Autotest – Subaru Outback
'Dat had ik veel eerder moeten doen'
Soms heb je van die momenten dat je denkt ‘dat had ik veel eerder moeten doen’. In dit geval is dat rijden met een Subaru Outback.
Lastig te plaatsen
Als je op zoek bent naar een avontuurlijke stationwagon met vierwielaandrijving voor minder dan 50 mille die ook offroad kan, dan is het aanbod vrij beperkt. Je denkt al snel aan een Audi A4 Allroad en de Volvo V60 Cross Country. Toch wordt er vaak een vergeten: de Subaru Outback. Een auto die door zijn vorm, afmetingen en prijs wat lastig te plaatsen is.
“Ook adaptieve cruise controle is van de partij. Dit systeem is uitschakelbaar”
Kruising tussen crossover en stationwagon
Om te zien is de Subaru Outback een beetje een kruising tussen een crossover en stationwagon. Hij is hoger dan een normale estate en staat ook hoger op zijn poten. De bodemvrijheid bedraagt 20 centimeter. Klein is de Subaru Outback absoluut niet want hij is 4,80 meter lang. Dat is 5 centimeter langer dan de Audi en zelfs 15 centimeter langer dan de Volvo. En het is een Subaru, dus dat betekent permanente vierwielaandrijving stándaard.
AutoRAI TV: Subaru Outback (2017)
Nieuwe veiligheidssystemen
De Subaru Outback werd begin 2015 vernieuwd en krijgt voor modeljaar 2017 enkele nieuwe veiligheidssystemen onder de noemer EyeSight. De Outback heeft nu een achteruitrijcamera, een grootlichtassistent en een automatische noodremassistent (sensoren zitten bij binnenspiegel). Ook adaptieve cruise controle is van de partij. Dit systeem is uitschakelbaar. Als deze voorziening wél geactiveerd is, klinkt er continu een piepje wanneer de Outback een voorligger detecteert. Dat kan op een gegeven moment als storend worden ervaren.
Body Pack is ook nieuw
Ook nieuw voor de Outback is het Body Pack, waarmee ook ‘onze’ Outback is uitgerust. Dit pakket bestaat uit vóór- en achterbumperbescherming, een andere grille, een dakrails en zijskirtsbescherming. De kosten? Exact 1.395 euro, inclusief montage. Doen, want de Outback oogt er lekker stoer door.
Bouwkwaliteit
Goed, wat heeft zo’n Outback nog meer te bieden? Sowieso heel veel comfort en interieurruimte. Ten opzichte van de Volvo en Audi is dit verreweg de ruimste. Ook de bouwkwaliteit is dik in orde. Merken als Mitsubishi, Nissan en Lexus schreeuwen met regelmaat termen als craftsmanship en takumi (Japans voor ‘vaklieden’) hoog van de daken.
“Ten opzichte van de Volvo en Audi is de Outback verreweg de ruimste”
Bescheiden
Subaru blijft daarin vrij bescheiden, terwijl de afwerking en algehele kwaliteitsbeleving van hun auto’s van een ongekend hoog niveau zijn. Niet veel mensen weten dat. En de mensen die dat al wel weten, blijven lang trouw aan het merk. In Nederland is dat echter nog steeds een kleine club liefhebbers. Subaru is er al heel lang, maar lijkt op de een of andere manier nog ontdekt te moeten worden, terwijl het merk in het verleden toch de nodige kranten heeft gehaald met zijn tientallen rallyoverwinningen.
23 knoppen op stuurwiel
Subaru gebruikt voor de Outback stevige en zachte materialen en werkt veel componenten af met leder. Het dashboarddesign is typisch Japans. Heel veel knopjes dus. Misschien zelfs wel wat te veel waardoor het soms even zoeken is naar de gewenste functie. Helemaal op het stuurwiel waarop Subaru maar liefst 23 knoppen heeft verwerkt. Dat kan minder. Het infotainmentsysteem werkt dan weer wel erg fijn. De stoelen kunnen wat langere zittingen gebruiken want die zijn nu vrij kort. En de zijdelingse steun kan ook beter. Maar voor de rest: alles zit erop en aan.
“De Subaru Outback is een auto die door zijn vorm, afmetingen en prijs wat lastig te plaatsen is.”
Oogt stoer
We zijn verrast door de Outback. Niet alleen door de bouwkwaliteit, maar over de auto in het algemeen. Hij oogt stoer, rijdt fijn en de krachtbron presteert prima. Subaru levert de Outback met een diesel- of benzinemotor, beide van het type ‘boxer’ en altijd gekoppeld aan een prima CVT-automaat met vooraf geprogrammeerde verzetten.
Brandstofverbruik
Een boxermotor zorgt voor een lager zwaartepunt, maar lust wel iets meer brandstof. Voor je idee, wij halen met deze 2,5-liter boxermotor met 175 pk en 235 Nm koppel eenvoudig 1 op 10. Doe je wat rustiger aan, dan haal je 1 op 13. Acceptabele cijfers. De diesel met 150 pk is logischerwijs iets zuiniger maar ook duurder. Deze benzineversie weegt afgerond 1.560 kilogram, haalt een topsnelheid van 198 km/u en sprint in 10,2 seconden naar 100 km/u. Nog belangrijker: hij heeft een geremd trekgewicht van 2.000 kilogram. De benzinemotor klinkt bovenin het toerengebied erg prettig en de vierwielaandrijving zorgt voor een rotsvaste wegligging.
“De benzinemotor klinkt bovenin het toerengebied erg prettig”
Skoda Superb
Samengevat: de Subaru Outback is voor velen een nog onontdekte stoere stationwagon met veel kwaliteiten. Dat is jammer, want in ruimte-aanbod – vergelijkbaar met Skoda Superb! -, een rijke standaarduitrusting en fors trekgewicht is de Outback absoluut een uitstekende keuze.
Prijzen
Hij is er vanaf 45.295 euro voor de 175 pk sterke 2,5-liter boxer benzinemotor. Deze testauto in Premium-uitvoering 49.495 euro. De Outback met 2,0-liter boxer dieselmotor is er vanaf 58.695 euro. De Audi A4 Allroad 2.0 TFSI met 252 pk kost dan weer 53.475 euro en de Volvo V60 Cross Country T5 met 245 pk is er vanaf 48.495 euro. De Volvo en Audi hebben dus aanzienlijk meer power, maar verliezen de wedstrijd als het om ruimte en praktisch gebruiksgemak gaat. Daarin blinkt de Subaru Outback absoluut uit.
Gebakken
Gun jezelf dus niet alleen een proefrit in een Volvo V60 Cross Country of Audi A4 Allroad, maar stap ook in een Subaru Outback. Gewoon, even iets anders proberen. Het is gewoon een feit dat de Outback een functionele, degelijke en solide estate is waarin je jaren zo niet levenslang van kunt genieten. Met een Outback zit je gebakken.