Tectyl en tectyleren, wat is dat?
Bescherm de onderkant van je auto tegen roest
Rare woorden, tectyl en tectyleren. Tectyl is eigenlijk een merknaam van de Amerikaanse oliemaatschappij en smeermiddelenfabrikant Valvoline. Tectyl is een olieachtige substantie, op basis van was en bitumen, dat roestvorming op metalen delen van de auto tegengaat. Inmiddels is tectyl een soortnaam voor roestwerende middelen. Het aanbrengen ervan wordt tectyleren genoemd. Soortgelijke producten worden ook wel under(body)coating genoemd, maar tectyl is veel bekender.
Auto tectyleren
Tot zo’n veertig jaar geleden waren auto’s veel roestgevoeliger dan tegenwoordig. Het metaal was van mindere kwaliteit, de verwerking ervan en de gebruikte lakken eveneens, antiroestbehandelingen af fabriek waren heel beperkt en er werd veel minder kunststof toegepast. Valvoline introduceerde Tectyl al voor de Tweede Wereldoorlog. Daarmee konden gespecialiseerde bedrijven – en later ook particulieren – de onderzijde van auto’s voorzien van een olieachtige beschermlaag.
Tectyl spray
Tectyl wordt eigenlijk altijd aangebracht in de vorm van een spray. Gespecialiseerde bedrijven brengen de tectyl aan met professionele spuitpistolen, ook in de holle ruimten als de dorpels en draagbalken – daarvoor moeten ze soms wel gaatjes boren. Dat wordt een ML-behandeling genoemd. Hieronder lees je daar meer over.
Je kunt ook zelf de onderkant van je auto tegen roest beschermen. Als je dat écht wilt tenminste, want het kan een vies klusje zijn. Je moet immers eerst eventuele roest verwijderen, anders heeft het geen zin. Je kunt tectyl aanbrengen met in de handel verkrijgbare spuitbussen en met de kwast uit een pot. Die zijn te koop voor prijzen vanaf zo’n vijftien euro.
Oude tectyl verwijderen
Oude tectyl verwijderen doe je niet zomaar. Het is immers een taai goedje. Bedrijven kunnen gebruikmaken van zandstaal- of droogijsstralen, maar dat is voor een particulier niet weggelegd. Je kunt als doe-het-zelver proberen oude tectyl af te schrapen met een plamuurmes of een schroevendraaier nadat je de tectyllaag met een föhn wat hebt verwarmd. Een staalborstel of een ronde staalborstel op een boormachine is een grovere methode. Maar door de wrijving van de staalborstel wordt de tectyl snel zacht en smeer je het uit. Dat laagje moet je dan weer verwijderen met (was)benzine.
Denk als je met tectyl bezig bent, altijd aan je gezondheid en het milieu. Gebruik beschermende handschoenen en mondkapjes en voer afval (alles wat je hebt gebruikt, is chemisch afval) op de juiste manier af.
Auto bodem of onderkant tectyleren
De bodem van je auto, de wielkasten, de brandstoftank en componenten als de wielophanging en remleidingen worden niet alleen aan vocht en vuil blootgesteld, maar ook aan steenslag, verkeersdrempels, putdeksels en bijvoorbeeld afgevallen takken op de weg. Daardoor kunnen ze beschadigen, waarna ze na verloop van tijd gaan roesten. Dan – maar ook preventief – kun je ter bescherming tectyl aanbrengen.
Het heeft geen zin om tectyl aan te brengen op geroeste onderdelen. Oké, je ziet de roest even niet, maar die gaat wel door met het metaal aanvreten. Tectyl lost de roest immers niet op. Je moet dus oudere, roestige onderdelen eerst goed ontroesten. Het beste werkt tectyleren op nog roestvrij, bij voorkeur nieuw metaal.
Remleiding tectyleren
Remleidingen zijn kwetsbare metalen componenten in de vuurlinie van steenslag, vocht en vuil. Schade en corrosie zijn onwenselijk in het belang van een optimale remwerking en veiligheid. Aangezien een laag tectyl of andere undercoating niet alleen tegen roestvorming beschermt, maar ook tegen beschadiging door steenslag, is het zeker niet onverstandig om de onbeschermde delen van de remleidingen mee te nemen in een tectylbehandeling.
Wat kost tectyleren auto
Van ‘even laten tectyleren’ van je auto kan dus geen sprake zijn. Er komt het nodige voorbereidende werk bij kijken. Dat geldt als je het zelf thuis doet en als je het door een professioneel tectyleerbedrijf laat doen. De kosten voor een professionele tectylbehandeling hangen verder af van de grootte van je auto en bijkomende werkzaamheden. Op internet zijn prijzen te zien die uiteenlopen van zo’n 250 euro ex BTW tot zo’n 1.200 euro.