Suzuki SX4: een klasse hoger
Suzuki heeft de SX4 volledig vernieuwd. Hij is zelfs zó anders dan zijn voorganger, dat eigenlijk alleen de naam hetzelfde is gebleven. De nieuwe SX4 is aanzienlijk ruimer en comfortabeler dan de vorige generatie en hij is uit zijn segment gegroeid. Ander goed nieuws: hij is een kleine twee mille in prijs gedaald.
De nieuwe Suzuki SX4 gooit het over een andere boeg. De in 2006 gelanceerde SX4 was een van de weinige échte crossovers in het B-segment. En nu juist dat soort auto’s aanzienlijk in populariteit toeneemt, is de nieuwe SX4 uitgegroeid tot een ruime C-segment-crossover. Suzuki heeft het met de nieuwe SX4 naar eigen zeggen vooral op de Nissan Qashqai gemunt. In 2015 brengt Suzuki een compactere crossover op de markt, die met de Renault Captur, de Peugeot 2008 en de Opel Mokka moet concurreren.
Familieauto
Met de nieuwe SX4 heeft Suzuki sinds lange tijd weer een échte familieauto in het gamma. Het model is 4,30 meter lang, 1,76 meter breed en 1,57 meter hoog. Daarmee vult hij het gat dat de Suzuki Liana Wagon in 2007 achterliet. De SX4 is maar liefst 15 centimeter langer dan zijn voorganger. Vanzelfsprekend resulteert dat in een aanzienlijk ruimer interieur met voldoende zitruimte voor vijf personen. Ook niet verkeerd: de inhoud van de bagageruimte bedraagt minimaal 430 liter.
Diesel
De vorige SX4 was ontwikkeld in samenwerking met Fiat, dat het model als Sédici op de markt bracht. Die samenwerking is ten einde. Suzuki leent nog wel een 1,6-liter dieselmotor van Fiat. Met een vermogen van 88 kW (120 pk) en een koppel van 320 Nm staat de SX4 1.6 DDiS garant voor aansprekende prestaties in combinatie met een CO2-emissie van 110 g/km. Deze motorvariant komt dan ook in aanmerking voor de gereduceerde bijtelling van 20 procent bij zakelijk gebruik.
Benzine
De tweede motorvariant is de 1,6-liter benzinemotor die 88 kW (120 pk) en 156 Nm aan de krukas levert. De CO2-uitstoot is vastgesteld op 125 g/km. Deze motor is desgewenst te combineren met een automatische CVT-transmissie.
AllGrip
Volgens Suzuki is veel tijd gestoken in het verbeteren van de rijeigenschappen. Het doorontwikkelde onderstel is beduidend zachter geveerd dan dat van het vorige model. Tevens heeft het AllGrip-systeem – een doorontwikkeling van Suzuki’s vierwielaandrijving – talloze updates ondergaan.
Prijzen
De nieuwe Suzuki SX4 arriveert eind september bij de Nederlandse dealers. De prijzen beginnen bij 17.999 euro en daarmee is hij uiterst concurrerend geprijsd. De basisversie is de SX4 met de 1.6 benzinemotor in Base-uitvoering. De luxere Comfort-uitvoering kost 20.999 euro. De SX4 1.6 DDiS Comfort is er vanaf 25.999 euro. AllGrip-vierwielaandrijving heeft in alle gevallen een meerprijs van 5.800 euro.