Te hard rijden grootste ergernis in de buurt
Overlast door te hard rijden staat op de eerste plaats in de top tien van overlast in de buurt. Ook parkeerproblemen scoren hoog in de ergernissenlijst. Dat meldt het CBS vandaag op basis van de Veiligheidsmonitor, een enquête onder bijna 150.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder. Ruim een kwart van de Nederlanders wil dat de overheid overlast door te hard rijden als eerste aanpakt.
Overlast in de buurt
Van de ondervraagden vindt 27 procent dat te hard rijden als eerste aangepakt moet worden als het gaat om overlast in de buurt. Na te hard rijden volgen hondenpoep (18 procent) en parkeerproblemen (15 procent). Andere ergernissen zijn: rommel op straat, rondhangende jongeren, overlast door buurtbewoners, drugsgebruik of -handel, vernieling van straatmeubilair, agressief verkeersgedrag, hinder van horecagelegenheden, lastigvallen op straat, dronken mensen op straat en bekladding.
Plattelandsoverlast
Volgens het CBS zijn te hard rijden en hondenpoep vooral ‘plattelandsoverlast’. Inwoners van minder-stedelijke buurten geven deze twee ergernissen vaak aan als prioriteit. In stedelijke gebieden ervaren inwoners juist meer overlast van rommel op straat en parkeerproblemen. Ook is er een verschil in ergernissen tussen de leeftijdsgroepen. Mensen in de leeftijd van 45 tot 65 jaar ergeren zich het meest aan te hard rijden door de buurt: 29,3 procent tegenover 20,1 procent van de jongeren.
Bron: CBS
Verkeersoverlast
Uit het onderzoek blijkt verder dat ruim drie op de tien Nederlanders (31 procent) veel overlast ervaren van een of meer vormen van verkeersoverlast. Bij verkeersoverlast in de buurt gaat het om ‘te hard rijden’, ‘parkeerproblemen, bijvoorbeeld fout geparkeerde voertuigen of drukte’, en ‘agressief gedrag in het verkeer’.