Top 10: tuners die automakers zouden moeten inlijven
Onlosmakelijk verbonden: tuners en hun automerken
Door Jules van der Leeuw. Autoliefhebber met nostalgische voorkeur voor flamboyante Franse en Italiaanse bolides. Gek op Formule 1 en klassieke muziek. Ziet kansen voor de elektrische revolutie en verwondert zich over het gebrek aan kleur in het Nederlandse wagenpark. |
Eerder dit jaar kocht BMW zijn ‘huistuner’ Alpina. AMG is sinds 2005 volwaardig onderdeel van Mercedes-Benz. Op de redactie vroegen we ons af: welke tuners zouden ingelijfd moeten worden door hun bijbehorende autofabrikanten? Zo ontstond deze top 10.
Audi – ABT
Sinds 1970 is het familiebedrijf ABT Sportsline verantwoordelijk voor sportieve upgrades voor talrijke modellen uit de Volkswagen groep. Van Audi en SEAT tot Skoda en Volkswagen; je kunt hier terecht voor zowel cosmetische als technische verbeteringen aan je auto. Christian Abt, de zoon van oprichter Johann Abt, heeft als succesvol racecoureur de geloofwaardigheid van het tuningbedrijf onderstreept; met zijn eigen ABT-raceteam zegevierde hij in het Duitse toerwagenkampioenschap en in de elektrische FIA Formule E. Wil je een Audi RS 3 met 500 pk? Of ben je op zoek naar een Audi RS 6 met minstens 700 pk? Wat ons betreft mag Audi deze tuner direct inlijven.
Porsche – Gemballa
De sportwagens van Porsche zijn altijd een geliefd object geweest voor tuners. De keuze is reuze; je kunt terecht bij onder meer RUF, Techart en 9FF. Onze keuze valt echter op Gemballa, het bedrijf dat oprichter Uwe Gemballa in 1981 startte. Opzienbarend was de Gemballa Avalanche, een Porsche 911 met een bijzonder brede bodykit en Ferrari Testarossa-achtige luchtsleuven. Lekker 80’s!
Later nam Gemballa ook de Carrera GT (Mirage GT), Cayenne (Tornado) en Panamera (Mistrale) onder handen. Wat blijkt? Deze tuner doet niet aan subtiel. Deze auto’s krijgen behalve extra vermogen ook grote wielen en fors uitgebouwd bumper- en spoilerwerk. Lekker extravagant, alles wat Porsche zelf niet is. Juist daarom zou Porsche moeten overwegen om Gemballa in te lijven.
Peugeot – Dimma
Over 80’s gesproken: wat dacht je van de extra dikke edities van de Peugeot 205? Deze GTI wordt gezien als de heilige graal van de hot hatchbacks. Voor wie deze compacte straatracer niet substantieel genoeg vond, waren er tuners als Dimma (uit België) en Gutmann (tegenwoordig een Duitse Peugeot-dealer in Breisach). Behalve wat extra vermogen (tot 180 pk) bereid om je te voorzien van een extra brede bodykit en dito velgen.
In 2020 leek er sprake van een opleving. Dimma maakte ons lekker met een lichtgewicht Dimma Peugeot 205 GTI, voorzien van een 300 pk sterke 1,6-liter turbomotor en een handgeschakelde zesbak uit een moderne Peugeot 308 GTI. Door een nieuwe koolstofvezel bodykit zou de auto slechts 800 kilo wegen. Daarna bleef het echter stil. Wat ons betreft is het tijd voor Peugeot om hier serieus werk van te maken.
Opel – Irmscher
Wilde je vroeger een stoerdere en sportievere Opel? Dan ging je naar Irmscher. Sinds 1968 maakte deze Duitse tuner naam en faam als het ging om leukere Opels. Irmscher was zelfs enige tijd verantwoordelijk voor racewagens, zoals de Opel Ascona rallyauto’s en de Astra DTM-racers. Veel liefhebbers koesteren geweldige herinneringen aan snelle Manta’s, coole Corsa’s, verbeterde Vectra’s en opzienbarende Omega’s. Denk aan iets meer vermogen, een sportief stuurtje, een blitse kleurstelling, dikke uitlaten en vooral stoere spoilers.
Tegenwoordig verkoopt Opel geen snelle OPC-versies of gave GSI-uitvoeringen meer. Is het inlijven van Irmscher niet een gouden kans om Opels sportieve historie te laten herleven?
Jaguar – Lister
De toekomst van Jaguar is 100 procent elektrisch. Wij herinneren ons echter nog de dagen waarop Jaguars vooral sjieke sedans en comfortabele coupés maakte voor oudere heren. Om dat imago een beetje op te schudden, bracht tuner WP Automotive eind jaren ’80 de Lister Jaguar XJ-S. Van de ietwat bedaagde XJS werd een bruut scheurijzer gemaakt.
In samenwerking met motorbouwer Cosworth werd de krachtbron van de XJS grondig onder handen genomen. De 5,3-liter V12 werd opgeboord tot maar liefst 7,0 liter en leverde daarna niet 303, maar 502 pk. Voor wie dat nog niet genoeg was: er bestond ook een versie met twee superchargers, waardoor het vermogen steeg tot boven de 600 pk. Uitgeklopte wielkasten, aangepaste koeling en andere koplampen maken het plaatje compleet. Ook verkrijgbaar als cabriolet. Je vraagt je af: hoe zou een hedendaagse Lister-Jaguar eruit zien?
