Auto’s van toen: Suzulight, de allereerste Suzuki
Suzuki’s eerste auto was zijn tijd vooruit
Wij dachten dat de klassieke Mini klein was, maar de Suzuki Suzulight is nóg kleiner. Dat heeft mede met de Japanse belasting- en verzekeringswetgeving te maken.
Michio Suzuki
De Suzuki Motor Co. – opgericht in 1954 – presenteerde in 1955 de Suzulight. Dat was Suzuki’s eerste personenauto. Oprichter Michio Suzuki en zijn schoonzoon Shunzo putten voor de Suzulight inspiratie uit diverse kleine Europese auto’s. Dat waren onder meer de Renault 4CV, de Citroën 2CV, de Lloyd LP400 en zélfs de vooroorlogse Austin 7.
“Suzuki putte voor de Suzulight inspiratie uit diverse kleine Europese auto’s, zoals de Renault 4CV, Citroën 2CV en Lloyd LP400 en zélfs de vooroorlogse Austin 7.”
Suzulight: zijn tijd vooruit
De Suzulight werd aangedreven door een 360 cm3 tweecilinder tweetaktmotor met 11 kW (16 pk) vermogen. De motor was dwars voorin gemonteerd en dreef de voorwielen aan. Suzuki overwoog ook plaatsing van de motor achterin en achterwielaandrijving. Met zijn onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen en schroefvering rondom was hij zijn tijd vooruit.
Barre tocht
Een prototype van de Suzulight werd na een lange, barre tocht – over onverharde wegen – vanuit Hamamatsu door bergachtig gebied naar Tokyo gereden. Daar werd hij getoond aan de voorzitter van de Japanse overheidsinstelling die de auto-industrie aanstuurde. Hij nam de auto mee – ook al was het al laat in de avond toen die aan hem werd gepresenteerd – voor een grondige testrit. Suzuki kreeg toestemming om de auto in productie te nemen.
“De Suzulight was zijn tijd vooruit, met de motor voorin, voorwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen en schroefvering rondom.”
Huisartsen
De productie begon in oktober 1955 en de eerste twee exemplaren leverde Suzuki aan huisartsen, zodat die ermee op huisbezoek bij hun patiënten konden gaan. In eerste instantie lag de maandelijkse productie op slechts drie tot vier exemplaren, maar al gauw steeg die naar dertig per maand.
Nog twee exemplaren over
Er zijn nog slechts twee exemplaren over van de oorspronkelijke Suzulight. Een daarvan staat in het Suzuki-fabrieksmuseum in Japan. De Suzulight bleef tot 1969 in diverse vormen in productie – als sedan, bestelauto en pick-up.
Compact – zeg maar klein
De Suzulight is heel compact – 2,99 meter lang, 1,29 meter breed en 1,40 meter hoog – en hij weegt nog geen 500 kilogram. Ter vergelijking: de klassieke Mini meet 3,05 x 1,44 x 1,35 m en weegt 587 kilogram. De Mini verscheen echter pas in 1959.
“De Japanse overheidsinstelling die de auto-industrie aanstuurde, gaf na een grondige testrit toestemming om de auto in productie te nemen.”
Kei car
Met zijn compacte maten voldeed de Suzulight aan de Japanse Keijidosha-regels voor kleine auto’s – Kei cars, dwergauto’s. De Japanse overheid stelt sinds 1949 limieten met betrekking tot afmetingen en vermogen. Auto’s die aan die regels voldoen, geven de eigenaar belasting- en verzekeringsvoordeel. Bijna de helft van de nieuw verkochte auto’s in Japan is een Kei car.