TNO: auto-industrie manipuleert niet
Personenauto’s zijn de laatste jaren heel veel zuiniger geworden. Alle insinuaties dat fabrikanten zouden sjoemelen met de cijfers blijken onterecht. Dit zijn twee conclusies uit het TNO-rapport die RAI Vereniging van harte onderschrijft.
In het vandaag naar de Tweede Kamer gestuurde TNO-rapport ‘Praktijkverbruik van zakelijke personenauto’s en plug-in voertuigen’ en de begeleidende brief van staatssecretaris Wilma Mansveld van Milieu staat dat de superzuinige auto’s die de industrie nu levert, nog veel zuiniger zouden kunnen zijn als de berijder nog beter gebruik zou maken van de geboden mogelijkheden. De forse afwijkingen van de wettelijk verplichte verbruikscijfers die gevonden zijn, zijn goed te verklaren. De test die gehanteerd wordt is 40 jaar oud en stamt nog uit de tijd dat auto’s geen airconditioning hadden, geen computertechnologie onder de motorkap en dat het gemiddelde verbruik rond de 10,0 l/100 km lag. Ook om een andere reden zijn de verschillen goed te verklaren. Een verschil van een halve liter brandstof per 100 kilometer telt nu eenmaal zwaar door als je het hebt over een normverbruik van 1,8 l/100 km. RAI Vereniging is het met staatssecretaris Mansveld eens dat de internationale testcyclus moet worden aangepast. Een waarschuwing is daarbij wel op zijn plaats. Een aanpassing van de testcyclus zal direct gevolgen hebben voor de Europese afspraken over de gemiddelde CO2-uitstoot. Die moeten dan wellicht aangepast worden. RAI Vereniging en haar leden doen hun best om, totdat de internationale testcyclus is aangepast, bij te dragen aan een verdere reductie van de CO2-uitstoot. Zo is RAI Vereniging betrokken bij twee nieuwe GreenDeals. De eerste GreenDeal gaat over het bijdragen aan een optimale laadinfrastructuur voor auto’s met een stekker. De tweede gaat over het realiseren van bindende afspraken tussen werkgevers en werknemers om de berijder van de auto-van-de-zaak te verleiden zo zuinig mogelijk te gaan rijden. Daarnaast is met de Nederlandse auto-importeurs afgesproken dat zij in hun documentatie standaard informatie opnemen over de mogelijke verschillen tussen het verbruik in de wettelijke test en het te verwachten verbruik in de praktijk. In die informatie wordt ook verwezen naar Het Nieuwe Rijden. Samen met andere partijen zal extra energie worden gestoken in het actief aanbieden van Het Nieuwe Rijden aan alle berijders van nieuwe auto’s. Overigens zijn er al diverse automerken die hun klanten hiervoor een op maat gesneden training aanbieden.