Chevrolet – Hennessey
Sinds 1991 specialiseert Hennessey Performance Engineering zich in ‘het sneller maken van snelle automobielen’, aldus de Texanen zelf. Hun eerste bekendheid kregen ze in 1996 met de Venom 650R, een hetere versie van de Dodge Viper. Dankzij een krachtkuur steeg het vermogen van de V10 van 415 naar 650 pk.
Recenter bouwden ze de Hennessey Venom GT, gebaseerd op de Lotus Exige. Dankzij een 1.244 pk sterke twinturbo V8 was deze auto in 2014 even de snelste auto ter wereld. Slechts een handjevol werden er gemaakt en zanger Steven Tyler van Aerosmith was een van de klanten. Daarnaast werden ook bestaande Amerikaanse scheurijzers door Hennessey gekieteld. De Chevrolet Camaro ZL1 is met 1.000 pk verkrijgbaar als ‘The Exorcist’. Wij vragen ons af: waarom zou Chevrolet Hennessey niét inlijven?
Volvo – Heico
Tot 2015 was Polestar de tuningspecialist van Volvo. Zij maakten snelle Volvo’s: meer vermogen, een verbeterd onderstel en herkenbaar aan de lichtblauwe lak. Maar Polestar is een zelfstandig merk geworden, dat elektrische auto’s bouwt. Bij wie kun je dan terecht voor een getunede Volvo?
Het antwoord komt van de Duitse specialist Heico Sportiv. Zij hebben al 30 jaar ervaring met Volvo. Dat blijkt: ze bieden upgrades op het gebied van motortechniek, uitlaatsystemen, onderstel, remmen, velgen en uiterlijke verfraaiing. Leuk weetje: ook voor je Polestar 2 kun je bij Heico terecht. Kortom: de hoogste tijd voor Volvo om een officiële samenwerking te zoeken met Heico?
Honda – Mugen
Sinds de oprichting in 1973 legt het Japanse Mugen zich toe op het tunen van Honda-motoren. Mugen betekent ‘zonder limiet’, een hoopgevende filosofie. Ook al onderhoudt het bedrijf als huistuner van Honda nauwe banden met het merk, het was nooit eigendom van Honda. Dat mag van ons veranderen.
Met de achtergrond van Mugen zit het wel goed. Het bedrijf racet met Honda’s in het Japanse Super GT en het Super Formula-kampioenschap. In de jaren ’90 maakte Mugen motoren voor Formule 1-teams als Tyrrell, Footwork, Ligier en Jordan. Deze kennis werd ook toegepast op de hoogtoerige motoren in sportieve straatauto’s, zoals de Honda CR-Z en Civic Mugen. Een spannende aanvulling op het modellengamma van Honda, nietwaar?
Ferrari – Novitec
Is een standaard Ferrari nog niet voldoende? Dan biedt het Beierse tuningsbedrijf Novitec uitkomst. Sinds 1989 leggen de Duitsers zich toe op het verder vertroetelen van Ferrari’s. Door de jaren heen was een Ferrari na een Novitec-behandeling goed herkenbaar aan hun zwart getinte achterlichtunits.
Tegenwoordig gaat de tuner iets verfijnder te werk. Minder opvallende optische veranderingen, meer vermogen. Met behulp van elektronica en uitlaatsystemen kan het vermogen van een Ferrari F8 Tributo (standaard 720 pk) bij Novitec naar 818 pk. Zo kun je jezelf als profvoetballer of popster nog beter onderscheiden van de gewone stervelingen, nietwaar?
Ford – Shelby
Het begon allemaal toen de Amerikaanse autocoureur Caroll Shelby begin jaren ’60 noodgedwongen moest stoppen met racen. Daarop besloot hij om een Britse AC Ace van een Amerikaanse V8 te voorzien. Na de geboorte van deze AC Cobra zou Shelby zich richten op het tunen van talloze Amerikaanse klassiekers, waaronder de Ford Mustang.
BEKIJK DE VIDEO: Zo klinkt de nieuwe Mustang Shelby GT500
De Mustang was altijd al een iconische auto, maar de versies van Shelby zijn misschien wel de meest bekende. Wie herinnert zich niet de GT350 en de GT500? Wereldberoemd is de beroemde achtervolging met Steve McQueen in Bullitt (1967), maar Shelby Mustangs schitteren ook in blockbusters als Gone in 60 Seconds en I Am Legend. Tegenwoordig kan elke sterveling een door Shelby getunede Mustang huren. Genoeg reden om dit de huistuner van Ford te maken, vind je ook niet?
Smart – Brabus
Brabus? Dat zijn toch die Duitsers van de ultrasnelle Autobahn-monsters van Mercedes-Benz? Jazeker. Maar omdat Smart onderdeel uitmaakt van hetzelfde consortium hebben de Duitsers zich ook een paar keer toegelegd op de kleine stadsauto’s. Dat leidde tot enkele guitige karretjes, zoals de Smart Roadster Brabus (2003-2005) en Smart ForFour Brabus Xclusive (2017).
Smart is ondertussen volop bezig met elektrificatie. Sterker nog: het merk zet volledig in op elektrische crossovers waar het hele gezin in past. Hun eerste nieuwe model, toepasselijk de #1 genaamd, komt ook als Brabus-topuitvoering. Dat betekent een tweede elektromotor en dus vierwielaandrijving. Met 428 pk en 0-100 in slechts 3,9 seconden is deze compacte crossover nog vlot ook. Je vraagt je af: hoe ziet tuning in het geëlektrificeerde tijdperk eruit? Wat ons betreft laat Smart met de Brabus-uitvoering zien dat het best kan.