Tips voor het kopen van een tweedehands caravan
Wat kan er mis aan een gebruikt huisje op wielen? Héél wat…
De variatie in het aanbod van gebruikte caravans is enorm, dus bedenk wat je precies zoekt, qua indeling bijvoorbeeld en wat je ermee van plan bent. Bepaal je budget en weet hoeveel gewicht je auto mag trekken. Dan beperk je het zoekgebied, anders zie je door de bomen het bos niet meer. Hier lees je alles waar je op moet letten bij een tweedehands caravan kopen.
Hoe zwaar mag je tweedehands caravan zijn?
Voordat je naar een tweedehands caravan gaat kopen is het belangrijk om na te gaan of je auto hem wel mag trekken. Dus stem je zoektocht naar een gebruikte caravan af op het maximale trekgewicht van je auto. Op je kentekencard staat bij ‘Techn. max. massa AHW (geremd) O.1’ vermeld wat het maximum is. Vrijwel alle caravans zijn voorzien van een remsysteem, dus het gewicht ongeremd is niet van toepassing. Als er géén gewicht is vermeld, dan mag je auto géén aanhanger trekken. Let op: het op de kentekencard vermelde maximum is inclusief belading. Het maximumgewicht van de auto én caravan inclusief belading moet onder de 3.500 kg blijven als je rijbewijs B hebt. Je kunt ook de rekentool ‘caravantrekker’ van de ANWB raadplegen.
Bepaal je budget voor de gebruikte caravan
De tweede beperkende factor voor je keuze van een tweedehands caravan is je budget. Hou ook rekening met de kosten voor een onderhoudsbeurt en eventuele reparaties die je te wachten staan. Zeker als je bij een particulier een tweedehands caravan voor een prikkie aanschaft. Met een caravan van rond de duizend euro loop je natuurlijk al snel het risico met een sloper opgescheept te zitten. Als je bij een erkend caravan- en camperbedrijf een gebruikte caravan koopt, betaal je meer, maar je krijgt vaak wel garantie.
Wees kritisch als je een tweedehands caravan wilt kopen
Net als een gebruikte auto controleer je ook een gebruikte caravan op de staat van onderhoud en eventuele schades. Doe dat het liefst buiten, bij daglicht zie je alles het best. De verkoper moet eerlijk vertellen wat de staat is van zijn gebruikte caravan, maar je moet ook zélf onderzoek doen – dat is wettelijk voorgeschreven. Beschadigingen en gekrompen kitranden tussen panelen kun je gemakkelijk herkennen, maar niet alle reparaties kun je direct zien. Vraag ernaar.
Technische controle van een gebruikte caravan
Om de staat van het chassis van een gebruikte caravan te beoordelen, moet je op de knieën. Een goed chassis is essentieel, want dat is het dragende deel van je ‘sleurhut’, maar behalve roest kun je daar als leek niet veel aan ontdekken. Daarvoor heb je echt een kenner nodig. Maar je kunt wel controleren of de koppeling goed werkt bij het aanhaken en loshalen van de caravan. Als je de caravan toch van zijn plek trekt, kun je gelijk controleren of de handrem werkt, het neuswiel goed functioneert en of de ‘pootjes’ zich gemakkelijk laten in- en uitdraaien. Kijk ook of de breekkabel en de bevestiging ervan in orde zijn. Mocht de caravan losraken, dan trekt de breekkabel de handrem van de caravan aan, zodat de losgeslagen caravan vaart mindert en uiteindelijk stopt. Voor controle van de oplooprem moet je echt naar een caravanspecialist.
LEES OOK: Hoe lang mag je een caravan of camper voor je deur parkeren?
De banden van een tweedehands caravan
Net als bij de aankoop van een gebruikte auto moet je ook bij de aankoop van een tweedehands caravan de banden controleren. Een caravan staat veel stil, dus het profiel zal niet snel versleten zijn, maar de banden kunnen wel platte kanten hebben door het stilstaan. Na een jaar of zes moet je sowieso eens denken aan vervanging. Op de wang van de band vind je de DOT-code, een viercijferig getal. De eerste twee cijfers geven het weeknummer weer en de laatste twee het productiejaar. DOT-code 2919 duidt dus op weeknummer 29 van het jaar 2019. Op de website van de ANWB lees je nog veel meer informatie over de banden onder je caravan.
Heeft de gebruikte caravan vochtproblemen?
Controleer de caravan op vochtproblemen. Vocht is funest voor het interieur van een caravan. Het zorgt voor schimmel, nare geuren, condensatie (ook op plekken waar je het niet kunt zien) en uiteindelijk gaan delen kromtrekken, rotten of roesten. Controleer of alle lijsten en kitranden aan de buitenkant in goede staat zijn en of de ramen (ook het dakraam) en de deur goed sluiten en of de rubbers goed afdichten. Check ook de naden in het interieur van de caravan. Kijk onder en achter de kussens, controleer of de kastjes niet beschimmeld zijn en of de bodem hard en waterdicht is. Let op kringen en oude vochtplekken, want als een caravan binnen is gestald, zul je geen ‘verse’ nattigheid aantreffen. Wees ook kritisch als het interieur sterk naar luchtverfrisser ruikt.
Controleer de keuken van de tweedehands caravan
Het keukentje in je tweedehands caravan ziet er hopelijk netjes en schoon uit, maar controleer ook of het gasfornuis werkt – en de gaskachel als die erin zit, en de koelkast als die op gas werkt. Werkt de ontsteking en wordt de gastoevoer direct afgesloten als de vlam uitwaait? Controleer ook de elektrische installatie – de lampen, de stopcontacten, de elektrische koelkast, de buitenverlichting… Je wilt natuurlijk dat alles goed werkt.
Aankoopkeuring voor je gebruikte caravan?
Het kopen van gebruikte spullen is nooit zonder risico. Bij een tweedehands caravan kopen is dat niet anders. Vooral voor de aankoop van gebruikte auto’s, campers en caravans van particulieren. Je doet er verstandig aan om de caravan die je serieus op het oog hebt, technisch te laten keuren en een vochtmeting te laten doen – natuurlijk in overleg met en met toestemming van de verkoper. Je kunt daarvoor terecht bij een bij de BOVAG aangesloten caravanbedrijf, of bij een van de talloze aanbieders die tevoorschijn komen als je gaat zoeken via Google. Als je een tweedehands caravan koopt bij een caravandealer, dan is de caravan vaak al gekeurd en heeft die al een onderhoudsbeurt gehad.
Het koopcontract voor je tweedehands caravan?
De ANWB heeft een duidelijk model van een koopovereenkomst voor een caravan op de website staan, met daarop ook een handleiding voor de nodige formaliteiten. Maak er gebruik van als je van een particuliere verkoper koopt! Op de website van RDW lees je alles over het overschrijven van het kenteken – een caravan van meer dan 750 kilogram is voorzien van een kenteken dat moet worden overgeschreven op naam van de nieuwe eigenaar. Controleer ook of het chassisnummer klopt. Overschrijven van een caravan die je bij een dealer koopt, is vaak mogelijk bij de dealer zelf.