Autotest – Subaru BRZ (2017)
Prijzig, maar fantastisch recept
Toegegeven: de Subaru BRZ is met een vanafprijs van 51.295 euro absoluut geen koopje. Een Ford Focus RS met 257 kW (350 pk) – en aanzienlijk betere prestaties – heb je al voor prijzen vanaf 53 mille. Dat lijkt daarom een betere deal. Maar daar gaat het hier niet om. Bij de BRZ, het broertje van de Toyota GT86, draait het om het idee achter het aandrijfconcept.
Een ideale daily driver?
Wat maakt de BRZ zo bijzonder? Simpel: een atmosferische boxermotor voorin, een handgeschakelde zesversnellingsbak (een zestrapsautomaat is ook mogelijk voor dezelfde prijs), achterwielaandrijving, vrij smalle achterbanden én een perfecte gewichtsverdeling. Een recept waarmee driften wel heel makkelijk wordt gemaakt. Maar aangezien je dat 95 procent van de tijd niet doet, moet je jezelf ook de vraag stellen of de BRZ een ideale daily driver is. En dat zoeken we uit.
“Je moet echt toeren maken om het maximale uit de motor te peuteren.”
Compacter stuurwiel
De BRZ kreeg onlangs een facelift. Dat kun je zien aan de gewijzigde voor- en achterbumper, de nieuwe LED-koplampen, de nieuwe achterlichten met LED-techniek, nieuwe sierelementen in de zijschermen en de subtiele en stijlvolle achterspoiler. In het interieur valt het nieuwe geïntegreerde multimediasysteem met touchscreen op, net als de nieuwe overzichtelijke 4,2-inch boordcomputerdisplay in de klokkenwinkel. Ook nieuw is het stuurwiel met iets meer toeters en bellen. Veel belangrijker: het sportstuur ligt fantastisch in de hand en is wat diameter betreft iets gekrompen. Een gouden zet.
AutoRAI TV: Subaru BRZ (2017)
Boxermotor aangescherpt
Ook de viercilinder boxermotor kreeg een update: nieuwe nokkenassen en betere kleppen verlagen de inwendige wrijving van de motor, waardoor de duurzaamheid verbetert.
“De boxermotor klinkt ge-wel-dig, vooral richting de ‘red line’.”
Peuteren
Leuk! En ook meer vermogen? Nee, dat niet. Het resultaat is als vanouds 147 kW (200 pk) en 205 Nm trekkracht. Je moet echt toeren maken om het maximale uit de motor te peuteren. Pas vanaf 6.400 toeren per minuut is de maximale trekkracht voorhanden. Veel toeren maken is sowieso geen straf, want de boxermotor klinkt ge-wel-dig, vooral richting de ‘red line’. Uit de uitlaten – zó dik dat er met gemak een arm in kan verdwijnen – klinkt dan een verslavend metaalachtig gesnerp. Meer vermogen is volgens Subaru overbodig, omdat dat de balans van de auto zou verstoren.
Prima, maar niet superspannend
De prestaties van de BRZ zijn op papier prima, maar niet superspannend. De topsnelheid bedraagt 226 km/u en de 0-100-sprint legt de Subaru af in een nette 7,6 seconden. Het gemiddelde verbruik – voor zover dat bij deze auto relevant is – bedraagt op papier 1 op 12,8. Wij haalden gemiddeld 1 op 13. Op een volle tank kom je ongeveer vijfhonderd kilometer ver.
“Jezelf inhouden met een BRZ is knap lastig.”
Fantastisch onderstel
Jezelf inhouden met een BRZ is knap lastig. Dat komt niet alleen door het opzwepende karakter van de motor, maar ook door het fantastische onderstel. Dat werd ter gelegenheid van de facelift nog iets aangescherpt. Verbeterde schokdempers, een andere set-up van de elektronische stuurbekrachtiging en vernieuwde veren zorgen voor een nog sportiever en communicatiever onderstel. Aan de voorzijde werd de auto wat steviger, achter weer wat zachter. Het resultaat is fantastisch. Alleen al voor het onderstel zou je vijftig mille willen betalen. Uptempo rijden is geen probleem. En als de BRZ dan uitbreekt, maar dat gebeurt alleen ‘op afroep’, dan is de auto goed te controleren.
“Alleen al voor het onderstel zou je vijftig mille willen betalen.”
Twee ESP-modi
De Subaru BRZ heeft twee ESP-modi. In de normale ‘ESP Off’ modus staat er nog een engel om de hoek te spieken, klaar om in te grijpen als het echt fout gaat. In de circuitmodus, de ‘ESP Trackmode’, staan alle systemen écht uit en ben je helemaal op jezelf aangewezen. Goed kunnen sturen is dan een pre.
Twee gezichten
En comfort? Ook dat biedt de BRZ. Wat dat betreft heeft de BRZ echt twee gezichten. Het is een brave coupé waarmee je eenvoudig boodschappen doet – de bagageruimte is ruim zat – of van huis naar het werk rijdt. Wat dat betreft is het dus een uitstekende daily driver in een fantastische outfit. En als dat je wenst, kun je lekker de beest uit hangen in de BRZ – een afkorting voor Boxer Rear wheel drive Zenith. Een auto met deze eigenschappen is tegenwoordig vrij zeldzaam.
“Vergelijk de Subaru BRZ maar met eten bij een hoog aangeschreven sushirestaurant.”
Hoog aangeschreven sushirestaurant
Maar ja, dan toch die prijs. Die is vrij stevig inderdaad. Vergelijk de 1.216 kilogram zware Subaru BRZ maar met eten bij een hoog aangeschreven sushirestaurant. Je betaalt net wat meer, maar gaat met een grote glimlach en vol inspiratie weer van tafel, onder de indruk van al dat lekkers dat zojuist is geserveerd. Een memorabel moment waarvan je snel weer wilt genieten. Sterker nog: je hebt al gereserveerd voor de volgende keer.