realiseren van Fords plannen voor een uitgebreid en verbeterd portfolio van personenauto’s in Europa.
Ford pleit voor constructieve afstemming van beleid
Fords strategie voor Europa is er ook op gericht om de veranderende CO₂-uitstootregels in de regio op te volgen en klanten een breed scala aan betaalbare opties te bieden in de transitie naar volledig elektrisch rijden. Het huidige aandeel elektrische voertuigen in Europa is stabiel op 16,1%, maar is wel ruim onder de vereiste 25% van nieuwe registraties die nodig is om de CO₂-doelstellingen van Europa in 2025 te halen.
“We moeten iedereen de kans geven te profiteren van elektrificatie en klanten keuzevrijheid bieden – of het nu volledig elektrische of hybride voertuigen betreft”, zegt Jim Baumbick, president van Ford Europa. “Het gaat erom de transitie aantrekkelijker en betaalbaarder te maken voor alle consumenten en bedrijven, zodat de vraag wordt gestimuleerd in plaats van afgeremd.”
Ford stelt drie stappen voor om een succesvolle transitie waar te maken:
Doelen afstemmen op de realiteit: CO₂-doelstellingen moeten aansluiten bij de daadwerkelijke marktacceptatie en fabrikanten een realistisch en betrouwbaar vooruitzicht van 10 jaar bieden. Dit houdt ook in dat consumenten langer de keuze moeten hebben voor hybride voertuigen, zodat de kloof wordt overbrugd in plaats van een sprong te moeten maken waar ze nog niet klaar voor zijn.
Transitie stimuleren: Europese fabrikanten hebben honderden miljarden geïnvesteerd in elektrische voertuigen. Overheden moeten die inzet ondersteunen met consistente stimulans voor de aankoop van elektrische voertuigen en een laadnetwerk dat zich uitstrekt voorbij welvarende stedelijke gebieden tot in het landelijke hart van Europa.
Ondersteuning van de werkende economie: Het huidige beleid voor bedrijfswagens fungeert haast als een belasting op de economische ruggengraat van Europa. Slechts 8% van de nieuwe bestelwagens is elektrisch. Deze voertuigen vormen essentieel gereedschap voor bijvoorbeeld loodgieters, bloemisten en bouwbedrijven. Strenge CO₂-doelen voor bedrijfswagens benadelen de kleine en middelgrote ondernemingen die meer dan 50% van Europas BBP beslaan.